Jag tycker detsamma som Hans. Vad som presenteras som Asatro är rester förvrängda för att passa tidiga kristendomens stormannahov. Vandrande skalders kreationer är baserade på motiv från gamla tro men är inte identiska med den. Min åsikt är att vad som överlevde är kanske bönders originella seder och bruk. Men de varit dominerade med feminina kultsfären och därför är utestängda från publicitet även idag.
Hingst-kulten kan vara mycket gammalt och återkommer också hos kontinentala Germaner och, paradoxalt, på Peloponnese i antika Grekland. Det var Poseidon i hästformen, innan han blev havets herre. Förut härskade han över källor och vattnen under platta Jorden. Jag är inte säker om suggan spelade någon sakral roll hos skandinaver. Det är så på europeiska låglandet, men ibland bara inom mysterie-sällskaper. Den är en form av grekisk Demeter och hennes omtyckt offer.
Helt utelämnad i religionshistorie-skrivelser är redan megalitisk tradition av att sprida livsenergi från en större till en mindre källa. I tidens början slog man t ex med en kristallisk sten mot en menhir vid megalitiska kultplatsen och tagit "kraften" hem, laddad i verktygen och flisor. Några kyrkors fundament har spår efter borrning efter likadana trofeer. I nyaste tiden, med katolska medaljonger tar pilgrimer också "heliga kraften" hem. Muslimer förvrängde helt denna mångtusenårig tradition och brukar "stena djävulen" i gamla megalitiska sanktuarie av Mekka.
I senmedeltida traditioner förekommer rapporter om häxorna som vill skrapa i smyg kyrkklockornas ärg. Det finns omfattande material gällande klockornas mytologi men mest på tyska. Stor klock och liten klock det är Moder och Dotter. Under den gamla indoeuropeiska Nyårsnatten(25te Mars),vill de komma med fruktsamhet i
"flytande" klockor till människor men efter en kort dialog deciderar att inte göra det, trots en grupp kvinnor som väntar på dem på en specifierad sakral plats vid en sjö. Det är grekisk Demeter och Kore och de inte akcepterar människors anspråk på att vara herrar av Naturen.
De "rätta" klockorna (eller deras "ideer"?) brukade fly från kyrkan (eller bli tappad under transporten) in i närliggande sjön, så det är där som Moder och Dotter lever in i, med Hingsten - Den Skaparen, intill. En gång under tiden, under ett sabbatsår, studerade jag denna rester av gamla tron vid arkiv på Universität i Göttingen, Tyskland. I Skandinavien de är kanske suddade ut med tidens gång i större omfattning. Eventuell jämförelse kan sätta de sista i rätta sammanhang. Böndernas traditioner är den livsdugligaste delen av gamla tron, tycker jag.