Författare Ämne: Arkeologernas dröm slog in  (läst 13344 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Arkeologernas dröm slog in
« skrivet: maj 09, 2005, 10:58 »
"Hednatempel, offerplatser och tiotusentals föremål i jorden utanför Lund. Uppåkraboplatsen vid Höje å är en av de rikaste fyndplatserna i Sverige. Nyligen hittades romerska och arabiska mynt och en del av en guldhalsring."

Läs mer här.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad alarik36

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • http://www.expage.com/uppakra
Uppåkra-Lund-Beowulfsagans plats?
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2005, 16:27 »
Läs mer här, jag kan skicka mer material så fort jag får tid. Lund kan vara den plats som sköldungarna kom ifrån..


http://www.expage.com/uppakra/

Utloggad Nihonshu

  • Medlem
  • Antal inlägg: 65
Arkeologernas dröm slog in
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2005, 19:25 »
Hehe, intressanta hypoteser kring det här med Beowulf.

En lite trist arkeologisk detalj är att det verkar som att platsen för kyrkan som ligger där idag är "mitt i smeten" av Uppåkra järnåldersby. Det ligger även en gård mitt i allt. Dvs omöjligt att gräva ut stora delar av det centrala för all överskådlig framtid.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Arkeologernas dröm slog in
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2005, 08:32 »
Citat från: "Nihonshu"
En lite trist arkeologisk detalj är att det verkar som att platsen för kyrkan som ligger där idag är "mitt i smeten" av Uppåkra järnåldersby. Det ligger även en gård mitt i allt. Dvs omöjligt att gräva ut stora delar av det centrala för all överskådlig framtid.


Har det gjorts några undersökningar med ickedestruktiva metoder som t ex georadar och slingram? Borde ju vara ett vettigt alternativ i detta fall. Dessa borde sedan kunna kompleteras med mindre testschakt på strategiska platser.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Arkeologernas dröm slog in
« Svar #4 skrivet: augusti 11, 2005, 13:30 »
Jag tycker inte att det finns någon större anledning att gräva ut allt för mycket (vare sig i Uppåkra, Vittene, Finnestorp, Lovö eller Birka). Jag hoppas innerligt att det finns vetenskapliga motiv till samtliga grävningar i Uppåkra, inte bara att man skall finansiera fältkurser för studenterna... Jag har sett lite för mycket av det på andra håll: forskningsmedel för grävningar används till utbildning. Det gäller att skilja på penningpåsarna och inte bli dumsnål! Sedan kan det väl nämnas att landets skickligaste fältarkeologer knappast sitter på universiteten.....

Det var länge sedan som universiteten bedrev fältarkeologisk verksamhet som går att jämföra med exploateringsarkeologin, som Björn E Berglund & Lars Larsson skriver i inledningen till "Arkeologi och naturvetenskap"
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Arkeologernas dröm slog in
« Svar #5 skrivet: oktober 24, 2005, 21:02 »
Fotevikens Museum har nu lagt ut material om asatemplet i Uppåkra. Själv har jag rekonstruerat templet. Kunde som byggnadsarkeolog inte låta bli eftersom hela templet är utgrävt och de väldiga stolphålen i olika dimensioner och nedgrävningarna för väggplanken gör det tämligen lätt att skapa byggnadens rimliga dimensioner. Därefter har jag låtit vårt arbetsgäng i Malmö, som arbetar med 3D, göra en sekvens som tar dig in i temlet. Du hittar det hela på http://www.foteviken.se/sweden/skane/uppakra/uppakra1.htm

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Arkeologernas dröm slog in
« Svar #6 skrivet: oktober 24, 2005, 21:15 »
Inte helt olik Sune Lindqvists rekonstruktion av hedatemplet i Uppsala. Vem är den behornade statyn?

/J
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Arkeologernas dröm slog in
« Svar #7 skrivet: oktober 24, 2005, 21:25 »
Templet är troligtvis helgat åt Odin. En mängd vapenfynd utanför de båda ingångsdörrarna och dessutom en Odinskulpur med två horn har påträffats. Den något fantasifulla träskulpturen är placerad på den plats där jag tror att statyn stått. Något har här stått ivägen när man renoverat templet - något som inte fått flyttas. Du kan läsa mer om denna teori under det andra stycket under fosfatkartan på "Klicka här".

