Författare Ämne: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?  (läst 12396 gånger)

Utloggad Sejive

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« skrivet: februari 27, 2010, 20:08 »
Jag har starka funderingar på att påbörja studier inom arkeologi, det står och väger mellan det och historia; men nog om det.

Det finns ju som sagt program i arkeologi, till exempel Internationella arkeologiprogrammet i Visby. Jag är däremot inte så sugen på Gotland utan mer Uppsala eller Lund, så frågan är om man kan plocka ihop diverse arkeologikurser efter eget val för att sedan ta ut en kandidatexamen på det viset? Eftersom några program i arkeologi inte finns vid ovan nämnda lärosäten. Tror ni att en examen från internationella arkeologiprogrammet väger tyngre än en egenkomponerad examen från LU eller UU?

Låt oss säga, 90 hp arkeologikurser, 15 hp examensarbete och resten bi-kurser.


Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #1 skrivet: februari 28, 2010, 10:11 »
Gissar att du menar vad som väger tyngst ur ett arbetssökningsperspektiv? Risken när man läser program och söker jobb inom en såpass "svår" branch som arkeologi/kulturmiljövård är att alla stöps i samma form, har läst ungefär samma kurser och det blir svårt att sticka ut. Blir man mer attraktiv utanför Sverige om man läser Internationella arkeologiprogrammet?

Fundera istället på att sätta ihop en egen examen där du kan nischa in dig för att på så sätt sticka ut och bli mer attraktiv på arbetsmarknaden. Tyvärr så väger trots detta arbetslivserfarenhet generellt tyngre i slutändan.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #2 skrivet: februari 28, 2010, 10:25 »
Jag har själv läst arkeologikurser vid Lunds Universitet och tagit ut en kandidatexamen i dessa kurser. Jag läste arkeologi(förhistorisk) 80 poäng (enligt det gamla poängsystemet), medeltidsarkeologi (heter historisk arkeologi idag) 40 poäng och historisk osteologi 20 poäng.

Utöver detta har jag även läst en hel del distanskurser, både vid Lunds universitet och Högskolan på Gotland för att bredda min utbildning.

För mig funkade detta bra, arkeologiska institutionen i Lund är liten, men trevlig med mycket atmosfär. Dessutom läser man i en speciell miljö med nära kontakt med Historiska Museet i Lund.

Något som jag ångrar att jag inte läste är kurser i GIS och data överhuvudtaget eftersom mycket av arkeologens arbete görs via dator idag och det är inget som man fick lära sig på kurserna när jag läste (1999-2003).

Lycka till med dina studier!

/Åsa.

Utloggad Sejive

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #3 skrivet: februari 28, 2010, 13:02 »
Tackar för svaren, och ja det är ur arbetssökandeperspektiv jag tänker :)
Det enda problemet med att plocka ihop sin examen är väl kanske att man inte kommer in på alla kurser man vill om man har otur, i ett program har man ju platsgaranti.


Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #4 skrivet: februari 28, 2010, 17:11 »
Har du bara läst nybörjarkursen i exempelvis arkeologi så brukar det inte vara några problem med att komma in på fortsättningskurserna. Det är många som läser nybörjarkurser som inte fortsätter läsa, så trycket på kurserna brukar minska.

Vi var kanske 40 som läste nybörjarkursen i medeltidsarkeologi, men på fortsättningskursen var vi 6 stycken...

/Åsa.

Utloggad Sejive

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #5 skrivet: februari 28, 2010, 17:33 »
Låter ju som att chanserna är goda då!

Såg att det är platsgaranti på Uppsala Universitet gällande Arkeologi A, B och C, dvs 90 HP arkeologi. De innehåller GIS också. :)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #6 skrivet: februari 28, 2010, 18:26 »
Lund är ju helt okej, speciellt med tanke på närheten till Danmark, men jag lovar dig att Gotland är en livslång förälskelse! Och det är inte så sunkigt som man kan tro på vintern, även om det hela tiden blåser ifrån sjön. Fast första vintern jag bodde i Visby var den kallaste på sjuttiofem år.....

Uppsala har en fördel, med sin närhet till Stockholm och sina många antikvariat och är en väldigt trevlig, ganska lagom stor stad. Tyvärr är det svårt att ordna boendet och det blir väl inte lättare när Vasakronan säljer ut, risken finns att det blir bostadsrätter av alltihop.

Best of luck! Ragnfast

P.S. Scania, vad är det för en ny vacker symbol du satt in? D.S.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #7 skrivet: februari 28, 2010, 19:21 »
Det finns en gräns för hur mycket kurser du behöver. Jag menar, är du stenåldersfantast så kanske medeltidsarkeologi inte är så lyckat. Du bör istället lyssna på Gorm. Arbetslivserfarenhet med bra referenser väger tyngst. Sök utbildning där det ingår mycket seminarie- och sommargrävningar. Det skadar inte heller att vara framåt och trevlig. 

Utloggad Sejive

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #8 skrivet: mars 01, 2010, 14:50 »
Jag har planer på att läsa 90 HP arkeologi vid UU, för att sedan läsa 90 HP militärhistoria vid Försvarshögskolan. De utfärdar kandidatexamen i historia med inriktning mot militärhistoria.

Vid UU har de platsgaranti på Arkeologikurserna A, B och C.
Låter lite lustigt hur man kan ha platsgaranti sådär?

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #9 skrivet: mars 06, 2010, 14:17 »

P.S. Scania, vad är det för en ny vacker symbol du satt in? D.S.

Det är ett trollkors. Hittade symbolen när jag gick in på min profil för att ändra lite i den  ;D Fick ju lägga till en sysselsättning nu när jag äntligen kommit ut ur arbetslösheten (eller nästan i alla fall, har fått en praktikplats) :D

/Åsa.

