Författare Ämne: Svavelkis?  (läst 6068 gånger)

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
Svavelkis?
« skrivet: februari 19, 2010, 19:54 »
Det finns ju olika äldre metoder att skapa eld (flinta/kolstål, trä med friktion etc). Det jag är lite nyfiken på är flinta och svavelkis. Det är vad jag förstår som någon motsvarighet innan man fick fram stålet? Vill gärna prova detta men vet inte var jag kan få tag i svavelkis. Någonstans i naturen man kan hitta det eller någon butik att köpa sådant? Någon som vet?

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Svavelkis?
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2010, 20:14 »
Jag brukar hitta det i den gröna lerskiffern.... Men det kanske inte hjälper dig. Kolla gula sidorna efter nån mineralleterklubb eller liknande. En del sådana där hokuspokus-affärer med spåkort o sånt brukar kunna ha svavelkis.
 ;)
Qui tacet, consentit

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Svavelkis?
« Svar #2 skrivet: februari 19, 2010, 20:18 »
I naturen återfinns svavelkis bland annat som noduler i sedimentära bergarter såsom krita eller svart skiffer. Men det är nog enklast att köpa. Svavelkis/pyrit i tillräckligt stora klumpar kan du hitta i butiker som säljer mineraler och fossiler eller i butiker som inriktar sig på healing/new age. Men enklast är nog att kolla på auktionssajter på nätet. Där kan du hitta det till en billig penning.

Lex malla, lex nulla

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Svavelkis?
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2010, 22:55 »
Kolla på närmaste apotek, numera kan man ibland behöva ge ett produktnamn.. men jag har köpt det för ett par år sedan, bränner det i hönshuset en gång om året för att bli av med ohyra..

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Svavelkis?
« Svar #4 skrivet: februari 22, 2010, 08:41 »
Slå en pling till världsarvshuset vid Falu Gruva.
Svavelkis är den i särklass vanligaste biprodukten i Falu Gruva, under Syrafabrikens glansdagar (svavelsyra) kanske den viktigaste brytvärda mineralen.