Författare Ämne: Vikingatida byggnader  (läst 4923 gånger)

Utloggad RoBjarK

  • Medlem
  • Antal inlägg: 30
Vikingatida byggnader
« skrivet: februari 26, 2010, 23:21 »

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Vikingatida byggnader
« Svar #1 skrivet: februari 27, 2010, 01:07 »
Hej!
Länkar är trevligt, men man får gärna skriva en rad för vägledning eller som en inledning till diskussion.

Mvh

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vikingatida byggnader
« Svar #2 skrivet: februari 27, 2010, 09:47 »
Håller helt med Magnus. Samtidigt är länken en intressant stig i den ofta mörka skog med ett virrvarr av stigar som kallas Internet. Gunnes gård norr om Stockholm tycker jag är en fantasitiskt fin plats. Att man nu lagt upp en site med en mera djuplodad information om gammal träbyggnadsteknik är bra. Jag registrerade mig givetvis av ren nyfikenhet, inte minst då de har ett uppslagsverk. Det visade sig att det ännu inte står så mycket i detta men det kommer säkert mer material vad det lider. Att man sedan lagt ut min gamla artikel om Mästermyrfyndet på Gotland är ju kul.

Utloggad RoBjarK

  • Medlem
  • Antal inlägg: 30
SV: Vikingatida byggnader
« Svar #3 skrivet: februari 27, 2010, 12:13 »
En bilddagbok om processen kring att uppföra ett grophus. Delmål är att nyttja tridstogna tekniker så långt det är möjligt genomförbart efter förutsättningarna. Järnålder.

Sthlms Universitet förlägger det praktiska arbetet av sin kurs i husbygge till Gunnes gård i Upplands Väsby. En tidigare variant av kursen drevs av Gotlands högskola på Skansen i Sthlm och Mälarens Björkö.

Jag är personligen inte inskriven på kursen men tror att dagboken kan vara intressant att följa för intresserade av rekonstruktioner.

Välkommen till Gunnes hemsida för detaljer:
http://www.upplandsvasby.se/gunnes

Mvh RoBerT BjörK

Hej! Länkar är trevligt, men man får gärna skriva en rad för vägledning eller som en inledning till diskussion.
Mvh Magnus Reuterdahl

Ber om ursäkt, är ny som aktiv på forum och har inte kopplat hur man uppför sig ännu - "barnsjukdomar" hoppas jag. Dels var det läggdags, dels var jag oxå lite orolig för att det skulle ses som reklampropaganda.
Hittade inte redigeringsmöjlighet av mitt eget inlägg, som på andra forum, går inte det?

Mvh RoBerT BjörK


Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vikingatida byggnader
« Svar #4 skrivet: februari 27, 2010, 15:00 »
Hittade inte redigeringsmöjlighet av mitt eget inlägg, som på andra forum, går inte det?


Det går att redigera sitt inlägg i 30 min efter att det postats. Detta för att man ska vara säker på att inlägg inte ändras efter att man svarat på dem (vilket har hänt).

/Johan - Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :