Gunnar: Jag förutsätter att du rapporterade in felen?
Jodå, jag avser att rapportera felen. Problemet är bara det att jag än så länge saknar mail på jobbet, så jag tänker samla på mig denna typ av ärenden och antingen rapportera dem hemifrån eller vänta tills jag får mail på jobbet. Frågan är dock hur petig man ska vara när man rapporterar in fel? Saknade rader eller viktiga ord i beskrivningen felstavade är ju i alla fall vettigt att rapportera.
Jag håller med om att mellanslagen (eller avsaknaden av dessa) spökar allt som oftast. Det är tyvärr lätt hänt när man skriver snabbt.
Jodå, visst är det lätt hänt, men det är också något som är lätt att upptäcka om man läser igenom det man skrivit in. Därför kan jag tänka mig tre anledningar till de många avsaknade mellanslagen.
1. Inskrivaren har inte haft tid att göra en genomläsning av det inskrivna.
2. Inskrivaren skriver illa trots mångårig vana.
3. Texten har skadats vid överföring mellan två olika program.
Jag har sett exempel på alla tre sakerna under de år jag arbetat i branschen. Som exempel på fall 2: En av mina tidigare arbetskamrater brukade t.ex. morra över inskriviningsfelen i den databas hon var satt att kontrollera inskrivningen av och påpekade att 90 % av de nyinskrivna posterna innehöll grundläggande fel. Som exempel på fall 3: Likaså kommer jag väl ihåg hur allvarligt skadade de FMR-databaser som på prov konverterats för över 10 år sedan kunde vara.
Hälsningar
Gunnar