Författare Ämne: Arkeologernas dröm slog in  (läst 13338 gånger)

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #20 skrivet: april 15, 2009, 16:56 »
Ska bli spännande att läsa ditt föredrag, Sven! Jag har följt Fotevikens arbete under åren och jag är imponerad av allt ni har åstadkommit. Hoppas ni får vara med i utvecklingen av Uppåkra som turistcenter.

/Åsa.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #21 skrivet: april 15, 2009, 17:22 »
Mina egna erfarenheter från arbete på museum får mig att instämma med dig Miklagård. Om dom bildar sig en egen uppfattning blir det fel. Anta att utställningen fokuserar på romersk järnålder...jag ser en avsevärd risk för att Obelix och filmen Beowulf kommer att vara grunden för eget tänkande. Pannkaka!!!!

Om ett sådant center ska vara för folket får man nog tänka lite utanför dammiga museer och hänga med i tiden lite. Det finns fantastiska tekniska möjligheter idag som man bara kunde drömma om när man tyckte montrar var det bästa man kunde åstadkomma.

Montrar kan visst fylla ett syfte än idag, men när det gäller planscher säger jag emot dig Miklagård, det hör vår skoltid till. Bildskärmar med pekfunktion är mycket mångsidigare, lättare att korrigera och komplettera med nya forskningsrön. Dessutom kan de kvickt skifta bild och växla mellan romersk järnålder och vikingatid...  Om man ska visa Uppåkra an man väl inte begränsa sig till en viss tid.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #22 skrivet: april 15, 2009, 17:29 »
Nu tycker jag faktiskt att allmänheten inte ska underskattas. Visst, man matas dagligen med föreställningar som inte är sanna (som myten om vikingar med horn på hjälmen), men lite creed får man faktiskt ge folk.

Dessutom, vem kan säga vad som är rätt eller fel? Arkeologerna kan bara gissa, även om det är kvalificerade gissningar. Jag har arbetat en hel del med både barn och vuxna och blivit lika överraskad varje gång över hur snabbtänkta och pålästa många är.

Att skapa ett museum som tilltalar alla är en tuff utmaning och jag hoppas att de som blir inblandade i Uppåkra-projektet kommer att utforska alla nya tekniska möjligheter som finns. Att förmedla historia och arkeologi är något av det svåraste som finns, men roligt är det!

/Åsa.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #23 skrivet: april 15, 2009, 17:58 »
Ok, Yngwe, det där med planscher kom till lite hastigt.  :-[  Naturligtvis menade jag moderna planscher d.v.s. bildskärmar.

Du har också helt rätt i att den tekniska utvecklingen håller på att skapa fantastiska möjligheteter när det gäller upplevelser av alla slag. Uppåkraprojektet passar utmärkt till denna nya teknik, liksom naturligtvis Fornbyn i Haninge som absolut kommer att utnyttja denna nya fantastiska teknik.

Vet från bergsäker källa att Ericsson just nu håller på med ett nytt affärssystem som använder den egna mobiltelefonen som både bild- och ljudproducent i förmedlande syfte. På det sättet kan den fungera både som en guide och som kunskapsbank med otaliga menyer, och det när det passar den besökande ! Kan ju bli otroligt suggestivt med både ljud och bild direkt på den aktuella platsen och ge en verkligt unik personlig upplevelse. Arrangören producerar alltså materialet som kommer fram i den besökandes egna mobil på kommando.  Vi kan därför förvänta oss ännu mer avancerade mobiltelefoner med större bildskärmar och stereohörsnäckor. 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #24 skrivet: april 16, 2009, 08:21 »
Jo Åsa många människor är kunniga och pålästa, men de flesta har mycket liten uppfattning om den här delen av historien, och vill man locka även dom som inte redan är frälsta så krävs det något extra!  Önskar att någon vågade satsa lite och snegla på andra upplevelsecentra som nått framgång....


För övrigt Åsa vore det kul om du kunde motivera din tvärsäkra inställning till hornen på vikingahjälmrna, det finns en egen tråd för det!  ;D  ;D  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #25 skrivet: april 16, 2009, 08:29 »
Och självklart förstod jag att det var såna moderna plancher du egentligen hade i åtanke Miklagård! :-)


Tänk vad fantastiskt om man kan få en egen guide i mobiltelefonen. Var och en kan fråga om just det man själv vill veta mer om!  På wikipediavis kan man klicka vidare och vidare och vidare.  Då skulle besökare fastna i detta, stanna mycket längre än vad dom tänkt, bli hungriga och köpa dyra frallor och läsk dessutom betala för nedladdning av information dom kan ta med sig hem och alla pengar man får in går till mer forskning!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #26 skrivet: april 16, 2009, 09:14 »
Det är ju förtjänsten man lever på !  ;) Mobiloperatörerna jublar !  ;D

Skämt åsido så är det en fantastisk möjlighet som kommer för alla som direkt på platsen vill kunna ge information på kundens villkor.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #27 skrivet: april 16, 2009, 09:27 »
Jag tycker att det här med mobiltelefoner är en jättebra idé! Jag var inblandad i ett liknande projekt för några år sedan på VikingaTider i Löddeköpinge, ett företag i Göteborg ville göra en slinga på området där man kunde gå runt och med hjälp av mobiltelefonen eller särskilda apparater (som man skulle kunna hyra i museibutiken) få information om området och vikingatiden i största allmänhet. Tyvärr rann det hela ut i sanden, men jag tror att det hade varit ett lyckat projekt.

Sen är jag lite kluven...som guide så vill man ju ge besökaren den totala upplevelsen och frågan är om man kan få det genom mobiltelefonen. Men visst är det ett utmärkt komplement till en vanlig guidning. Många besökare vill ju gå själv på området utan att tvingas till att gå bak efter en guide.

Yngwe...jag tog bara det här med horn på hjälmarna som exempel. Men faktum är att jag personligen inte tror att de hade horn, vore inte det ganska opraktiskt och tungt? Jag diskuterar gärna det här mer ingående, men jag har inte lyckats hitta tråden där det diskuteras.

/Åsa.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #28 skrivet: april 16, 2009, 09:41 »
Jag håller med dig där, man får aldrig glömma människorna, guider och gärna forskare själva ska finnas närvarande.



under historia och allmänt hittar du tråden "med lustiga små horn"
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #29 skrivet: april 17, 2009, 09:19 »
Visionen i Uppåkra är just det , att forskare ska finnas tillgängliga för allmänheten, liksom guider. Det ska bli spännande och se hur det hela blir så småningom.

/Åsa.