Författare Ämne: Kingdom of heaven  (läst 5033 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Kingdom of heaven
« skrivet: maj 15, 2005, 18:16 »
Någon som sett Kingdom of heaven? Hur står det till med den historiska korrektheten?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Kingdom of heaven
« Svar #1 skrivet: februari 09, 2007, 14:08 »
Eftersom aldrig någon svarat på detta bortglömda inlägg så gör jag så, jag har ju faktiskt sett Kingdom of Heaven.
Jag tyckte den var helt ok, historisk korrektheten har jag rätt dålig koll på. Men det jag kan tycka är lite tråkigt är hur man lite grand verkar slarvar bort de två storordnarnas roll i politiken i Jerusalem. Tempelriddarna framställs lite konstigt och Johaniterna är helt i skymundan. (Just Johaniternas roll tycker jag förövrigt är i allmänhet på tok för förbisedda i sådana här sammanhang, t.ex. Guillous Arn-serie).
Orlando Bloom är ganska intetsägande, men han vägs upp av Neeson och Irons som är så otroligt snygga. Många fina scener med härar som nalkas på avstånd, det är trevligt, jag tröttnar aldrig på det (barnsligt, jag vet).

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
SV: Kingdom of heaven
« Svar #2 skrivet: februari 09, 2007, 14:16 »
Ja jag tycker att Kingdom of heaven är betydligt bättre än tex Troja och Alexander. Just nämnda Irons och Neeson är bra! Hur exakt den är historiskt är jag tyvärr inte så insatt i. Lite länge sedan jag läste historia. Det man diskuterade på kursen vad gäller korstågen handlade om de olika påvarnas inblandning och när man angrep Konstantinopel.

/Urban

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
SV: Kingdom of heaven
« Svar #3 skrivet: februari 13, 2007, 12:12 »
Jodå, jag har sett Kingdom of Heaven och gillade filmen. Liksom Urban så tycker jag att den är mycket bättre än Troja och Alexander. Intressant nog så fanns det en faktafilm på Kingdom of Heaven-DVDn som diskuterade den historiska korrektheten. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad som exakt sades där.

Hälsningar
Gunnar