Författare Ämne: Asatro  (läst 53405 gånger)

Utloggad UltimaThule

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Asatro
« skrivet: februari 23, 2010, 12:24 »
Hej jag är ny på det hära forumet så kanske inte är så van med hur allt fungerar här  ::)

Det är så att jag har en skoluppgift där jag har valt att skriva just om asatro för jag tycker det är riktigt intressant : ) Jag ska försöka få fram när asatro upphörde i det svenska samhället och vad som orsakade det.. Kristendomen? Hur det svenska samhället och befolkningen blev påverkat när det upphörde..

Om ni har några tips på böcker och sidor med bra källor så länka dem gärna !  :)

Jag vill gärna ha fakta som jag kan stödja mig åt.. inte fakta som vilken smurf som helst har skrivit och som det inte finns några belägg på.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Asatro
« Svar #1 skrivet: februari 23, 2010, 12:52 »
Asatron har aldrig försvunnit helt och hållet och antalet utövande asatroende har ökat de senaste årtiondena. Sveinbjörn Bentenson på Island är allsherjagode (typ överstepräst) i det äldsta registrerade samfundet, och har rätt att viga och döpa människor. I Danmark har asatroende för första gången på nära tusen år fått en egen begravningsplats. Gå in på Sveriges Asatrosamfund:

http://www.asatrosamfundet.se/old/index.html

Här kan du hitta litteratur:

http://www.vattumannen.se/

Det som ligger mig varmast om hjärtat är runmagi, vars utövning i forntiden man inte känner till så mycket om. Sigurd Agrell (d. 1937) var en tung instans på området, med böcker som "Lapptrummor och runmagi" och "Senantik mysteriereligion och..". "Sejd, en festskrift till dag Strömbeck" är också en mycket intressant bok.

Utloggad UltimaThule

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Asatro
« Svar #2 skrivet: februari 23, 2010, 12:56 »
Jo jag förstår att det lever kvar än.. Men jag tänker mig mera när Kristendomen blev den större religionen i samhället.. Hur påverkades befolkningen utav andra riter osv?

Den "gammla" asatron.. Med blot osv där man offrar djur och levande beting finns väl inte ännu? Man offrar väl mest mat?

Har asatron blivit påverkat av kristendomen? Jag har hört att valhall blev till när de troende fick nys om paradiset som de kristna pratade om..

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Asatro
« Svar #3 skrivet: februari 23, 2010, 13:36 »
Odens självoffer i världsträdet påminde om korsfästelsen, Ragnarök om domedagen, Balders återkomst om Jesu återkomst t.ex. Vattenösning vid namngivning av barn och korstecknet är äldre sedvänjor som annamats av kristendomen. Jag läste en gång en bok som hette "Kristnad hedendom" som handlade om vilka hedniska ritualer som kristendomen plockade upp, tyvärr har jag gömt namnet på författaren, men den går nog att hitta ändå.

Det enda man egentligen kan ge/offra är sin egen uppmärksamhet, vilket får symboliseras av en skvätt öl, ett äpple eller lite tobak t.ex. Människooffer har väl inte förekommit i vår del av världen på de senaste tusen åren. Julens röda färg kan vara en rest av asatrons blot (där man lite långsökt kan tänka sig julgranskulorna som kroppar i offerträdet, som kanske var en gran).

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Asatro
« Svar #4 skrivet: februari 23, 2010, 14:43 »
Den "gammla" asatron.. Med blot osv där man offrar djur och levande beting finns väl inte ännu? Man offrar väl mest mat?

vänd dig direkt till asatrosamfundet.
http://www.asatrosamfundet.se/
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Asatro
« Svar #5 skrivet: februari 23, 2010, 16:17 »
Jag ska försöka få fram när asatro upphörde i det svenska samhället och vad som orsakade det.. Kristendomen? Hur det svenska samhället och befolkningen blev påverkat när det upphörde..

Om ni har några tips på böcker och sidor med bra källor så länka dem gärna !  :)

Jag vill gärna ha fakta som jag kan stödja mig åt.. inte fakta som vilken smurf som helst har skrivit och som det inte finns några belägg på.

