Tyvärr kan kopplingar mellan äldre källor och faktiska företeelser och geografiska orter endast bli hypoteser, men det är spännande att låta tankarna flöda. Jag skrev förra året om sagornas folk i Danmark i "Den skånska historien. Vikingarna" och du kan se ett utdrag ur boken av just detta avsnittet på
http://www.foteviken.se/historia/danmark.pdfVad gäller Beowulfkvädet kan man eventuellt knyta berättelsen till strax efter början av 500-talet utifrån en historiskt belagd källuppgift (ett krigståg mot frankiska kusten). Beowulf kom från gauternas land och var detta land legat har det tvistats om länge. Jag menar emellertid att Mittjylland är det enda som stämmer med kvädets många geografiska noteringar. På 870-talet kallas detta område faktiskt för Gotland, eller Angel, men också Sillende och det berättas att det var härifrån anglerna utvandrat när de slog sig ner i England. Eftersom Beowulf är ett av den anglosaxiska litteraturens stora kväden kan man tänka sig att det överförts i samband med folkets ut/invandringen till England. Mittjylland skulle då bli kvädets ”Vädermark” där Beowulf kom ifrån. Beowulf seglade på sin berömda färd österut men verkar hela tiden ha befunnit sig i danernas landområde. Detta är före riksenandet på 900-talet så både öst-, väst- och syddaner omtalas som troligtvis olika stammar.
I kvädet omtalas Hrodgar som östdanernas drott. Det är hos honom som den enorma gilleshallen är uppförd där odjuret Grendel käkar krigare på löpande band.
När Beowulf anländer till östdanerna observeras hans landstigning av det inhemska folket:
”Från vallen skönjde då skyldungavakten, han som höll utkik mot öde skär, att man bar över landgången blanka sköldar och allsköns utrustning. Undran grep honom; vilka månde väl männen vara?”
Åtminstone enligt kvädet är det klara likhetstecken mellan Hrodgar, gillesalen och skyldungarna. Tidigare har man utifrån fragmentariska, skrivna källor velat peka på Roskilde och Lejre strax intill som hem för sagatiden mäktiga ”Sköldungar” men Uppåkrafynden har onekligen kastat nytt material in i tolkningsleken. I en av de efterlämnade berättelserna om ”Sköld”, anfadern till sköldungarna utpekas faktiskt också Skåne som det land där han som spädbarn drev iland. Tyvärr är den nedskrivna, bevarade varianten endast från ca 1100-talet så något större källvärde har uppgiften inte.