Författare Ämne: Helsingborg 300-årsjubileum  (läst 3864 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Helsingborg 300-årsjubileum
« skrivet: mars 10, 2010, 16:27 »
 >:(
Jag kan hålla med skribenten om firandet av Stenbock och 300-årsjubileet:
http://friskyttekompaniet.wordpress.com/2010/03/10/myten-om-slaget-ved-helsingborg/

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Helsingborg 300-årsjubileum
« Svar #1 skrivet: mars 10, 2010, 21:49 »
som är vadå?Att det inte är något att fira? Eller den militära närvaron? Jag kan hålla med om att det finns tveksamheter kring "firandet" av att ha blivit svenskt, men man får inte glömma att Danmark bröt ingångna avtal med Sverige  och då således är en angriparmakt på svenskt territorium, och som sådan fick stryk av militärer, som i sin tur firar detta. Vilket får mig att undra: är Roskildefreden fortfarande giltig?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Helsingborg 300-årsjubileum
« Svar #2 skrivet: mars 10, 2010, 23:36 »
... suck... trodde världen kommit längre... politiken kring skåne danmark och sverige är idag irrelevant, men att fira slag, som i sig bara betyder att man dödat, lemlästat och skrämt vett och sans ur fler än motståndaren lyckats med... taktlöst ocj klantigt....   vill man hålla parad kan man göra det för fred och fösonings skull istället!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Helsingborg 300-årsjubileum
« Svar #3 skrivet: mars 11, 2010, 08:12 »
nej, det lustiga är snarare att danskarna fortfarande är snea, av en ren slump tittade jag på danska wikipedia och läste igenom deras artikel om Skåne, jfr sen med den svenska. Kolla även länkarna på den danska sidan. Nu är ju inte Wikipedia den bästa av källor, men debatten i Danmark är helt annorlunda än i Sverige, vilket får mig att återigen undra om Roskildefreden fortfarande gäller.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Helsingborg 300-årsjubileum
« Svar #4 skrivet: mars 11, 2010, 23:10 »
Ordet "fira" är väl att ta i. Har verkligen detta ord officiellt använts vid arrangemanget i Helsingborg eller är det skribentens ordval för att förstärka sina tydligt prodanska synpunkter? För att markera en förbrödring mellan två folk - en förbrödring som verkligen inte är gammal i den skånska historien - är minnesstunder väl inte fel. Tvärtom torde det vara bra att vid sådana tillfällen lära om fasorna i historien för att genom denna insikt bygga en bättre framtid - inte bara gömma bort det som en gång var. Så gjorde man redan 1876 då danskar och svenskar högtidlighöll slaget vid Lund 1676 som utspelats tvåhundra år tidigare. Det stora monumentet i Lund restes då. Den som gitter eller känner till det kan läsa dess text med respekt:

Her ligger kecke mend,
Hvis been oc blod er blandet,
iblandt hinanden saa,
at ingen sigee andet,
end de er aff een slect.
De var oc aff en troe,
dog kunde de med fred,
ey hos hinanden boe.

Statyn restes av danska och skåningar – läs lundabor, trots att den danska armén 1678 bränt ner 163 av stadens 304 gårdar. 1876 ”firade” man inte ett slag men högtidlighöll minnet över stupade och använde detta minne för att markera vägen mot en bättre framtid.
 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Helsingborg 300-årsjubileum
« Svar #5 skrivet: mars 12, 2010, 00:28 »
Högtidlighålla säger man på Helsinborgs kommun...

Låt oss säga att kinesiska regeringen i höst skulle vilja uppmärksamma 60-års dagen av invasionen av Tibet, och hedra fallna på båda sidor, och gör detta genom att låta enheter ur armen, tillsammans med soldater i tidstypiska uniformer från händelsen, marschera till en staty rest över den kinesiska härföraren mitt i Lhasa.   Ur tibetansk och humanistisk synvinkel är det väl ganska osmakligt va? Frågan är då efter hur många år det upphör att vara osmakligt. Till 100-års dagen är det kanske inte längre direkt provocerande, till 200 års dagen kanske inte ens stötande... men smakligt blir det inte ens till 300 års jubileet, inte till 500 heller.

