Författare Ämne: Inventerings-quiz  (läst 5783 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Inventerings-quiz
« skrivet: maj 09, 2005, 12:48 »
Reglerna är enkla, den som svarar rätt på frågan får ställa nästa.

Hur kan man se skillnad på ett odlingsröse och ett gravröse från t ex bronsålder?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad miandmo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
Inventerings-quiz
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2005, 19:50 »
Tja, det finns säkert många "svar" på den frågan. Vad man kan konstatera är dock att det i många fall kan vara svårt att se någon direkt skillnad. Om man därtill ser tillbaka på tidigare inventeringar som inte reviderats i någon större skala, är frågan än mer berättigad. Jag tror att många av våra registrerade stensättningar kan vara röjningsrösen (obs. att jag inte skriver odlingsrösen...)

Jag skiljer själv på dessa två lämningstyper efter tre olika kriterier:
* Den morfologiska strukturen på både lämningen och materialet den är uppbyggd av.
* Vilka lämningar som redan finns registrerade i närheten eller i liknande landskapspartier i omgivningen.
* Studiet av det kringliggande landskapet - om röset ligger intill en fossil åker är det mycket troligt att det rör sig om just ett odlingsröse.

Får jag ställa en fråga nu eller ska "svaret" godkännas...?

Om jag får ställa en fråga, är den enligt följande:
Vad utgör ett bra boplatsläge? Den ni...

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Inventerings-quiz
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2005, 23:13 »
Låter som ett fullgott svar tycker jag. :) Du får dock gärna precisera dig gällande boplatsläget, vilket tidsperiod? Under t ex järnålder brukar de ju påträffas i anslutning till gravfält, under yngre järnålder gärna på impediment i anslutning till åkermark men detta kan ju variera sig beroende på vart i landet man befinner sig.

Vad kan vara värt att titta efter när man söker efter boplatslägen från yngre järnålder?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
Inventerings-quiz
« Svar #3 skrivet: maj 12, 2005, 17:24 »
Visst kan det vara svårt att avgöra vad som är vad men min erfarenhet är att röjningsrösen ofta ligger på kastavstånd från varandra, dvs. så långt man kan kasta den röjda stenen utan allt för mycket besvär. Hittar man ett röjningsröse hittar man ofta flera. De eventuella gravrösen jag påträffat brukar oftast finnas på höjder i landskapet och skiljda från områden med röjningsrösen.

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Inventerings-quiz
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2005, 18:49 »
Skillnaderna är väl främst placering i landskapet, formen, typ av sten. Ingen släpar röjningssten upp på höjder, ofta är gravrösena cirkulära och jämna i formen (ibland ser man en kantkedja), medan röjningsrösena är mer oregelbundna och ser mer uppkastade ut, stenstorleken varierar, samt att de ligger närmare odlingsbar mark.
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Inventerings-quiz
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2005, 18:51 »
jag glömde ju ny fråga: hur skiljer man en gravhög från en övervuxen skärvstenshög?
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Inventerings-quiz
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2005, 20:02 »
Nu får jag nog ta och gripa in i egenskap av lekledare, miandmo har redan svarat på frågan gällade röjningsrösen. Hon ställde frågan: "Vad utgör ett bra boplatsläge?" vilket jag svarade på.

Den nu gällande frågan är: Vad kan vara värt att titta efter i landskapet när man söker efter boplatslägen från yngre järnålder?

Tanken är att endast en person skall svara på frågan och sedan ställa nästa. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Inventerings-quiz
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2005, 15:41 »
Ok, jag ber så mycket om ursäkt.
If you are going through hell, keep on going!