Samerna drev dem säkert iväg med sina renbrigader, vilket inspirerade Karl XII att försöka skapa en älgbrigad. 
Det är troligt att det fanns germansk närvaro i sydvästra Finland, åtminstone tycker finska arkeologer såsom Tuovinen det...men visst, för finnar kanske det inte är lika känslig att tala om "folkvandring" som för svenskar.
Hur är det känsligt för svenskar?
Arkeologin kan inte säga om språket. Hur kunde man se från en vapen vilken språk talade mannen som ägde den?
I stället arkeologerna kan jämföra föremål och konstruera kulturförbindelser mellan Skandinavia och Finland.
Dessutom finns det även genetiska favörer för en skandinavisk närvaro i Finland de senaste 4500 åren, högst troligen inte just 4500 år sedan utan snarare längre fram i tiden, men för att kunna avskärma mer behöver jag kolla igenom databasen med de genetiska markörerna och det orkar jag inte för tillfället, men 4500 år är den övre gränsen för tillfället.
Gener är ju värre bevis om språket än arkeologin. Har du något germanisk gene i din databas?
Jovisst, huvudsaken i det jag skrivit är att ursamiskan har germanska lånord. Någon direkt kritik mot Aikios studie av detta har jag inte sett från språvetenskapligt håll, men visst jag läser inte finska.
Det finns inte kritik mot Aikio jag har sett. Hans samisk studier är värdesatt.
Vad jag kritiserar är hans och några andras tänkande som gör alla andra språkgrupper att vandra in i Finland eller Karelen och ursaken är bara lånord. Och sen alla vandrade har försvunnit utan spår.
Germanska lånorden kan man ha lånat i Skandinavien där det finns en massa finska och samiska toponymer. Skandinaviska urfinnar och ursamer har fösvunnit, men inte utan spår.
Arkeologi kan samarbeta med språkvetenskap på ett väldigt bra sätt, även om många idag verkar bli väldigt svettiga och tänker det värsta.
Arkeologin och språkvetenskapen är olika disipliner med olika metoder och resultater. Med arkeologin kan man inte bestämma språk.
Har någon hävdat det?
Vem har talat om urgermaner kring finska viken? Germanska lånord i samiska språk är det som tagits upp.
Koivulehto påstår att pregermaner var på Finska viken. Det är ungefär 1000- 2000 år fKr.
När man ställer ursamisk språk till Karelen och har pre- eller protogermaniska lånord i samisk eller finskan måste man transportera pre- och protogermaner till detta område där finnarna och samerna bodde på den tiden. Men denna måste ha försvunnit och blivit assimilerad först av samerna och sen av finnar därför, att samerna var först i Finland och sen kom finnarna. Detta är hur de går med konsensustolkningar i dag.
Detta gäller inte bara urgermaner men också arier och protoindoeuropeer.
Jag tror att det är falsk.
Lånord är där, men omroden var man lånade orden var nära urgermaner, arier, protoindoeuropeer och goter och finska och samiska språket försvan när större språken vann mera omrode. Inte tvärtom som den finska konsensus påstår.