Författare Ämne: Gotland drabbat av plundring  (läst 7785 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Gotland drabbat av plundring
« skrivet: maj 09, 2005, 10:55 »
"Nyligen upptäcktes två allvarliga plundringar i Lärbo och Stenkyrka på Gotland. Förövarna hade sökt efter fornlämningar i marken med metalldetektor och fått ett åttiotal utslag. Men vad tjuvarna kommit över är det ingen som vet. "

Läs mer
här.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
Gotland drabbat av plundring
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2005, 17:51 »
Jag tycker detta är så konstigt. I artiklar som denna läser man citat, ofta av Majvor, att det är hårda slag mot vetenskapen och att det är världsarv som plundras. Ändå lyssnar ingen när man ger förslag på skyddsåtgärder. Jag har kontaktat just Majvor om detta, men inte ens fått ett svar tillbaka. Länsstyrelserna säger att det ovanligt lite plundringar med tanke på hur mycket fornlämningar det finns. Arkeologer jag känner säger: "Jaja, vilka idioter som springer på fornlämningar. Där finns ju inte mycket av värde, haha". Så vad är sanningen?
/Förvirrad :?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Gotland drabbat av plundring
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2005, 18:02 »
Välkommen till forumet!   :D

Väljer man att plundra järnåldersgravar (vilket verkar vanligast) så kommer det troligtvis att generera några metallnitar, möjligtvis en torshammarring (om man befinner sig i t ex Mälardalen) glaspärlor, keramik (efter urnan) och massor med kremerat benmaterial. Inget som ger särskillt stora pengar på svarta markanden således. Det är mycket ovanligt att man träffar på några ädlare metaller. Tyvärr så är det dessa fynd som lyfts fram i media när de hittas så det är inte så konstigt att vissa tror att marken är full av guld och silver. Efter vad jag har förstått så har plundringen ökat under senare år, den har åtminstone fått mer uppmärksamhet i media.

Vad för skyddsåtgärder har du föreslagit?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
Gotland drabbat av plundring
« Svar #3 skrivet: maj 31, 2005, 19:35 »
Tack Johan, för det varma välkomnandet!  :)

Jag har mest funderat kring problemet med plundring av pågående grävningar där metalldetektorer används. Metalldetektorer arbetar på kända frekvenser och är lätta att störa ut inom ett lokalt område. Ju känsligare detektor desto lättare är det att störa ut den. Störsändare är idag en billig teknik som finns i handeln. Jag har bl a försökt göra nåt av detta med Majvor, men hon verkar mer intresserad av att måla upp skräckscenarion i media, framför att verkligen göra något åt det.
Jag har istället kontaktat UV Mitt och väntar på feedback från dem.
Det finns idag också annan billig teknik som kan skydda pågående utgrävningar, t ex trådlösa mörkerseende kameror.
Brottsförebyggande rådet har länge funderat kring problemet, men har så vitt jag vet inte kommit med ett enda förslag än.

MEN, det kan ju faktiskt vara så, att det inte är metalldetektorn som är den stora boven, utan baklastaren. Här där jag bor, på och kring den fornlämningstäta Selaön i Strängnäs, är det lantbrukarna som står för den största förstörelsen av fornlämningar när de för gårdens behov tar sand och grus direkt ur gravfälten!  :evil:    Preskriberingstiden är visst bara 2 år, varför det är lönlöst att polisanmäla brotten.

/Lasse :?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Gotland drabbat av plundring
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2005, 20:24 »
Vår Kulturminneslag är lite mesig, jag skulle gärna se hårdare påföljder.  :twisted: Att man ska skydda pågående undersöknigar borde vara självklart, särskillt om det kan göras till en billig penning som du påstår. Meddela gärna vad UV mitt sa om de hör av sig.

Hur skall man skydda fasta fornlämningar som fortfarande är intakta? Det absolut bästa sättet är att få lokalbefolkningen att känna ansvar för sin kulturmiljö. På Gotland kan man utse Fornlämningsfaddrar på samma sätt som man utser Runstensfaddrar i resten av landet. Detta skulle kunna vara ett bra sätt att få folk att känna ansvar och skydda sin kulturmiljö, att de blir en aktiv del av bevarandet.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
Gotland drabbat av plundring
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2005, 20:53 »
Faddersystemet är bra, inte bara för skydd mot plundringar, utan även utflykter, informationsskyltar mm. I vår lokala hembygdsförening har vi också detta system även för andra lämningar än runstenar.
Jag hoppas att UV blir intresserade och går vidare med att skydda utgrävningarna, för BRÅ verkar inte göra många knop med det.

/Lasse

Utloggad lea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
Gotland drabbat av plundring
« Svar #6 skrivet: juni 01, 2005, 21:03 »
Plundringsvågen verkar fortsätta: http://www.sr.se/gotland/nyheter/artikel.asp?artikel=631769

Underligt att ansvariga myndigheter inte verkar göra något annat än att uttala sig i media hur allvarligt detta är! De borde göra något för att stoppa detta, det räcker ju uppenbarligen inte med det de har gjort hittills (om de nu gjort nåt annat än till synes meningslösa polisanmälningar).

Jag tror arkeologerna behöver vara mer proaktiva och inte bara reagera när något redan hänt, uppmana gotlänningarna att vara vaksamma, starta en tipstelefon osv.

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
Gotland drabbat av plundring
« Svar #7 skrivet: juni 02, 2005, 01:51 »
Ännu ett exempel på att lagstiftning i sig inte skyddar några fornlämningar. Även denna gång har Majvor uttalat sig om metallsökare. Det förvånar mig verkligen att hon inte vill prata om skydd.
Vad blir nästa åtgärd? Punktbeskatta metallsökare i Sverige och sedan stå här lika förvånade som idag och undra varför inte plundringen minskar?  :lol:

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Gotland drabbat av plundring
« Svar #8 skrivet: juni 02, 2005, 07:21 »
Vi får väl starta ett upprop/namninsamling?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad lea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
Gotland drabbat av plundring
« Svar #9 skrivet: juni 02, 2005, 15:13 »
Vore det inte bättre om myndigheter som är satta att arbeta med problemet tog tag i saken?  :wink:

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Gotland drabbat av plundring
« Svar #10 skrivet: juni 02, 2005, 19:40 »
Självklart, men vad ska vi göra om de inte sköter sitt jobb?

/johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Zaryla

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
Gotland drabbat av plundring
« Svar #11 skrivet: juni 04, 2005, 12:13 »
:wink:  att den dagen vi tar över deras jobb - om problemet fortfarande inte är löst - att vi grejjar detta! Naturligtvis borde alla fornlämningar vara skyddade till 100 %. Men kom ihåg också historien...i alla tider har folk plundrat hit o dit vart än du går på denna jord, så jag tror inte det kan stoppas överhuvudtaget men man kan ju åtminstone försöka minska antalet plundringar med förebyggande åtgärder...

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
Gotland drabbat av plundring
« Svar #12 skrivet: juni 08, 2005, 00:53 »
Jag gör en kvalificerad gissning över vad man hittade på de 80 utslagen:
30 spikar
25 kapsyler
17 oidentifierade skräpföremål
5 knappar (1700-)
2 spännen (17xx)
1 korroderat kopparmynt, 1/6 öre SM år 1671.
Förhoppningsvis fann de också att det inte är värt besväret att hålla på så där.  :wink: