Författare Ämne: när kom de första till Sverige?  (läst 22296 gånger)

Utloggad Lord Ribbe

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
när kom de första till Sverige?
« skrivet: mars 06, 2010, 11:49 »
hej jag har diskunioner med mina lärare om när de första människorna kom till Sverige om det var för 8 000 år sedan eller 10 000 år sedan.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: när kom de första till Sverige?
« Svar #1 skrivet: mars 06, 2010, 14:56 »
När jag skrev min bok om Skånes forntid 1999 var budet 14.000 år sedan. Ett fynd vid Mölleröd vid Finjasjön. Det kan kanske ha tillkommit äldre fynd sedan dess. Du kan läsa mer här på sidan 16 framåt:
http://www.foteviken.se/pdf/Skanes historia 1.pdf

Utloggad Lord Ribbe

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: när kom de första till Sverige?
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2010, 20:41 »
ok tacka

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: när kom de första till Sverige?
« Svar #3 skrivet: mars 06, 2010, 21:41 »
De första som kom hit var förmodligen jägare (säl och ren) som följde bytet norrut under sommarsäsongen. Detta lär ha pågått under ett antal tusen år, innan de blev bofasta tack vare det mildare klimatet. Tidigaste spåren i Mälardalen, i form av kvartspilspetsar är, om jag inte missminner mig, dryga 9000 år.

Ragnfast/Stefan

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: när kom de första till Sverige?
« Svar #4 skrivet: mars 06, 2010, 21:47 »
På den tiden tillhörde inte Skåne Danmark. Det är inte heller bevisat att de första invandrarna var samer.  ;D
Qui tacet, consentit

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: när kom de första till Sverige?
« Svar #5 skrivet: mars 06, 2010, 22:06 »
Jag har uppfattningen att Samerna är Skandinaviens första invånare – och jag tror att de övervintrat istiden i Nordnorge. Dom kom alltså, enligt min uppfattning, till Skandinavien före senaste istiden. Vi kom efter istiden.

Ser vi på Sandarnaboplatsen i Göteborg ligger fynden från den Arktiska skifferkulturen längst ned, alltså under vår kulturs stenåldersfynd. Om det var Samerna som ”var” den arktiska skifferkulturen vet vi inte. Men det folket kom alltså från norr ned till Göteborg – och var där före oss - som kom söderifrån.

En sak tror jag mig veta. Samerna har aldrig passerat genom ett annat folk på sin väg till Skandinavien. Alltså måste Samerna vara först hit upp – och eftersom de är ett av de äldsta folken på jorden – bör de ha varit här ganska tidigt.

Jag är medveten om att min åsikt är lite kontroversiell idag – men det är i alla fall vad jag kommit fram till.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: när kom de första till Sverige?
« Svar #6 skrivet: mars 06, 2010, 22:13 »
Nej, samerna kom väl något senare, fast från andra hållet så att säga. Jag sitter och ser "Brottskod försvunnen" och är en smula rusig, "som brukligt är ibland dem", så jag kommer inte på rak arm ihåg hur gamla de samiska lämningarna är, eller om det verkligen rör sig om samer, jag menar som vi känner dem. Sockerfri är en dängare på DNA och Návdi kan det mesta om samer, vad det verkar. Så jag böjer min nacke och ler, som en annan Svarte Rudolf, och lämnar med varm hand över till dem, jämte övriga därtill hågade.

Ha det!

Ragnfast

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: när kom de första till Sverige?
« Svar #7 skrivet: mars 06, 2010, 22:30 »
Ett sabla läge att övervintra en istid på, måste jag säga... Det behöver nödvändigtvis inte vara samer, utan en gemensam förfader till såväl indianer som samer.  Några gick österut och blev indianer och eskimåer (förlåt, inuiter), eller finns det måhända några studier om detta, som kan fastställa släktskap dem emellan (som om inte alla var släkt på håll) ? Skenet bedrar, men de är inte så förfärligt lika varandra, eller? (Ja, jag vet att det är stora inbördes skillnader mellan folken i Nya Världen. ) Cheers mate! :D

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: när kom de första till Sverige?
« Svar #8 skrivet: mars 07, 2010, 01:23 »
En sak tror jag mig veta. Samerna har aldrig passerat genom ett annat folk på sin väg till Skandinavien. Alltså måste Samerna vara först hit upp – och eftersom de är ett av de äldsta folken på jorden – bör de ha varit här ganska tidigt.

Intressant teori om att samerna aldrig passerat något annat folk på väg till skandinavien - hur kan man veta det?

Vilka fler folk är de äldsta på jorden?