Utloggad alarik36

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • http://www.expage.com/uppakra
Uppåkra-Beowulf
« Svar #8 skrivet: december 04, 2005, 16:06 »
Sven, vad tror du om idén att sköldungarna härstammar från gamla Lund och Frands Herrschends idé att Beowulf utspelar sig i trakterna däromkring? "Mossoffer på torran skånsk mark"

Alarik

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Arkeologernas dröm slog in
« Svar #9 skrivet: december 05, 2005, 00:37 »
Tyvärr kan kopplingar mellan äldre källor och faktiska företeelser och geografiska orter endast bli hypoteser, men det är spännande att låta tankarna flöda. Jag skrev förra året om sagornas folk i Danmark i "Den skånska historien. Vikingarna" och du kan se ett utdrag ur boken av just detta avsnittet på http://www.foteviken.se/historia/danmark.pdf

Vad gäller Beowulfkvädet kan man eventuellt knyta berättelsen till strax efter början av 500-talet utifrån en historiskt belagd källuppgift (ett krigståg mot frankiska kusten). Beowulf kom från gauternas land och var detta land legat har det tvistats om länge. Jag menar emellertid att Mittjylland är det enda som stämmer med kvädets många geografiska noteringar. På 870-talet kallas detta område faktiskt för Gotland, eller Angel, men också Sillende och det berättas att det var härifrån anglerna utvandrat när de slog sig ner i England. Eftersom Beowulf är ett av den anglosaxiska litteraturens stora kväden kan man tänka sig att det överförts i samband med folkets ut/invandringen till England. Mittjylland skulle då bli kvädets ”Vädermark” där Beowulf kom ifrån. Beowulf seglade på sin berömda färd österut men verkar hela tiden ha befunnit sig i danernas landområde. Detta är före riksenandet på 900-talet så  både öst-, väst- och syddaner omtalas som troligtvis olika stammar.

I kvädet omtalas Hrodgar som östdanernas drott. Det är hos honom som den enorma gilleshallen är uppförd där odjuret Grendel käkar krigare på löpande band.

När Beowulf anländer till östdanerna observeras hans landstigning av det inhemska folket:
”Från vallen skönjde då skyldungavakten, han som höll utkik mot öde skär, att man bar över landgången blanka sköldar och allsköns utrustning. Undran grep honom; vilka månde väl männen vara?”

Åtminstone enligt kvädet är det klara likhetstecken mellan Hrodgar, gillesalen och skyldungarna. Tidigare har man utifrån fragmentariska, skrivna källor velat peka på Roskilde och Lejre strax intill som hem för sagatiden mäktiga ”Sköldungar” men Uppåkrafynden har onekligen kastat nytt material in i tolkningsleken. I en av de efterlämnade berättelserna om ”Sköld”, anfadern till sköldungarna utpekas faktiskt också Skåne som det land där han som spädbarn drev iland. Tyvärr är den nedskrivna, bevarade varianten endast från ca 1100-talet så något större källvärde har uppgiften inte.

Utloggad alarik36

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • http://www.expage.com/uppakra
Arkeologernas dröm slog in
« Svar #10 skrivet: december 09, 2005, 14:46 »
Sven och ni andra,

har ni läst mitt meddelande om sköldungar och Beowulf på: "Härstammar Sköldungarna från Lund i Uppåkra?"

Intressant att en källa nämner Skåne som Skölds ursprung,-Saxo?

I Beowulf nämns också den onde kämpen Finn som orsakar stor skada på det danska riket. Samme Finn som i domkyrkan, anser jag. Här antyds en överenskommelse där angler och friser får flytta in till vissa platser. Det kan förklara varför skånska och bornholmska är lika och skiljer sig lite i satsmelodi osv. från själländska. Vid Önsvalarondellen finns kanske Heorot..Jag menar det på allvar.

Alarik

Utloggad JorjanKlykan1973

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #11 skrivet: mars 11, 2009, 12:14 »
ag har sett lite för mycket av det på andra håll: forskningsmedel för grävningar används till utbildning. Det gäller att skilja på penningpåsarna och inte bli dumsnål! Sedan kan det väl nämnas att landets skickligaste fältarkeologer knappast sitter på universiteten.








