Författare Ämne: Kuling på Österlen  (läst 2634 gånger)

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kuling på Österlen
« Svar #1 skrivet: mars 01, 2010, 19:56 »
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att om någon får syn på att man gräver i något kan vara en fornlämning, så är det bara att säga åt dem att avbryta arbetet direkt och invänta sakkunnig personal. Fornminneslagen väger tyngre, oavsett vad eventuella förundersökningar givit för handen.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kuling på Österlen
« Svar #2 skrivet: mars 01, 2010, 20:15 »
Kanske Lasse Wallin och Bob Lind kunde slå sig ihop - skulle bli en bra mix. Den ena hittar inget där det troligen finns massor, den andre hittar saker som inte finns  ;D

/Mats

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Kuling på Österlen
« Svar #3 skrivet: mars 01, 2010, 20:29 »
Visst finns det en känsla av att Wallin påfallande ofta hittar påfallande lite. Det blir naturligtvis billigt för exploatören. Men man ska i detta sammanhang komma ihåg att Wallin inte alltid lägger sig lägst. Förra året kännetecknades av prisdumping i Skånearkeologin och Malmö museer vann ett par anbud där de lade sig lägre än Wallin. Det är något som borde uppmärksammas mer!

Utloggad Stfan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 72
SV: Kuling på Österlen
« Svar #4 skrivet: mars 01, 2010, 20:59 »
Hej Lars

Först vill jag tacka för den fina hemsidan ni gjorde till Finnestorppsprojektet, föredömligt.
Jag drog mig en sak tillminnes sommaren 2008 var jag på Österlen nära Cimrishamn.
Då min sambo har läst arkeologi och jag själv är gammal arkeologihangaround så reagerade vi båda på en sak. Vid ett tillfälle på en nyöppnad BoB bondgård så såg vi flera stenklot som var väldigt fina i olika storlekar när vi frågade var de kom i från fick följande svar:
" i jorden när vi drog in vattnet och avloppet men de kommer från rullstensåsen en bit bort" Det var bara det att de hittades inte där utan i jorden på en åker intill denna före detta bondgård.
Det som är konstigt var att jorden tidigare var odlad åker och skulle detta hittas på andra ställen så tror jag det skulle undersökas.  Nu var ju de som byggde om bondgården visserligen "kulturknuttar" men inte mer än att de vill ha avkastning på sin investering och inga förseningar. Jag fick en obehaglig känsla av att på Österlen var allt prisat så högt så
att några eventuella hänsyn till kulturhistoria helt enkelt för länge sedan offrats på fastighets och markprisökningens  altare.
Mot dumheten kämpa även gudarna förgäves