(Alltså, jag är inte EMOT, men nyfiken och svårtflörtad) ;-)
Qui tacet, consentit

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: när kom de första till Sverige?
« Svar #9 skrivet: mars 07, 2010, 16:27 »
Återkommer med en dåres envetenhet till Astrid Cleve och hennes forskning. Kanske är den överkörd idag – men jag har lite svårt att tro detta.

Före DNA undersökningarna ansågs Samerna ha asiatiska rötter, samt vara släkt med Inuiter, Indianer samt en del Sibiriska folk. Idag vet vi, genom DNA undersökningar att några asiatiska rötter inte finns och att något släktskap med ovanstående folkslag inte heller finns – samt att samerna som folk är mycket gammalt + att deras närmsta släktingar är Baskerna i Spanien. All gammal kunskap har alltså totalt vänts upp och ned.

Baskerna har levt bakom sina fjäll, Neandertalarna var aldrig i Baskien (bara på östra sidan av deras fjäll). Baskerna har levt utan några större kontakter med andra folkslag.

Samma sak med Samerna, de har undvikit (?) kontakter med andra folk och levt norr om alla andra folk – samt dragit sig allt längre norrut när andra folk pressade på söderifrån..

Samerna, och baskerna,  har 7% q-allel i sitt blod – alla andra folk har 3%. De 3 procenten är dominerande = om en Same får barn med en ”svensk” så får barnen 3% q-allel. Samerna har alltså 7% = de har aldrig långvarit varit i kontakt med något annat folk = aldrig vandrat igenom ett annat folk (vilket tar många decennier, kanske sekler, att göra). Samerna har fortfarande 7% q-allel, liksom Baskerna. Båda folken har levt isolerade.

Enligt vad jag kan förstå får det ganska stora konsekvenser. Samernas förfäder måste alltså ha utvandrat ganska tidigt från Afrika – medan ”vi” var kvar – men vi är samma folk som Samerna. Samerna vandrade norrut, delade upp sig, en del stannade i Baskien, andra fortsatte norrut till Skandinavien och blev Samer och Samojeder.

Vi som stannade kvar utvecklades på ett annat sätt än våra bröder Samerna. Vi blev långa och smala vilket var en fördel i Afrikas värme, alltså en stor hudyta utåt. Samerna behöll sin längd eftersom för dem var det en fördel i ett arktiskt klimat. De byggde upp en kultur där man inte fick gifta sig med sina kusiner (kusin för Samerna omfattar kusin, syssling och pyssling). Där förekom alltså ingen inavel t.ex. De behöll sin särart – medan vi utvecklades annorlunda nere i Afrika – men vi har alltså samma ursprung.

Enkelt beskrivet ser jag alltså samerna som våra ”förfäder” – eller mera lika våra gemensamma förfäder än vad vi är. De har behållit sitt ursprungs utseende – men vi har förändrats.

Samerna bör alltså (ren gissning) ha utvandrat från Afrika för ca 200.000 år sedan ungefär + - 50.000 år.

Q-allel och dess olika procentsatserna är alltså det som är basen i min uppfattning – i kombination med DNA undersökningar. OM detta med q-allel stämmer så kan det inte ha gått till på något annat sätt än att samerna kom hit långt före alla andra – och övervintrade här – samt levde på ungefär samma sätt som Inutierna gjorde när de var fångstmän.

Till detta hör att Lofoten och Norges västkust norr om Lofoten troligtvis var ganska isfri. Där var alltså inte 3 km is som i inlandet. Nyare forskning lutar ju mot detta allt mer av vad jag kan förstå. Det innebär att klimatet här var inte omöjligt för överlevnad, tvärtom.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: när kom de första till Sverige?
« Svar #10 skrivet: mars 07, 2010, 18:33 »
tyckte mitt svar inte hade så mycket med trådens ursprungliga fråga att göra längre så jag postade det i tråden om arkegenetik istället...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: när kom de första till Sverige?
« Svar #11 skrivet: mars 07, 2010, 19:38 »
Det var mycket att svara på här:

Visst har det funnits neandertalare i Baskien, det finns många kända boplatser där (Amalda, El Castillo, Labeko Koba, Lezetxiki för att ta några jag kommer på på rak arm).

Homo sapiens kom till Europa för ca 50000 år sedan. Det finns inget som tyder på någon "dubbel" utvandring från Afrika. De genetiska skillnaderna mellan basker/samer/andra europeer är trots allt mycket blygsamma.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: när kom de första till Sverige?
« Svar #12 skrivet: mars 07, 2010, 20:02 »
Ur ett intraeuropeiskt perspektiv kan baskerna visa sig lite "säregna". Ur ett globalt perspektiv är de som vilka andra européer som helst.

A genome-wide survey does not show the genetic distinctiveness of Basques
http://www.springerlink.com/content/k24743n504551128/