Författare Ämne: Nu går Arn på TV  (läst 14223 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
Nu går Arn på TV
« skrivet: mars 22, 2010, 21:53 »
Ni har väl lagt märke till att TV-serieversionen av Arn har börjat? Första avsnittet sändes kl 20.00 idag. Det kommer fem avsnitt till och de går på måndagar.

http://tvplaneten.tv4.se/1.1558024/2010/03/19/tv_tips_mandag_22_mars

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2010, 22:11 »
Den var bättre än jag trodde; jag gillar inte Jan Guillou och har därför varken sett filmen eller läst boken. Han är redan fet så det räcker..... ;D Bra foto och bra musik. Jag kommer absolut att följa serien. Synd på reklamavbrotten dock, de är ett otyg.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #2 skrivet: mars 23, 2010, 08:59 »
Någon som är bra på klosterliv? Är det verkligen realistiskt det där med att Varnhem har en ensam liten grabb som springer omkring bland alla vuxna munkar? Kunde det gå till så?

/Mats

Utloggad Alisma

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #3 skrivet: mars 25, 2010, 19:21 »
Kan rekommendera att se filmen istället. Klippning, musik och repliker i tv-versionen var dåliga i jämförelse med den.
"Bildning är det som är kvar när vi glömt det vi lärt"
- Ellen key

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #4 skrivet: mars 25, 2010, 19:51 »
Jag har, som sagt var, inte sett filmen, men tv-versionen har tydligen en massa bortklippt material. Det måste ändå vara kul, åtminstone för dem som sett filmen. Hade inte jag läst "Sagan om Ringen" (nio gånger) så hade jag varit helt överexalterad över filmerna. ;)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #5 skrivet: mars 26, 2010, 07:14 »
Det finns småsaker att hänga upp sig på men jag kommer definitivt att se nästa avsnitt. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #6 skrivet: mars 26, 2010, 08:55 »
Jag tycker att Arn-historien från början är rätt corny, och filmerna (bortsett från vissa stridsscener) var fullkomligt urusla. Skådespelarna är fullkomligt blanka, och berättelsen följer formulär 1A utan att någonstans förvåna eller intressera. Arn som rollfigur är makalöst ointressant eftersom han uppenbarligen är helt bäst på allt han företar sig, vilket gör honom både trist och osannolik. Relationen mellan Arn och Cecilia är tafatt och utan att man känner någon som helst vibb mellan skådisarna. Musiken är onödigt överdramatisk och fotot Hollywood.

Jag undrar vad som hände med realism, skit under naglarna och riktiga trovärdiga karaktärer och berättelser? Är inte publiken intresserad?

Utrustningen, för all del, är rätt ok. Men det är väl för att man köpte upp lagret efter "Kingdom of Heaven"...

Det ska mycket till för att jag ska orka titta på tv-versionen.

//Henrik

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #7 skrivet: mars 26, 2010, 14:16 »
På något sätt bleknar den efter att man sett Kingdom of Heaven.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #8 skrivet: mars 26, 2010, 16:15 »
På något sätt bleknar den efter att man sett Kingdom of Heaven.

Den kunde blivit som Kingdom of Heaven, men Guillou kände inte för det. :)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #9 skrivet: mars 26, 2010, 16:40 »
Arn som rollfigur är makalöst ointressant eftersom han uppenbarligen är helt bäst på allt han företar sig, vilket gör honom både trist och osannolik.
//Henrik


Hmm... känns som herr Guillou tänkte på sin egen självbild när han skrev boken :)


Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #10 skrivet: mars 26, 2010, 19:14 »
Utan att göra några jämförelser i övrigt ( med t.ex. Maja Hagerman och Herman Linqvist) kan man väl ändå konstatera att journalister inte är de optimala historieskrivarna?

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #11 skrivet: mars 27, 2010, 11:46 »
Någon som är bra på klosterliv? Är det verkligen realistiskt det där med att Varnhem har en ensam liten grabb som springer omkring bland alla vuxna munkar? Kunde det gå till så?

/Mats


Absolut! Det var inget ovanligt att lämna sina söner och döttrar till klostren redan i späd ålder. I sönernas fall så var det för att de skulle få en utbildning, lära sig läsa och skriva för att så måningom bli munkar eller präster. När det gällde döttrarna så var det ett sätt att "bli av med dem" tills de blev giftasvuxna. Då hade de lärt sig att ta hand om ett hem, de kunde läkekonsten (vilka örter som kunde användas som medicin) m.m. Många stannade kvar i klostren och blev nunnor.

