Författare Ämne: Vår arvsmassa spåras...  (läst 4976 gånger)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Vår arvsmassa spåras...
« skrivet: februari 18, 2010, 16:23 »
"Det är större variation mellan två bushmäns arvsmassa än mellan en vit och en asiat".
Ord från artikeln nedan. Mycket fascinerande!

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1887200/bushmannen-som-har-vara-urfaders-arvsmassa
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vår arvsmassa spåras...
« Svar #1 skrivet: februari 18, 2010, 16:54 »
Intresant artikel, som väcker flera frågor än den egentligen ger svar. Vi delar 98,5% av bonobons DNA, och 99,5% av neanderthalarens, om jag inte missminner mig. Två medlemmar av samma familj kan tydligen ha mindre gemensamt än någon har med en utsocknes. Jag undrade på en annan tråd om det inte fanns någon, hittills okänd, faktor
förutom DNA som kan spela in. Och hur pass mycket har t.ex. bushmannen och aboriginen
gemensamt? Det vore verkligen intressant att få veta.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Vår arvsmassa spåras...
« Svar #2 skrivet: februari 18, 2010, 18:29 »
Aboriginer har såvitt jag vet inte studerats för mer än y-kromosomer och mitokondriellt DNA, vilket är tråkigt då de representerar en väldigt intressant grupp.

Bushmännens resultat pekar på delvis en massiv genetisk drift, och troligen rätt så arkaiskt ursprung jämfört med andra befolkningar (såsom eurasiater och bantufolk) som verkar vara till större del en senare grupp inom vår art, denna senare grupp var antaligen den "ut-ur-Afrika" och "djupare-in-i-Afrika" population. Detta skulle kunna förklara varför bushmännen har så många fler "privata" enbaspolymorfer jämfört med t.ex. en europeättad amerikan och östasiat.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vår arvsmassa spåras...
« Svar #3 skrivet: februari 18, 2010, 19:12 »
När jag läste religionshistoria fick vi lära oss om kulturdiffusion; att människor plockar in och delar ut inom ett visst område, och att dessa områden i sin tur gör samma sak. På samma sätt borde typgenetiska drag spridas över tid och rum. Vad finns det mer för sökkriterier än y- kromosomer och mitokondriellt DNA? Jag är rädd för att det, och enbaspolyformer är en smula överkurs för de flesta av oss.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Vår arvsmassa spåras...
« Svar #4 skrivet: februari 18, 2010, 20:53 »
När jag läste religionshistoria fick vi lära oss om kulturdiffusion; att människor plockar in och delar ut inom ett visst område, och att dessa områden i sin tur gör samma sak. På samma sätt borde typgenetiska drag spridas över tid och rum. Vad finns det mer för sökkriterier än y- kromosomer och mitokondriellt DNA? Jag är rädd för att det, och enbaspolyformer är en smula överkurs för de flesta av oss.

Enbaspolymorfer (förkortat SNP i engelsk litteratur, - jag brukar kalla de för "snippar" för att få mer flytande i skriveriet) är variation i arvsmassan på våra kromosomer (genomet). De arbetar med sekvenser "AATTGGAA" etc. Flera snippar tillsammans kan forma en gens funktion. Det finns t.ex. två snippar associerade med laktostolerans, och om man har en homogen genotypsekvens på dessa två snippar (T:T och A:A respektive om jag minns rätt), har man 80% sannolikhet att vara laktostolerans.

Snippar är väldigt kraftfulla när det kommer till att titta på genetisk varation och genetisk likhet, även inom medicin används det mycket då det är starkt kopplat till gener och förståelse angående ärftliga sjukdomar. Skillnaden mellan genomstudier och y-kromosomer/mtDNA är att det sistnämnda ärvs i direkt nedstigande led och är könsspecifika (dvs de förs enbart vidare far-son och mor-barn (söner ärver sin mors mtDNA, men de för det inte vidare)) och har ingen påverkan på andra delar av vårat DNA, därför kan man ha en y-kromosom som idag är vanlig bland östafrikaner, utan att för den delen kunna hitta någon östafrikansk släkting i sitt släktträd på tusentals år. Genomet å andra sidan visar de närmaste generationerna (kanske de fem senaste?), vilket kan vara användbart för många, speciellt om man kommer från en blandad kultur såsom t.ex. Amerika. Den amerikanske rapparen Snoop Dogg lät sitt genom skannas och var något 50% "afrikansk", 20% "europe", 20% "amerikan" och 10% "östasiat".