--------------------------------
Åtgärd Flytta Sport

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #12 skrivet: april 14, 2009, 15:10 »
När det gäller den nutida kyrkan i Uppåkra (byggd på 1800-talet) så ligger den på den medeltida kyrkans grundmurar (dessa har hittats av vaktmästarna när de grävt på kyrkogården). Med tanke på kyrkans närhet till templet så stämmer hypotesen om att kyrkan gärna byggde sina tempel på eller i närheten av hednatrons tempel.

Uppåkra är en spännande plats och visst, hela boplatsen går inte att gräva ut, men en stor del av den är tillgänglig för arkeologerna. Den ena ytterkanten av boplatsen har förstörts när motorvägen mellan Malmö och Lund byggdes på 1950-talet.

Nu är det tal om att Uppåkra ska bli Lunds nya stora turistmål, med en arkeologisk park, med museum, forskarplatser, restaurang samt mycket mer. 2014 ska det invigas.

/Åsa.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #13 skrivet: april 14, 2009, 20:16 »
Ja, det låter fint att man vill lyfta fram platsen på något sätt. Uppåkra jämförs nästan alltför ofta med Birka - ofta med en typ av anklagelse att Birka minsann får "allt" men Uppåkra inget, det är bara att hoppas att man kan få balans i det hela framöver nu.

Det har sagts här på forumet att Birka är tacksammare att visa upp - det finns mera konstruktioner att se för gemene man än i Uppåkra. Men egentligen är ju inte Birka så spektakulärt i sig. Visserligen många gravhögar - men inte olikt vilket höggravfält som helst i Mälardalen. Och fornborgar likt den i Birka finns också många av i trakterna. Själva staden - Svarta jorden - är ju egentligen bara kulturlager (liksom i Uppåkra) och inte så spektakulärt. Det är ändå kanske mest kombinationen av allt detta, samt att man lyft fram "storyn" som gör Birka sevärt, man kan hoppas att man på samma sätt kan visa  fram "storyn" bakom Uppåkra så blir nog det en stor sevärdhet det också.

/Mats

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #14 skrivet: april 15, 2009, 11:54 »
Enbart närheten till Lund gör ju att Uppåkras historia blir än mer spännande. Uppåkra marknadsförs redan som Lund före Lund och det är väl inte helt otänkbart eftersom staden Lund grundades i samband med att Uppåkra "försvann".

Sen tycker inte jag att en plats behöver en massa rekonstruktioner för att bli spännande som besöksmål. Det som görs fel är att man inte förklarar för besökarna att så här kan det ha sett ut, istället tas rekonstruktionerna som något självklart, så här såg det ut på vikingatiden. Jag tycker att man ska låta besökarna själva få föreställa sig hur livet kan ha sett ut, inte ge dem någon annans uppfattning om det hela.

/Åsa.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #15 skrivet: april 15, 2009, 13:07 »

Sen tycker inte jag att en plats behöver en massa rekonstruktioner för att bli spännande som besöksmål. Det som görs fel är att man inte förklarar för besökarna att så här kan det ha sett ut, istället tas rekonstruktionerna som något självklart, så här såg det ut på vikingatiden. Jag tycker att man ska låta besökarna själva få föreställa sig hur livet kan ha sett ut, inte ge dem någon annans uppfattning om det hela.
 

Tror du, även om man börjar med att förklara med ord, att alla besökare har kunskap nog att föreställa sig hur det sett ut ?  Åtminstone planscher behövs säkert. Ännu bättre är naturligtvis rekonstruktioner om de är vetenskapligt korrekta och hantverksmässigt rätt utförda.  Det kan man nog räkna med är fallet då det gäller Uppåkra.