Däremot så tror jag inte att munkar lärde ut stridskonst till sina elever (och gav dem arabiska stridshästar)...här har nog herr Guillou bänt lite på historien.

Själv tycker jag att Arn är bra, både böckerna och filmerna. Är inte heller så förtjust i Jan Guillou, men jag tycker att han har lyckats bra. Vissa friheter har både han och manusförfattaren tagit sig, men så är det ju alltid. Jag tycker att det är bra skådespelare och stunten är bra. Har faktiskt träffat en av dem som utförde stunten i filmerna (han spelar en av krigarna) och han är expert på medeltida stridskonst. Minns tyvärr inte hans namn, träffade honom för några år sedan när ett avsnitt av barnprogrammet Barda spelades in på Glimmingehus.


"Kingdom of Heaven" var bra, men lång och stundtals tråkig! Föredrar faktiskt Arn...

/Åsa.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #12 skrivet: mars 27, 2010, 12:19 »
Tack för den upplysningen. Tyckte bara det verkade så konstigt att lille Arn sitter där själv kring matbordet tillsammans med alla vuxna munkar.

/Mats

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #13 skrivet: april 03, 2010, 11:32 »
Tack för den upplysningen. Tyckte bara det verkade så konstigt att lille Arn sitter där själv kring matbordet tillsammans med alla vuxna munkar.

/Mats


Jo, lite konstigt är det. Men så var det under medeltiden. Äldsta sonen ärvde gården, nästa son fick bli präst/munk och de övriga sönerna fick skaffa sig egna levebröd. Många (av rikemansungarna) blev professionella riddare och drog runt på riddartorneringar i Europa, andra valde att slåss i korstågen.

/Åsa.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #14 skrivet: april 03, 2010, 18:32 »
Var någonstans i de medeltida lagarna står att ett tingsmål skulle avgöras genom tvekamp på liv och död? Känns som något som hör vikingatiden till. Och var någonstans i källorna står att läsa att man kunde döma någon till klosterliknande liv i "ett halvt liv" = 20 år. Kloster var inga fängelser, gick man in gjorde man det som novis på en kort tid för att sedan bli antagen munk/nunna. Att man sedan gjorde det som kvinna för att fadern krävde det för att inte egendomen skulle splittras vid giftermål eller att man gick in för att värna om sin homosexualitet är en helt annan sak.

Tycker nog ändå att serien är bra. Saknar dock piratinslagen och att alla husen var byggda uppe i träden. Så har ju Bert Karlsson tänkt ändra om alla de medeltida miljöer i filmen som nu byggs upp i "Medeltidens värld" i Götene (han har ju politikernas öron). Hade varit fräckt att se Arn svinga sig mellan träd i lianer i äkta modern Robin Hood stil. :-[ 

   

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #15 skrivet: april 03, 2010, 19:18 »
Var man verkligen så smutsig i ansiktet på medeltiden?
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #16 skrivet: april 04, 2010, 11:03 »

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #17 skrivet: april 07, 2010, 15:02 »
He,he, nä. Fördomar! En som blev intervjuad i radion klagade på att skådespelarna hade hela och vita tänder vilket vederbörande inte ansåg vara historiskt korrekt. Om man då istället för att gnälla kollar vad som finns dokumenterat om tänder från tiden i fråga så är det ju bestickande hur fina tänder de verkligen hade. Man kan undra vilken karaktär som är mest Hollywood respektive verklighetstrogen; den skitiga eller den hyfsat rene? Förmodligen båda två.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #18 skrivet: april 07, 2010, 15:16 »
En som blev intervjuad i radion klagade på att skådespelarna hade hela och vita tänder vilket vederbörande inte ansåg vara historiskt korrekt.

Nog för att man ska kunna eftersträva historicitet, men vissa bör helt enkelt slappna av mer.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Nu går Arn på TV
« Svar #19 skrivet: april 07, 2010, 15:59 »
Absolut Sockerfri! Annars kunde man ju invända att vare sig svenskan eller engelskan lät sådär för sjuhundra år sen. ;) Jag klagar inte direkt, vissa saker får man helt enkelt ha överseende med och använda sin föreställningsförmåga, för jag tycker att det är en driven och påkostad produktion, med bra skådespelare. Ett stort plus för musiken också!