Kolla också de här trådarna:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,54.0.html

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1373.0.html

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,840.0.html

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,2274.0.html
Ju äldre desto bättre.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Asatro
« Svar #6 skrivet: februari 23, 2010, 18:00 »
Kort sagt. Kristendomen ersatte asatron nån gång i tidig medeltid. Att den återupptagits under 1800-talet räknas inte. I princip allt man vet om Asatron är skrivet av kristna människor ett par hundra år efter asatrons utdöende så det är svårt att veta vad som är påverkan och vad som är original. Man vet inte ens om det fanns en "religion" för asatro, för dagens ord religion är ju så hårt knutet till den kristna tron och att tro att religion var samma sak då, fast med andra gudar är nog att lura sig själv.

Blev du något klokare?

Varför Asatron upphörde och kristendomen blev allenarådande? Jo, enligt bibeln ska man inte ha några andra gudar. Sätt det citatet i händerna på några mäktiga människor med vapen och stora följen så blir det snart inga asatroende kvar i området. Korstågsträning på hemmaplan. That's it.

;-)
Qui tacet, consentit

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Asatro
« Svar #7 skrivet: februari 23, 2010, 18:31 »
Och hur kristen är den svenska julen eller midsommarafton? Nej du, vi är och förblir hedningar i själ och hjärta. Jag kan räkna upp mängder av seder och bruk som har sina rötter i den forna seden, men någon organiserad asatro kunde naturligtvis inte finnas när man riskerade att bli bränd som häxa eller trollkarl.

Jag står här vid en jordfast sten
Jag ber den hulda modern
Jag ber den väna mön
Jag ber den höge drotten
och jag ber sonen av jord

Hell dig Frigg! Se mig, hör mig, hjälp mig, ge mig auja, auja, auja!
Hell dig Freyja! Se mig, hör mig, hjälp mig, ge mig auja, auja, auja!
Hell dig Odin! Se mig, hör mig, hjälp mig, ge mig auja, auja, auja!
Hell dig Tor! Se mig, hör mig, hjälp mig, ge mig auja, auja, auja!

Ljusa gudar, tag mitt offer!

Aum, hell dig du givmilda jord!
Var fruktsam i himmelens famntag!

(Ur en offerritual återskapad av mig)

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Asatro
« Svar #8 skrivet: februari 23, 2010, 19:49 »
Att svara att sverige fortfarande är hedniskt i en skoluppgift på grund av att några random nyhedningar sagt det till dig på internet är nog inte det svar som läraren förväntar sig  ::).

Det är otvetydigt att sverige faktiskt kristnades i början på medeltiden även om en del äldre seder säkert tog lite längre tid på sig för att försvinna. Vårt julfirande importerade vi dock från tyskland på 1800-talet och har inget med hedendom att göra ;).

Det finns gott om litteratur som talar om sveriges kristnande, men jag rekommenderar dig att börja med en vanlig uppslagsbok för att därifrån leta dig vidare.

Här finns också ett bra svar på frågan om hur sverige kristnades som givits på Populär historias webbplats av den duktiga arkeologen Anne-Sofie Gräslund i Uppsala:

http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=52&vid=75

/Micke

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Asatro
« Svar #9 skrivet: februari 23, 2010, 21:14 »
Håller med Micke! Många kristna högtider och riter kan säkert ha en annan tradition från början precis som riterna och högtiderna innan kom från ytterligare en annan gammal religion osv. Men därifrån är det långt till att påstå att tex Jul  är en hednisk högtid, stämmer inte .., numera är den iofs kanske inte ens kristen, men riterna runt är definitivt mer kristna än hedniska, oavsett vad vi själva har för religion. Tittatde tillbaks på Micke´s inlägg och såg att han menar att vårat julfirande kom hit på 1800-talet, så det kanske var ett dåligt exempel från mig..
Fråga till Micke: Firades inte Jul innan 1800-talet??? ???

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Asatro
« Svar #10 skrivet: februari 23, 2010, 21:46 »
Den hedniska julen, eller midvinterblotet som det också kallas pågick från det vi idag kallar Lucia fram till midvintersolståndet, då det nya året började. Man drack jul/yul (vilket förmodligen är samma ord som hjul) som en avslutning på året och slöt cirkeln. Man eldade stockbrasor, i England ännu kallade yullogg, fast nu mer en dekorerad klabb som ligger i öppna spisen, vilken kan ses som en äldre variant av julgranen (som tyskarna tog hit).

Så tyskarna tog inte alls hit julen; snarare är det så att det tyska och det skandinaviska julfirandet har gemensamma äldre rötter.

Jag har en del litteratur i ämnet och har läst betydligt mer, förutom kurslitteratur och källmaterial till en B- och C-uppssats i religionshistoria. Jag kan förmodligen minst lika mycket om religion och historia som vilken lärare som helst, åtminstone på gymnasienivå, så där bet du dig i tummen Micke!