Roligt att Uppåkra nu äntligen lyfts fram i rampljuset. Med en bebyggelsekontinuitet på c:a tusen år, och så mycket högklassiga fynd som visar att det har varit en mycket betydelsefull plats, är denna skånska/danska handelsplats förmodligen mer betydelsefull än Birka.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #16 skrivet: april 15, 2009, 13:37 »
Egentligen vore det trevligt om man inte föll för frestelsen att göra Uppåkra-sevärdheten till en "Lund-före-Lund"-grej, med en oundviklig tonvikt på vikingatiden som följer på ett sådant angreppssätt. Det finns ju redan Foteviken, inte alltför långt bort väl. I Birka har man förstås inget annat val än vikingatid. Men med tanke på Uppåkras långa kontinuitet bakåt vore det kul om man istället skulle ge den (alltför anonyma) äldre järnåldern, främst romersk järnålder ett ansikte. Inspirerad av att nyss ha läst en bra genomgång av kulturgeografen Mats Widgren så börjar jag mer tycka att det är under romersk järnålder som "allting" händer, en expansiv period för bebyggelsen, i alla fall så får järnålderns jordbrukslandskap sin form då, och det är en dynamisk tid ute i Europa också, nära Skåne. Mig veterligen är det bara Gene Fornby i Örnsköldsvik som gjort något allvarligt försök att åskådliggöra denna tid, men jag kan ha missat något (kanske på Öland-Gotland?).
Men någonting säger mig att det blir vikingatid ändå i Uppåkra, till slut.

/Mats

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #17 skrivet: april 15, 2009, 14:09 »
Tyvärr är det så att det är vikingatiden som har fått mest uppmärksamhet här i Skåne. Jag vet faktiskt inte vilken period man kommer att fokusera på i Uppåkra, men tanken är nog att hela Uppåkras "levandsperiod" ska visas upp.

Här i Skåne finns Foteviken som fokuserar på vikingatid/tidig medeltid samt VikingaTider i Löddeköpinge som ska bli ett upplevelsecenter med fokus på vikingatiden, www.vikingatider.se

Det finns även Stenåldersbyn utanför Höör, nära Skånes Djurpark.

Läget är annorlunda på andra sidan sundet, där har vi t.ex. Lejre Försökscenter som speglar alla perioder, från stenålder fram till järnålder. Mycket trevlig ställe, ligger strax utanför Roskilde.

Jag håller med om att det blivit lite för mycket vikingatid på sistone, det finns många andra intressanta perioder. Men än så länge är det vikingatiden som drar besökare, tyvärr.

/Åsa.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #18 skrivet: april 15, 2009, 14:16 »

Men någonting säger mig att det blir vikingatid ändå i Uppåkra, till slut.


Visst är det troligt att vikingatiden kommer att få en stor plats i Uppåkras presentation. Men det är ju historiskt korrekt då Uppåkra fanns kvar långt in på vikingatiden. Konkurrensen från den nyanlagda grannen Lund på 900-talet blev sannolikt Uppåkras fall

Mats, jag håller med dig om att denna tid av äldre järnålder är sorgligt obelyst. Därför har vi i Fornbyn i Haninge planerat att  i serien av fornhistoriska boplatser även bygga en gård från äldre järnåldern(c:a 400-talet). Jordbruket utvecklade sig ju då mycket med bl.a. separering av funktioner till olika hus, etablering av stensträngar som åtskiljare mellan boskap och åkrar m.m.

Vidare händer ju under folkvandringstiden oerhört mycket i Europa. Romarrriket faller, stora folkförflyttningar sker och detta är en väldigt krigisk tid. Uppenbarligen har svenskarna varit mycket framgångsrika med tanke på alla de rikedomar som hittats från denna tid.  Som exempel vill jag speciellt peka på den enorma ansamlingen av guld i Västergötland !


Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Arkeologernas dröm slog in
« Svar #19 skrivet: april 15, 2009, 16:53 »
Vi på Foteviken har givetvis följt utgrävningarna i Uppåkra genom åren och vi har givetvis också haft funderingar på hur och vad man kanske skulle torgföra av detta "ödsliga" och moderna odlingslandskap till framtida besökare. Konstigt vore det om vi inte är intresserade med tanke på att vi dagligen jobbar med begrepp som levande historia och arkeologiska friluftsmuseer. Sedan flera år har jag genom föredrag och föreläsningar försökt torgföra en speciell idé som jag tror skulle bli en verklig attraktion för Uppåkra; det handlar inte specifikt om vikingatid, inte om arkeologiska prylar utan om tre speciella, synlig företeelser på platsen vilket ger en andlig dimension som kan engagera alla typer av besökare på ett mycket personligt sätt.

Ni kan här ta del av delar ur ett av dessa föredrag som jag höll för drygt två år sedan:
http://www.foteviken.se/pdf/uppakraskisser.pdf