Författare Ämne: "Det rena landet"  (läst 4470 gånger)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
"Det rena landet"
« skrivet: februari 28, 2010, 19:24 »
Maja Hagermans bok "det rena landet" verkar vara en populär bok att vilja bli av med för bokhandlarna nu på bokrean, då jag sett den i ganska stora upplagor i varenda bokhandel jag tittat i (både elektroniska och fysiska). Är det någon som läst boken?

Jag personligen har aldrig varit mycket för Hagerman, då jag finner hennes texter vara alltför "politikshippie" och "passa-in-i-dagens-samhällsdebatt"...kan iofs bero på att hon är journalist och varken historiker eller arkeolog. Med det sagt vill jag inte såga boken då jag inte läst den, men ändock känner jag viss motvilja att köpa den trots rean.

Som sagt, någon som läst den? Jag kollade upp lite vad historikerna (vilket omfattar troligen både utbildade historiker som amatörhistoriker/hobbyhistoriker) på forumet skalman.nu tycker om den, och det verkar vara mer åt det negativa hållet.

Vad säger de arkeologiskt orienterade som läst den?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: "Det rena landet"
« Svar #1 skrivet: februari 28, 2010, 20:01 »
En kvinnlig Herman Lindqvist, med en politisk agenda (?), som enligt mitt förmenande torde kunna sorteras under rubriken "läst men inte förstått". Fast jag vill inte ta ifrån henne att hennes böcker är välskrivna och inte helt oävna att läsa. Vad jag känner spontant är att hon saknar den tyngd som en arkeolog eller historiker har, för att kunna göra sig en tillfredställande bild av det hon gör sig till uttolkare för.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: "Det rena landet"
« Svar #2 skrivet: februari 28, 2010, 20:13 »
Caes Theliander (dr i arkeologi) har recenserat den i Fornvännen 101, 2006, s 301-302:

http://fornvannen.se/pdf/2000talet/2006_litt_c.pdf

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: "Det rena landet"
« Svar #3 skrivet: februari 28, 2010, 20:21 »
Caes Theliander (dr i arkeologi) har recenserat den i Fornvännen 101, 2006, s 301-302:

http://fornvannen.se/pdf/2000talet/2006_litt_c.pdf

Intressant läsning, stämmer överens ganska bra med vad jag läst om på nätet av privatpersoners recensioner.

Hagerman skall även vara otroligt (nästan fanatiskt) kritisk mot Tacitus och hans verk Germania, och hon ska tydligen ha en av de mest grovrevisionistiska tolkningarna av syftet och budskapet med verket.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: "Det rena landet"
« Svar #4 skrivet: februari 28, 2010, 20:46 »
Här är en krönika om Tacitus Germania skriven av Maja Hagerman 2006:

http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s/324

Ett citat ur krönikan:

Citera
En ny utgåva av Germania kom på svenska förra året. Och där klingar Tacitus ord om germanernas renhet ännu med samma vördnad. Passagen om deras oblandade ursprung återges som om det vore en verklig biologisk iakttagelse – en sanning från forn­tiden som inte behöver kommenteras.

Ja, utgåvan av år 2005 är i själva verket en avdammad översättning från 1960-talet. Inget sägs här om att själva begreppet ”ras”, som används i den svenska översättningen, inte fanns under antiken och följaktligen inte heller återfinns i den latinska förlagan. (Tacitus använder istället ordet gens, som närmast betyder släkt, familj, folk, folkstam).

Läsaren erbjuds ingen djupare förståelse för vad texten betytt som urkund för modern rasism. Att den varit, och fortfarande är, en ”grundsten” för rasismens förkunnare.
Ett enda manuskript av Tacitus Germania blev kvar till eftervärlden och självklart måste den ges ut på nytt. Men en utgåva för vår tid måste också berätta om de irrläror som skapats kring den.

Utloggad bernad_law

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
SV: "Det rena landet"
« Svar #5 skrivet: februari 28, 2010, 21:28 »
Kommer ihåg att jag köpte den när den kom ut 2006, och att jag både blev och inte blev besviken. Naturligtvis var den så oherrans korrekt i allting att man bara blir trött; det finns ingen chans att kunna se något nytänkande i den klassiska rasist-arkeologiska debatten. Man får ju inte tillfälle att tänka själv om vad man ska anse, utan får allt nedkört i halsen. Men det visste jag och klarade delvis att bortse från, och jag tyckte det var en språkligt sett trevlig läsning. Väl värd att ha i bokhyllan, åtminstone om man behöver utfyllnad på någon hylla.......
"Archaeology - such a peculiar little pastime"
-lady Clifford

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: "Det rena landet"
« Svar #6 skrivet: mars 01, 2010, 20:04 »
Jag har tidigare berömt Maja här på forumet, och jag håller fast vid att hennes tidigare produktioner, "Spåren av kungens män" och "I miraklers tid" är lysande böcker. Jag kommer inte ihåg att jag stördes av någon slags politisk agenda i de skrifterna. Hon är egentligen enligt mitt tycke en av våra främsta populärvetenskapliga författare när hon anstränger sig, om man räknar in att hon faktiskt förmår fascinera även de läsare (och TV-tittare!) som kanske inte normalt plöjer arkeologisk och historisk litteratur. Påläst utan att bli tråkig, en nästan poetisk ådra i hennes beskrivningar över hur det kan ha gått till i forntid och medeltid. Man kan jämföra med Mats G. Larsson som ju rör sig i samma genre, han är kanske mer hemma i arkeologin men knappast lika trollbindande i språket eller i berättelsen.

Med detta sagt så måste jag erkänna att jag inte läst "Det rena landet". Det räckte med att läsa recensionerna så blev jag inte sugen på den boken - man känner direkt det hon vill säga med boken och det är inte de politiska budskapens eller samtidsdebattens Maja som intresserar mig. Hoppas hon återvänder till den gamla fina stilen, där hon bara låter sig spolas iväg på forntidens våg och låta läsaren/tittaren hänföras av den historiska berättelsen. Utan att försöka slå in en massa (redan öppna?) dörrar.

/Mats