Denna studie som media rapporterade om har studerat enbaspolymorfer, bland annat Sydafrikas ärkebiskop Desmond Tutu lät få sitt genom skannat.

Studien är gratis att läsa och ladda ned föresten:
http://www.nature.com/nature/journal/v463/n7283/pdf/nature08795.pdf

Blev lite rörigt kanske, får skylla på att jag tittar på OS samtidigt som jag skriver. :)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Vår arvsmassa spåras...
« Svar #5 skrivet: februari 21, 2010, 13:22 »
Enbaspolymorfer (förkortat SNP i engelsk litteratur, - jag brukar kalla de för "snippar" för att få mer flytande i skriveriet) är variation i arvsmassan på våra kromosomer (genomet). De arbetar med sekvenser "AATTGGAA" etc. Flera snippar tillsammans kan forma en gens funktion. Det finns t.ex. två snippar associerade med laktostolerans, och om man har en homogen genotypsekvens på dessa två snippar (T:T och A:A respektive om jag minns rätt), har man 80% sannolikhet att vara laktostolerans.

Snippar är väldigt kraftfulla när det kommer till att titta på genetisk varation och genetisk likhet, även inom medicin används det mycket då det är starkt kopplat till gener och förståelse angående ärftliga sjukdomar. Skillnaden mellan genomstudier och y-kromosomer/mtDNA är att det sistnämnda ärvs i direkt nedstigande led och är könsspecifika (dvs de förs enbart vidare far-son och mor-barn (söner ärver sin mors mtDNA, men de för det inte vidare)) och har ingen påverkan på andra delar av vårat DNA, därför kan man ha en y-kromosom som idag är vanlig bland östafrikaner, utan att för den delen kunna hitta någon östafrikansk släkting i sitt släktträd på tusentals år. Genomet å andra sidan visar de närmaste generationerna (kanske de fem senaste?), vilket kan vara användbart för många, speciellt om man kommer från en blandad kultur såsom t.ex. Amerika. Den amerikanske rapparen Snoop Dogg lät sitt genom skannas och var något 50% "afrikansk", 20% "europe", 20% "amerikan" och 10% "östasiat".

Denna studie som media rapporterade om har studerat enbaspolymorfer, bland annat Sydafrikas ärkebiskop Desmond Tutu lät få sitt genom skannat.

Studien är gratis att läsa och ladda ned föresten:
http://www.nature.com/nature/journal/v463/n7283/pdf/nature08795.pdf

Blev lite rörigt kanske, får skylla på att jag tittar på OS samtidigt som jag skriver. :)
Tusen tack för en mycket fascinerande information! :D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Vår arvsmassa spåras...
« Svar #6 skrivet: mars 21, 2010, 22:04 »

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Vår arvsmassa spåras...
« Svar #7 skrivet: mars 22, 2010, 07:24 »
Ja, Finland ligger väldigt långt före andra länder (främst Sverige) när det kommer till genetiska frågor. Jag skulle tro att Finland är det bäst studerade landet både akademiskt och privat (det är inte svårt att hitta finnar som tagit genetiska test). Deras forskare deltar även på diverse forum (tyvärr finskspråkiga) där de debatterar, förklarar och byter åsikter. Om Finland är i 2000-talet gällande genetik är Sverige fortfarande i 1700-talet.

http://img230.imageshack.us/img230/4894/geneticmapfinns.jpg

Suomi - Finland
Kainuu - Kainuu
Varsinais-Suomi - sydvästra Finland
Suomenruotsalaiset - Finlandssvenskar
Venäjä - Ryssland
Latvia - Lettland
Tanska - Danmark
Hollanti - Holland
Britannia - Storbritannien
Italia - Italien
Ruotsi - Sverige
Viro - Estland
Unkari - Ungern