Författare Ämne: Statlig censur av vårt kulturarv  (läst 9730 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #20 skrivet: mars 28, 2010, 12:53 »
Rätta mig om jag har fel men SHM i Stockholm har väl bland de största "vikingautställningarna" I Europa?

Gällande kartorna, och om jag får spekulera lite, så ligger olika komponenter i vektorkartor (landslag, ortnamn, landskapsnamn, symboler, vägar osv) i olika lager. Kyrkonamn borde t ex ligga i ett eget lager och det kan ju vara så att de försvunnit på vägen, de finns ju uppenbarligen i Lantmäteriets egna kartor.

/Johan

: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #21 skrivet: mars 28, 2010, 16:12 »
Hm! Är fortfarande inte helt säker på att Hitta har fel. Man får väl kartorna sammanslagna i ett enda lager och då ligger censuren ett steg upp. Men jag ska åter skriva till dem och luska eftersom detta är en icke helt oväsentlig fråga när det gäller att bevara förståelsen för vårt kulturlandskap.

Ja, skriv gärna en gång till. Citera gärna svaret jag fick från LM. Det kan vara så att Hitta.se inte gjort någon medveten bortrensning, men råkat få en fel "paketering" på något sätt. Det kan vara så enkelt som Gorm antyder - att de råkat ta bort ett lager för mycket i sin strävan att göra kartorna renare och lämpliga för väg-navigering. Och då är det ännu viktigare att man påtalar ett sådant misstag, eftersom det "bara" är ett tekniskt missöde.

/Mats

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #22 skrivet: mars 28, 2010, 17:42 »
Varken Eniro.se eller Hitta.se faller under kulturminneslagens 1 kap §4 angående "God ortnamnssed". Detta eftersom de sköts av privata företag och paragrafen gäller statlig och kommunal verksamhet. Men man kan alltid hänvisa till lagen och även be privata aktörer att iaktta "god ortnamnssed". Även om det nu inte anges i lagen att med "god ortnamnssed" ingår att använda de hävdvunna ortnamnen. (Se lagen http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19880950.htm.)
/Jan

Utloggad Varga

  • Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
SV: Statlig censur av vårt kulturarv
« Svar #23 skrivet: mars 30, 2010, 18:50 »
Alla inlägg kring politiska partier är borttagna, då de var OT.
Kommentarer och åsikter kring modereringen tas som vanligt via PM eftersom tråden nu bör återgå till det ursprungliga ämnet.

/Camilla - admin
När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk