Författare Ämne: Hur hitta (bra) nedladdningsbara internationella kartor  (läst 5372 gånger)

Utloggad Håkansdotter

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Hur hitta (bra) nedladdningsbara internationella kartor
« skrivet: mars 15, 2010, 15:44 »
Hej vänner,

Jag behöver kartor över Norden och Östeuropa till ett uppsatsarbete, med topografiska data som floder och sjöar, men utan nutida städer och regionala gränser. Min uppsats handlar om vikingatida handelsfärder i österled och jag vill gärna producera egna kartbilder över vattenfarlederna mellan Östersjön och Svarta havet, och inte enbart scanna in andra författares kartor.

Att googla efter lämpliga kartor ger bara kommersiella/dåliga träffar eller kartor med nutida politiska gränser. Jag har för mig att en GIS-lärare nämnde ett par hemsidor där det går att ladda ner kartdata av god kvalitet, men jag minns inte vad de hette.

Har ni några tips?

(Svårt att veta i vilken tråd den här frågan hör hemma, herr Gorm får gärna flytta min fråga om han finner det lämpligt.)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hur hitta (bra) nedladdningsbara internationella kartor
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2010, 16:39 »
Svårt att hitta bra kartor ja, jag har också letat men utan framgång, och troligen är väl relativt få intresserade av att producera sådana kartor då de inte har ekonomiskt värde.

Har själv kartlagt en hel del av österledsvägarna, jag har främst använt google earth då den ger ett relativt skalat landskap att arbeta med. Dessutom är GE ju väldigt användbart genom att man kan zooma, tagga och så vidare.

Det man ska ha klart för sig är dock att vattenlederna är kraftigt påverkade av både människa och naturen själv, de ryska floderna är ju mer eller mindre kanaliserade och kraftverksdammar har ändrat flöden och ibland även riktningar. Dessutom har landhöjningen ställt till det lite, framförallt på karelska näset.

Mina kartläggningar av Ryska floder är av det enklare slaget, men iaf lite mer avancerade än de vanliga skolboks- eller wikipediabilderna,  om du vill kan du få ta del av dom.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Hur hitta (bra) nedladdningsbara internationella kartor
« Svar #2 skrivet: mars 15, 2010, 18:18 »
Digital Chart of the World finns en del:

http://www.maproom.psu.edu/dcw/

Utloggad immo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 84
    • ...
SV: Hur hitta (bra) nedladdningsbara internationella kartor
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2010, 22:28 »
What you want is GMT (Generic Mapping Tools) from Hawaii University. It is an open source collection of very powerful command-line tools for the generation of maps and the plotting of point, vector and grid data. It comes along with very high resolution data sets for coastlines, rivers, lakes and borders.

While it was developed for use on UNIX or Linux computers, versions for Mac OSX and Windows exist. You can download it from here. Get the first three executable files and then follow the manual.

Using the command-line tools you will be able to generate beautiful maps in PostScript format with a single line of code.
All you need is the pscoast command.

For example, to plot Iceland using the lava pattern (# 28) at 100 dots per inch, on a Mercator map at scale 1 cm/degree, run:
pscoast −R-30/-10/60/65 −Jm1c −B5 −Gp100/28 > iceland.ps

An online form for simple map generations using GMT can be found at Geomar. Just fill this form and download a Poscript or AI image.

You can convert the PostScript images using freeware packages such as Gimp or ImageMagick to almost any image format you like (JPG, TIFF, PNG, BMP,...).

Utloggad Håkansdotter

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Hur hitta (bra) nedladdningsbara internationella kartor
« Svar #4 skrivet: mars 16, 2010, 10:29 »
Tackar för snabba svar!

Digital Charts of the World har jag hört talas om förut, och Uni. of Hawaii skall jag också pröva mig fram med.

Tar gärna del av det du gjort, Yngwe! Självklart ser vattenlandskapet på många ställen helt annorlunda ut nu än för drygt tusen år sedan, inte minst om man vill rekonstruera färdvägar och dragställen såsom t ex Rune Edberg försökt sig på. Den typen av analys tänker jag inte ge mig på i min uppsats.

Jag vill snarare ha en kartbild som ger en översikt över olika floder och hur orter som Staraya Ladoga, Gnëzdovo m fl ligger i relation till varandra och floderna, eftersom en diskussion över yngre järnålderns förbindelser i österled blir väldigt abstrakt utan att beskriva dem geografiskt.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hur hitta (bra) nedladdningsbara internationella kartor
« Svar #5 skrivet: mars 16, 2010, 11:16 »
Då tror jag mitt underlag passar ganska bra, jag har även lagt in ett antal "städer" i just den avsikten du beskriver.

Om du skickar mig ett meddelande med privar mailadress så skickar jag över en kmz-fil till dig inom de närmaste dagarna!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Hur hitta (bra) nedladdningsbara internationella kartor
« Svar #6 skrivet: mars 16, 2010, 17:54 »
Open StreetMap Creative Commonslicensierade kartdata att använda för stora delar av världen. Se här, http://www.openstreetmap.org/ och för att ladda ner GIS-data här, http://downloads.cloudmade.com/