Författare Ämne: Oden & Vitekrist-kunde man tro på båda  (läst 18740 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Oden & Vitekrist-kunde man tro på båda
« Svar #40 skrivet: mars 30, 2010, 08:37 »
Fast jag tror inte riktigt på den förklaringsmodellen, med tanke på själmordsbombare och flaggbrännare etc. Skulle hela denna fanatiska underkastelse vara sprungen ur den fria viljan?

Det finns inbyggda hot inom monoteismen; "Du skall inga andra gudar hava jämte mig", "Det finns ingen gud utom Allah, och Muhammed är hans profet" och straffet för avgudadyrkan är så gott som alltid döden, ja i kristendomen finns det ingen värre synd än att ha varit frälst och ändå avfallit.

Den fria viljan kanske är en överskattad företeelse, men den materiella och andliga kulturen går hand i hand i en ständig vågrörelse mellan kollektivism och individualism och hade det kommit kristna missionärer hit säg på 500-talet istället hade de kanske blivit ihjälslagna på fläcken.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Oden & Vitekrist-kunde man tro på båda
« Svar #41 skrivet: mars 30, 2010, 09:32 »
Nej, jag tror inte hot har varit den avgörande faktorn bakom kristnandet.Kortsiktigt kan naturligtvis svärdsmission vara effektiv genom förstötelse av heliga platser med mera.
Men jag tror det mest effektiva istället var att locka med möjligheter till att förbättra den egna positionen genom dopet. Visseligen fanns det förbud mot att tillbe de gamla gudarna i landskapslagen, men något större motstånd mot kristendommen i Skandinavien har jag inte hittat i källorna.
Man kan också fråga sig hur många som var aktivt asatroende på 800-talet, om det inte fanns agnostiker som väl inte förnekade gudarna men som var tämligen likgiltiga. I antikens
Grekland och Rom fanns de, och i ett egyptisk citat från 2000-talet f Kr citerat i Carl Grimbergs världshistoria talas det om att ungdommen helre sitter på krogar och dricker öl och sjunger visor än  studerar fädernas religion.
Slutligen var det svåra år i slutet av hednatiden, det kan ha funnits ett hopp om att vitekrist var starkare. Slutligen måste det även i asatrons Skandinavien ha funnits missnöjda som såg religionsbyta som en chans till förändring.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Oden & Vitekrist-kunde man tro på båda
« Svar #42 skrivet: mars 30, 2010, 10:31 »
Då är nästa sak man kan fråga sig om det finns en "inbyggd livslängd" i varje religion och om man, utifrån detta, kan sluta sig till hur gammal t.ex. asatron var vid vikingatidens slut? Ny tråd? ;)