Ragnfast

"Ny gammaltroende"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Asatro
« Svar #11 skrivet: februari 23, 2010, 22:23 »
Den hedniska julen, eller midvinterblotet som det också kallas pågick från det vi idag kallar Lucia fram till midvintersolståndet, då det nya året började. Man drack jul/yul (vilket förmodligen är samma ord som hjul) som en avslutning på året och slöt cirkeln. Man eldade stockbrasor, i England ännu kallade yullogg, fast nu mer en dekorerad klabb som ligger i öppna spisen, vilken kan ses som en äldre variant av julgranen (som tyskarna tog hit).

Så tyskarna tog inte alls hit julen; snarare är det så att det tyska och det skandinaviska julfirandet har gemensamma äldre rötter.

Jag har en del litteratur i ämnet och har läst betydligt mer, förutom kurslitteratur och källmaterial till en B- och C-uppssats i religionshistoria. Jag kan förmodligen minst lika mycket om religion och historia som vilken lärare som helst, åtminstone på gymnasienivå, så där bet du dig i tummen Micke!

Ragnfast

"Ny gammaltroende"

Kan bara instämma - att man drack jol och ägnade sig åt "frejs lek" till havs (skulle kunna offra några fingrar för att få veta vad denna "lek" innebar..) osv, påvisar att julen är en urgammal tradition som kristendomen stal.
 "Sol invictus" förvandlas till Jesu födelse...

Finns mycket bra litteratur kring detta. Den som söker finner... ;)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Asatro
« Svar #12 skrivet: februari 24, 2010, 07:42 »
Det som nu diskuteras är exempel på vad religionshistoriker brukar kalla kalenderriter, dessa förekommer i de flesta religioner. Dessa är kopplade till årstiders växlingar eller tidens cykliska gång. De kan vara kopplade till exempelvis religiösa högtider eller vara kopplade till en odlingscykel. Man kan lätt lura sig att försöka korshärleda högtiderna mellan olika religioner.

Jag hade anlending att kika lite på det för en artikel en gång i tiden, den intresserade kan ju läsa min artikel "Romartida fruktbarhetskult..." i antologin Öggestorp & Rogberga.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Asatro
« Svar #13 skrivet: februari 24, 2010, 10:11 »
Det som nu diskuteras är exempel på vad religionshistoriker brukar kalla kalenderriter, dessa förekommer i de flesta religioner. Dessa är kopplade till årstiders växlingar eller tidens cykliska gång. De kan vara kopplade till exempelvis religiösa högtider eller vara kopplade till en odlingscykel. Man kan lätt lura sig att försöka korshärleda högtiderna mellan olika religioner.

Jag hade anlending att kika lite på det för en artikel en gång i tiden, den intresserade kan ju läsa min artikel "Romartida fruktbarhetskult..." i antologin Öggestorp & Rogberga.




Naturligtvis så var det lämpligt att få bort hedendomens festligheter genom att överta dessa. Tror knappast att kristendomens mål var att fira slaktmånaden osv..?
Man ville ta makten - och som man tog den...

De som fick mest stryk var kvinnorna, vi kan fortfarande se - även inne på detta forum, hur lite vi tänker på att de kvinnliga gudarna var minst lika starka som de manliga inom asatron. Lite skumt?
...att sedan bibeln genom att göra Magdalena till en hora indirekt svärtar ned hela det kvinnliga könet och orsakar ett helt otroligt förtryck av kvinnor är en annan diskussion.
Svamlar lite...  :)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Asatro
« Svar #14 skrivet: februari 24, 2010, 10:27 »
De som fick mest stryk var kvinnorna, vi kan fortfarande se - även inne på detta forum, hur lite vi tänker på att de kvinnliga gudarna var minst lika starka som de manliga inom asatron.

Jungfrun (Maria) var nog större än vi över huvud taget kan föreställa oss. Lägg på en stor bunt kvinnliga skyddshelgon så hade man många olika kvinnliga högre väsen att välja bland i den äldre kristendomen.

Frågan är väl om vi ens börjat förstå den äldre kristendomen i Norden. Det är ett medvetet provokativt uttalande, men tål att tänkas över. Speciellt i förhållande till vår sekulariserade livssyn som till råga på allt är baserad på en väl inarbetad protestantisk grund. Vi befinner oss mao minst tre religiösa steg på ungefär 1000 år från det vi försöker förstå.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Asatro
« Svar #15 skrivet: februari 24, 2010, 10:47 »
Fråga till Micke: Firades inte Jul innan 1800-talet??? ???