Smakligt hade varit om danska soldater deltagit i ett gemensam högtidlighållande av de drabbade som bevis för försoning och förbrödring.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Helsingborg 300-årsjubileum
« Svar #6 skrivet: mars 12, 2010, 08:28 »
Nja, nu har jag grävt lite djupare i saken - inte bara från en danskpro sida - och jag finner nog att man kunde ha gjort det med lite mer omtanke. Jag trodde nämligen att även danska aktörer fanns med vilket inte verkar varit fallet. Då blir det ju tämligen enspårigt.

Ni kan läsa artiklarna här i Helsingborgs Dagblad:

http://hd.se/helsingborg/2010/02/22/300-ars-uniformer-i-parad/

http://hd.se/helsingborg/2010/02/27/karolinerna-intog-stan-n-utan-blod/

Nu tror jag faktiskt dock inte att det varit det minsta baktanke om att profilera en speciell part i detta slag. Jag känner ju en av de som står bakom, Johan Andrée, som är chef för Beredskapsmuseet norr om staden och som verkligen har byggt upp ett seriöst och intressant museum. Tanken har nog varit att visa upp hur dåtida soldater var klädda och hur de agerade i strid, inte något politiserande tjafs. 

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Helsingborg 300-årsjubileum
« Svar #7 skrivet: mars 12, 2010, 10:34 »
Tyvärr valde man ett olyckligt tillfälle att visa upp den svenska armén, vilket ger obehagliga associationer. Tanken går till sverigedemokraterna och fackeltåget för karl XII.
Soldater i tidstypiska uniformer från båda sidor,ja, men vad har soldater i moderna uniformer och husar där att göra.
Det moderna svenska försvaret är en sak, och fornstora erövrövringståg i exempelvis Polen på 1600-talet någet helt annat.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Helsingborg 300-årsjubileum
« Svar #8 skrivet: mars 12, 2010, 12:36 »
Jag tror som du Sven att det var helt utan baktanke, agendan var säkert att hedra alla sidor, men det blev lite tokigt. Det i sig visar väl rätt bra att förbrödring faktiskt har uppnåtts, i ett spändare läge hade man säkert mycket noggrannare tänkt igenom hur man skulle ha uppmärksammat dagen.

Jag tror nu inte att någon större skada är skedd, jag tror överlag att både danskar och svenskar har lagt blodbaden bakom sig.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Helsingborg 300-årsjubileum
« Svar #9 skrivet: mars 12, 2010, 17:30 »
jaså, både som skåning och helsingborgare kan jag inte se några som helst associationer till högerextrema partier, detta ligger helt i betraktarens öga. Vad jag istället kan ifrågasätta är de positiva respektive negativa konsekvenserna av ovan nämnda slag. Vad firas egentligen? Vad högtidlighålls? Är jag nöjd med resultatet? Danskarna har ju uppenbarligen inte riktigt kunna smälta detta, men å andra sidan för gemene man, dvs den skånske bonden, fick man det betydligt bättre under svenskt styre om man bara var villig att foga sig, skulle man gå till kungs med sina klagomål gentemot sin husbonde hade man större chans att få rätt i en svensk domstol än en dansk. Märk väl, vid invasionen 1709 existerade inga snapphanar överhuvudtaget. Detta beror förmodligen på en betydligt effektivare administration och rättskipning än rent nationella skäl. Man hade inte lust att bli danskar igen. Själv hade jag tänkt att återuppliva Stenbocks fälttåg genom att gå i hans spår från Fleninge-Allerum-Ringstorp men så frågade jag mig själv varför? Vad skulle jag fira eller högtidlighålla? Jag är mycket kluven till hela frågan, men att man gör nån form av manifestation i Helsingborg ser jag inga som helst problem med. Ska själv gå på Bo Knarrströms föreläsning och höra vad han säger om saken.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Helsingborg 300-årsjubileum
« Svar #10 skrivet: mars 12, 2010, 23:00 »
De är två olika frågor, hur man vill minnas ett blodigt slag, och hurvida skåningarna fick det bättre under Sverige. De senare borde tas upp på en egen tråd-
Minnessermonin bör ju rimligen vara densama om resultatet av kriget var lyckosamt eller inte- de är som att diskutera om finnarna fick det bättre efter 1809.