Författare Ämne: Uppl.Väsby: Häst drar timmer till Gunnes gård torsdag 18 februari.  (läst 2375 gånger)

Utloggad RoBjarK

  • Medlem
  • Antal inlägg: 30
Nu på torsdag planeras det att dra nyfällt furutimmer med häst från skogen in till Gunnes gård. Timret skall brukas till en ny rekonstruktion av ett så kallat ”grophus”.
Den senaste rekonstruktionen (nr II) hann knappt bli ett år innan det brändes ner våren 2009. I saknad av resurser lät vi sy upp ett tält, för höstens skolverksamhet, som restes över gropen. Detta blir alltså fjärde versionen i samma grop.

Ansvariga för bygget är Stockholms Universitet som förlägger sin kurs "Historiska byggnadstekniker - vikingatida byggnader", under ledning av Magnus Sjöholm, till Smedbyparken i Upplands Väsby. Kursen prövar och använder forntida verktyg och teknik.

För mer och närmare info, vägbeskrivning mm, ring Gunnes gård: 08 – 590 849 28
eller se hemsida: http://www.upplandsvasby.se/Toppmeny/Kommunen/Enheter/Vasby-Valfard/Gunnes-gard.html

Mvh RåBjarK för Gunnes gård.

Utloggad RoBjarK

  • Medlem
  • Antal inlägg: 30
SV: Uppl.Väsby: Häst drar timmer till Gunnes gård torsdag 18 februari.
« Svar #1 skrivet: februari 18, 2010, 13:24 »
Måste bara rapportera lite.

Fick en kommentar om att hästar under järnåldern var små och att det kanske vore mera troligt med ett manligt ko-djur. Tyvärr kan jag inte bemöta detta då jag vare sig har utbildning eller praktisk erfarenhet. En följdfråga från mig är utifrån att korna också var mindre, men - skulle en tusen år gammal oxe ändå vara starkare och bruklig i skogen?

Hur som helst står här nu två fjordingar, och de är ju inte så stora. Nyss kom en nordsvensk också till undsättning, för att öka hastigheten som jag förstår det.

RoB