Författare Ämne: Indianer och skägg  (läst 14734 gånger)

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
Indianer och skägg
« skrivet: februari 21, 2010, 01:12 »
För att lösa en familetvist: Är det sant att indianer inte har skägg, och varifrån har de INTE det, om ni förstår vad jag menar? Är det något helt indianskt eller finns det asiatiska förfäder, nu levande eller inte, som också saknar skägg?

/Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Indianer och skägg
« Svar #1 skrivet: februari 21, 2010, 14:06 »
Alltså, jag har hört eller läst någonstans, att de som först vandrade in i Amerika inte var asiater som vi tänker på dem idag, kineser kan ju ha skägg t.ex., och att det är deras anlag för avsaknad av skäggväxt som är det dominerande.

Utloggad iznogoud

  • Medlem
  • Antal inlägg: 32
SV: Indianer och skägg
« Svar #2 skrivet: februari 21, 2010, 14:23 »
Jag lånade ut en bok om Vinland till min styvfar och han började genast forska på egen hand. Han mailade några bilder av skäggiga indianer från nordöstra amerika. Jag misstänker att han hittade bilderna där jag hittade den här farbrorn med ett imponerande skägg.

http://museum.gov.ns.ca/mikmaq/?section=image&page=1&id=370&period=1925&region=



Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Indianer och skägg
« Svar #3 skrivet: februari 21, 2010, 14:28 »
Indianer kan få skägg men många väljer att rycka stråna så fort de visar sig. Det är deras kultur. En del rycker bort till och med ögonbrynen för att få ett slätt ansikte. Men de är måna om sitt hår på huvudet, det får växa och frodas. Men även där finns variationer naturligtvis, med invecklade frisyrer med toffsar och fjädrar (åtminstone förr i tiden).
en som tror sig veta allt, vet ingenting