Författare Ämne: De vise männen  (läst 12206 gånger)

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: De vise männen
« Svar #20 skrivet: december 26, 2014, 10:24 »
För dåtida människor Egypten låg på toppen av världen. Det är första steg, tycker jag, att vända kartan med södra sidan uppåt, för att förstå deras världvision. Sen har vi fajten mellan Osiris och Seth som dominerade tilldragelser i en sån värld. Hamnar i Nil-deltat hörde till Seths välde, tillsammans med saltsjön. (Havet mellan Cypern och Egypten är kallat "Ofruktsamt Hav") Kanske därför egyptierna ogärna blev seglare ute på havet utan snarare hyrde fenicier eller greker för detta. Men ursprungliga kärnan i deras världsåskådning var kanske åskådliggjort inom sed-festen. Då byggdes en modell av Egypten bredvid aktuelle faraohs gravtempel under byggnation och han utförde komplicerade vändningar inom denna modell. (Se Jeremy Naydlers - "Shamanic Wisdom in the Pyramid Texts: The Mystical Tradition of Ancient Egypt")

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: De vise männen
« Svar #21 skrivet: december 26, 2014, 11:49 »
Tack 123hopp, du lyckas redogöra bättre för det här än jag. För mitt minne är inte så gott, men jag vet att jag i olika nya källor sett just detta att många av filosofins grunder kom österifrån.
Det är ju inte så märkligt, de flesta tidiga grundpelare i vår civilisation är ju hämtade österifrån.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: De vise männen
« Svar #22 skrivet: december 26, 2014, 16:13 »
OK; varför inte österifrån? Det sägs att första schamaner föddes i Altai-bergen i Sibirien. Sen deras konst  skulle vandra i alla riktningar omkring. Jag värdesätter mest den kinesiska versionen som kallas för taoistiska filosofin. Japansk shinto som lever i symbios med buddhism är också värd att nämnas. I Tibet finns en syntes av buddhism och schamanism som heter "bön". På sistone, Dalaj-lama proklamerade bön som femte och äldste grenen av Tibetan buddhism.

Det där med symbiosen funkade inte i alla miljöer. Assyrier tagit till sig det schamaniska Världsträdet som modell efter vilken de byggde så småningom deras imperium. I början, Trädet stod i Assur - deras huvudstad och dettas grenar var omkringliggande byar. När kungar blev gudar, då linken till schamanismen avbröts. Varför beklagar jag detta? Jo; när människor blir psykisk och fysisk oberoende av Naturen eller även proklameras som dennes herrar, då börjar em process av förfall i våra miljöer.

Greker undrade varför egyptiska gudar hade djurars huvuden. Lösning av enigman är enkel. Det var i början schamanistiska hjälp-djuren av legendariska förfäder för åtskilliga människogrupper längs Nil-floden. Efter sammanslutning av deras byar i större enheter en enhetligt panteon av egyptiska gudar så småningom växte fram. Men de behöll deras urgamla huvud-kultplatser inom separata nomer (härader) och en enhetlig religion formades aldrig . Med en dos optimism, några hävdar att separata gudar och kosmogonier kompletterade varann. Så det var ett exempel av institutionaliserad schamanism i Egypten.

Tillsammans med Grekland, det var alla stora traditioner som jag hyser någon sympati till. Apollonios av Tyana (se  hans liv nerskriven av Flavius Philostratos) var inte tillfredställd med hans lärlingserfarenhet i Egypten. Först de vise av India föll i hans smak. Men om han nästlade sig i Alexandria vid Egypten, inte i nån Östra Ökens håla, då skulle han ha till sin förfogande lärare från alla religioner och filosofier av Alexander-den-Stores oikumene på en plats. Det sägs att buddhism var också där och kanske  influerade unge Jesus!?

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: De vise männen
« Svar #23 skrivet: december 27, 2014, 23:07 »
Språkligt har man ju identifierat ett långsträckt område från Atlantkusterna i väster genom Sibirien, över till Nordamerika och ända ned till Sydamerikas sydspets och gett det namnet schamanbältet. Alla språk av ålder inom detta vidsträckta område, har vissa ordstammar gemensamt för denna urgamla religiösa företeelse. Ungefär samma ålder ger man ordstammar för de äldsta jaktvapnen resp verktygen, samt en del företeelser för eld, läger etc. Dessa ordstammar har upptagits i språken inom nämnt område oavsett vilken språktyp befolkningen idag kan hänföras till (ex indoeuropeisk) eller om det är vita alternativt asiatiska (indianska) befolkningar.

Schamanbältets kulturyttringar, som burit upp det tidiga språk, som sedan satt sin stämpel i senare språk, bör alltså vara mycket ursprunglig. Kanske från befolkningar, som levde nära de vikande iskanterna och ändå hade kontakter inbördes, som utvecklade gemensamma drag i deras kulturyttringar, däribland språket.
Amatör! Skåning i Norrland!