Naturligtvis, fast inte med julgran och fet röd gubbe med långt skägg som ger bort presenter. Jag tror att vilken viking som helst skulle känna sig rätt bortkommen bland färdigkokta julskinkor i plastförpackningar efter Kalle Anka på julafton.

Det jag menar är att många nyhedningar på ett religiöst sätt pekar på diverse högtider som skall vara kvarlevor från hedninsk tid, men faktum är att de flesta av våra traditioner förändrats mycket kraftigt t.om sedan 1900-talet inträdde och garanterat lika mycket varenda århundrade dess förinnan. Att det sedan kan finnas vissa ytliga likheter kvar sedan lång tid tillbaka är en annan femma. Det fins ingen hedendom med obruten kontinuitet i Sverige, på Island eller någon annanstans oavsett vad man från religiöst håll skulle vilja.

/Micke

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Asatro
« Svar #16 skrivet: februari 24, 2010, 10:51 »
Jag har en del litteratur i ämnet och har läst betydligt mer, förutom kurslitteratur och källmaterial till en B- och C-uppssats i religionshistoria. Jag kan förmodligen minst lika mycket om religion och historia som vilken lärare som helst, åtminstone på gymnasienivå, så där bet du dig i tummen Micke!

Ragnfast

"Ny gammaltroende"
Mjo jag har läst religionshistoria i två år på universitetet jag med.

Micke

"Oberoende vetenskapsman" ;)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Asatro
« Svar #17 skrivet: februari 24, 2010, 11:05 »
Vid ett första påseende vill jag naturligtvis ge dig rätt, men varken du eller jag kan vara säkra på den eventuella kontinuiteten i asatron. Det finns inga belägg för att det funnits asatroende grupper, men det utesluter inte att de kan ha funnits. De kanske helt enkelt bidade sin tid och kom upp till ytan när religionsutövningen blev friare. Lite som med frimurare typ...... ;) Jag menar, det är svårt att göra sig en uppfattning om vad de enskilda bönderna hade för sig på sina egna gårdar. Det vi har upptecknat idag är förmodligen bara en bråkdel av de seder och bruk som förekom vid t.ex. skörd och slakt. Men vi ska inte stirra oss blinda på begreppet asatro; kalla det gammeltro istället. Precis som asatron med största sannolikhet hade trosbärande element av mycket äldre ursprung, men så är det ju med allt. Ingenting försvinner helt och hållet och ingenting är helt och hållet nytt.

Ragnfast/Stefan

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Asatro
« Svar #18 skrivet: februari 24, 2010, 11:14 »
Vid ett första påseende vill jag naturligtvis ge dig rätt, men varken du eller jag kan vara säkra på den eventuella kontinuiteten i asatron. Det finns inga belägg för att det funnits asatroende grupper, men det utesluter inte att de kan ha funnits. De kanske helt enkelt bidade sin tid och kom upp till ytan när religionsutövningen blev friare. Lite som med frimurare typ...... ;) Jag menar, det är svårt att göra sig en uppfattning om vad de enskilda bönderna hade för sig på sina egna gårdar. Det vi har upptecknat idag är förmodligen bara en bråkdel av de seder och bruk som förekom vid t.ex. skörd och slakt. Men vi ska inte stirra oss blinda på begreppet asatro; kalla det gammeltro istället. Precis som asatron med största sannolikhet hade trosbärande element av mycket äldre ursprung, men så är det ju med allt. Ingenting försvinner helt och hållet och ingenting är helt och hållet nytt.

Ragnfast/Stefan



Kontinuitet... läste för länge sedan om ett sällskap som höll till på ett "trollberg"/"trolleberg" - ända in i modern tid skulle det ha träffats folk där, umgåtts och eldat med nio/sju sorters ved och studerat stjärnhimlen. Detta skulle vara något som pågått länge.
Men kommer inte ihåg källan till detta.

Utloggad iznogoud

  • Medlem
  • Antal inlägg: 32
SV: Asatro
« Svar #19 skrivet: februari 24, 2010, 19:24 »
Hej Ragnfast

Jag undrar hur mycket asatron av idag skiljer sig från det som praktiserades på Island? Finns det någon litteratur om det?

http://www.historiska.se/historia/manadensforemal/2008/En-islandsk-svartkonstbok/

Micke