Författare Ämne: Vikingakvinnan och kristendommen  (läst 3605 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vikingakvinnan och kristendommen
« skrivet: mars 22, 2010, 10:56 »
I flera skriftliga källor anges kvinnor som övergår till kristendommen, till exempel Rimberts Vita Anscari och den isländska Erik Rödes Saga, vilket bekräftas av ett antal kristna gravfynd i tidigvikingatida kvinnogravar. Ofta beskrivs vikingakrigarna som mindre intresserade av kristendomen.
Vad orsakade eller lockade kvinnorna att gå över till kristendommen medan maken ofta stannade kvar i asatron?
« Senast ändrad: mars 22, 2010, 16:44 av Gorm »

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vikingakvinnan och kristendommen
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2010, 11:31 »
Det var väl inte alltför ovanligt att man rövade kvinnor, t.ex. från det tidigt kristnade Irland.

http://www.cphpost.dk/news/scitech/92-technology/48554-greenland-vikings-had-celtic-blood.html

Att Ansgar hade framgång i Birka berodde nog till största delen på det stora antal kristna trälar som fanns där. Sen tror jag även att kvinnorna drogs till kristendomens Maria och barnet, då Freyja kommit på undantag den senare tiden, och det var någon de naturligt kunde knyta an till. Kanske såg man i Krisus den blide Balders återkomst? Många av dessa kvinnor hade säkerligen förlorat sina söner eller män till havet eller slagfältet.

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Vikingakvinnan och kristendommen
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2010, 00:16 »
vilket bekräftas av ett antal kristna gravfynd i tidigvikingatida kvinnogravar.

Källa på det? Det är nämligen fel. Det finns absolut ingenting i det arkeologiska källmaterialen som tyder på att kvinnor tidigare än män skulle ha bytt religion. Ingenting!

Claes
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vikingakvinnan och kristendommen
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2010, 08:37 »
Många av dem var kristna redan när de kom hit, med eller mot sin vilja, men några kanske konverterade till asatron också. Annars är ju symbolspråket i den senare perioden övervägande manligt.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingakvinnan och kristendommen
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2010, 10:48 »
Claes
Citera
Källa på det? Det är nämligen fel. Det finns absolut ingenting i det arkeologiska källmaterialen som tyder på att kvinnor tidigare än män skulle ha bytt religion. Ingenting!
Jag uttryckte mig kanske otydligt- fynd av kristna kors och symboler visar att kvinnor omvände sig till kristendommen, liksom runstenar. Är det detta du vill ha källor till?
Naturligtvis kan man inte avgöra från gravarna frågan ovan - det kan vara andra orsaker till att exempelvis silverkorsen ofta hittas i kristna kvinnogravar, som Birka 501 .
Däremot anger ett antal skriftliga källor, jag nämnde Rimbets Vita Anscari och Erik den rödes saga, att kvinnorna först omvände sig till  kristendommen medan det var männen som man mötte motstånd. Jag kan ange flera skriftliga källor.