Fixade citatet. /Johan - Admin
« Senast ändrad: mars 06, 2010, 14:31 av Gorm »

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #10 skrivet: mars 06, 2010, 14:22 »
Jag har planer på att läsa 90 HP arkeologi vid UU, för att sedan läsa 90 HP militärhistoria vid Försvarshögskolan. De utfärdar kandidatexamen i historia med inriktning mot militärhistoria.

Vid UU har de platsgaranti på Arkeologikurserna A, B och C.
Låter lite lustigt hur man kan ha platsgaranti sådär?

Det är faktiskt inte så lustigt att de har platsgaranti, det kan vara så att de har många platser och att de behöver fylla dem. Jag tror att det varierar ganska mycket från år till år hur många det är som börjar läsa arkeologi och för att de som verkligen vill läsa och är intresserade ska få plats så har man infört platsgaranti. På universiteten räknar man alltid med att det är studenter som kommer att hoppa av, därför tar man inte ett visst antal så att inte platser ska stå tomma för då får de inga pengar!

/Åsa.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #11 skrivet: mars 08, 2010, 08:16 »
Den studieort du väljer utgör själva ramen. Sedan är det upp till dig att fylla ut det hela med ett vettigt innehåll.... Vad jag menar med detta är att man inte skall begräsna sig till det som är obligatoriskt eller står på litteraturlistan. Läser man ett intressant ämne så är det inget som hindrar en från att läsa yttelrigare några böcker om det ämnet. Lärdom är inte speciellt tungt att bära och kan komma väl till pass i framtiden.

I jämförelse med arbetslivets 40 timmars veckor + resor så är studietiden (avser humaniora) inte speciellt krävande, vill man få ut maximalt av den så se till att betrakta det som ett jobb och lägg 40 timmar per vecka på det hela. Den som gör det inom humaniora kommer generellt sett ut med VG över hela spektrat och mer (förhoppningsvis användbar) kunskap än sina kursare...
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #12 skrivet: mars 08, 2010, 11:56 »
Instämmer! Tempot och kraven är ofta löjligt låga på humanistiska utbildningar. Det är enkelt att fixa toppbetyg på det mesta, bara man lägger ner lite tid på studierna. Den enda gång jag ägnade upp mot 40 timmar/vecka då jag läste arkeologi var när jag skrev mina uppsatser. Ett tips kan vara att läsa flera kurser samtidigt - fast då blir det mindre tid över till den nog så betydelsefulla sociala (läs öl och kaffe) delen:-)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #13 skrivet: mars 08, 2010, 15:00 »
Det är naturligtvis olika från person till person, hur engagerad man är och hur lätt man tar till sig skriven respektive talad information. Själv klarade jag mig fint med att vara med på föreläsningarna och göra omfattande anteckningar, och behövde inte köpa så mycket litteratur utöver det allra nödvändigaste. Och visst kan man läsa en annan kurs parallellt, men jag skulle inte rekommendera någon att arbeta vid sidan av studierna, om det inte är absolut nödvändigt. Eller för att citera Ibsen: Vad du gör gör helt och icke styckevis och delt.

Lycka till!

Ragnfast/Stefan
som blivit uttagen till Vem vet mest i dagarna. ;)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #14 skrivet: mars 08, 2010, 19:15 »
Jag tror att läsa kursvis och sedan kombinera med ett naturvetenskapligt ämne (biologi, kemi?, geologi, geovetenskap) eller något med datorteknik (för att göra grafer med topografi, inzoomning, kalkyler etc) kan vara värdefullt istället för det gamla dammiga humanist-deluxe med arkeologi+historia som de flesta verkar läsa.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #15 skrivet: mars 09, 2010, 16:14 »
Fast det fungerar inte för oss som har två högerhalvor, det är något diametralt motsatt, åtminstone för mig, mellan t.ex. språk och matematik. Och jag är kanske fördomsfull, men jag har aldrig stött på en kulturintresserad datanörd/teknikfreak. Skilda världar typ. ;)

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #16 skrivet: mars 09, 2010, 18:52 »
Fast det fungerar inte för oss som har två högerhalvor, det är något diametralt motsatt, åtminstone för mig, mellan t.ex. språk och matematik. Och jag är kanske fördomsfull, men jag har aldrig stött på en kulturintresserad datanörd/teknikfreak. Skilda världar typ. ;)

När du har stött på kulturintresserade så kanske du inte har tänkt på att fråga om de är datanördar?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #17 skrivet: mars 09, 2010, 19:40 »
Nu är vi lite OT, men du kan ha rätt. Fast vi tenderar väl till att dras till folk med gemensamma intressen och sånt brukar man känna rätt omgående. Det finns annars mer närbesläktade ämnen man kan läsa i kombination med arkeologi, t.ex. journalistik, skriva och fotografera etc.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #18 skrivet: mars 13, 2010, 15:08 »
Att läsa datakurser är aldrig fel. Har förstått på sistone att det finns ett skriande behov av folk med humanistisk bakgrund som är hejare på att exempelvis registrera föremål i databaser. Även kurser i GIS är att rekommendera.

/Åsa.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Kandidatexamen i arkeologi, program eller kurser?
« Svar #19 skrivet: mars 13, 2010, 17:14 »
Fast det fungerar inte för oss som har två högerhalvor, det är något diametralt motsatt, åtminstone för mig, mellan t.ex. språk och matematik. Och jag är kanske fördomsfull, men jag har aldrig stött på en kulturintresserad datanörd/teknikfreak. Skilda världar typ. ;)
Jag har just bytt jobb, från arkeolog till System Manager och har dessutom länge programmerat vid sidan av mitt jobb som arkeolog :)

/Micke