Författare Ämne: Skandinavien befolkat före istiden?  (läst 141465 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #80 skrivet: februari 19, 2010, 22:18 »
När vi blev bönder och gick över till att förtära spannmåsprodukter så blev vår kost ganska så kraftigt förändrat. Från att år mat varit baserad på protein till övervägande del blev den då baserad på kolkhydrater istället. Detta innebär ett kraftigt sockerintag eftersom kolhydrater omvandlas till socker i vår kropp – vilket i sin tur triggar igång en högre insulinproduktion.

Hur påverkade detta vår utveckling när det gäller våra ”särdrag” i färger och längd?

Jag frågar beroende på att jag bytt tvärtom för 1,5 år sedan. Numera äter jag inte kolhydrater och min mat är baserad på protein istället – och jag noterar en oerhörd positiv skillnad med detta kostbyte. Jag brukar påstå att ”mina gener känner igen den här maten”…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #81 skrivet: februari 20, 2010, 11:19 »
Hur påverkade detta vår utveckling när det gäller våra ”särdrag” i färger och längd?

Och hur påverkade det vårt mitokondrie-dna? I en annan tråd har vi diskuterat gropkeramikernas eventuella utdöende apropå att en mtDNA-variant hos dem inte finns längre. Är det möjligt att denna variant har selekterats bort i samband med övergången till ny kost? Mitokondrierna lär vara ansvariga för en del allergier och sådant. Och inslaget av gener från öster om Östersjön är ju fortfarande stort på Gotland, kanske kvar sedan gropkeramisk tid?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #82 skrivet: februari 20, 2010, 12:03 »
När vi blev bönder och gick över till att förtära spannmåsprodukter så blev vår kost ganska så kraftigt förändrat. Från att år mat varit baserad på protein till övervägande del blev den då baserad på kolkhydrater istället. Detta innebär ett kraftigt sockerintag eftersom kolhydrater omvandlas till socker i vår kropp – vilket i sin tur triggar igång en högre insulinproduktion.

Hur påverkade detta vår utveckling när det gäller våra ”särdrag” i färger och längd?

Jag frågar beroende på att jag bytt tvärtom för 1,5 år sedan. Numera äter jag inte kolhydrater och min mat är baserad på protein istället – och jag noterar en oerhörd positiv skillnad med detta kostbyte. Jag brukar påstå att ”mina gener känner igen den här maten”…

Thomas




Jag har funderat på att göra samma sak, men jag är barnsligt förtjust i pizza och pommes frites, och andra nyttigheter....

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #83 skrivet: februari 20, 2010, 12:12 »
en fråga till om det genetiska spåret.

Om man antar att en grupp som tidigt skiljer sig från en annan grupp av människor, t.ex. en grupp som går in i Europa så kan man tänka sig tre scenarier. 1 Gruppen etablerar sig, blir kvar och lämnar sitt genetiska arv. 2 Gruppen etablerar sig under en tid, men dör sedan ut på grund av omvärldsfaktorer de ej kan bemästra. Deras genetiska arv går förlorat och lämnar inga spår i kommande generationer.  3. Gruppen etablerar sig under en tid men efter en tid völjer den att ge upp kampen mot omvärlden och evakuerar Europa, och av en händelse hamnar man i ett område som bebos av efterföljarna till den grupp man bröt sig loss från för många generationer sen, och man blandar åter sina gener.  

Frågan är då om denna separation under ett stort antal generationer skulle lämna spår i det senare gemensamma genetiska arvet?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #84 skrivet: februari 20, 2010, 15:21 »
Ragnfast, problemet är mycket enkelt och högst mänskligt – fuska lite då och då…

Yngwe, nu är du inne på ett alternativ jag har funderat väldigt mycket över – och någonting i denna ”stil” tror jag kan ge en hel del förklaringar som jag saknar idag (och som alltså medför att jag inte ”får ihop det hela”).

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #85 skrivet: februari 21, 2010, 13:08 »
När vi blev bönder och gick över till att förtära spannmåsprodukter så blev vår kost ganska så kraftigt förändrat. Från att år mat varit baserad på protein till övervägande del blev den då baserad på kolkhydrater istället. Detta innebär ett kraftigt sockerintag eftersom kolhydrater omvandlas till socker i vår kropp – vilket i sin tur triggar igång en högre insulinproduktion.

Hur påverkade detta vår utveckling när det gäller våra ”särdrag” i färger och längd?

Thomas

Det där är mycket intressant. Ser man på världens befolkning i dag, där merparten äter en kolhydratrik kost, såsom ris i Asien och Afrika, potatis i västvärlden (även ris naturligtvis) och mycket bröd av skilda sädesslag, så kan då inte jag se att kolhydraterna skulle påverka vår  hudfärg. Hur det är med längden ska vara osagt, men nog var människan kortare under medeltiden än idag. Men det beror nog mer på näringsfattig kost, alltså ensidig kost, inte att man åt mycket kolhydrater. Finns det ingen forskning om proteinrik kost alternativ kolhydratrik kost? Kanske man kan spåra hur människan befolkat vår planet genom att forska i detta, DNA o.s.v? Flera forskare idag (bland anant Doktor Dhalkvist) förespråkar en mer protein- fettrik kost. För nog var det så människan åt för sisådär 10.000 år sedan.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #86 skrivet: februari 21, 2010, 14:40 »
Vikingarna var ju längre än medeltidsmänniskorna…

Kolhydratskost är nog inga större problem (?) för kroppen att hantera så länge kroppen utsätts för hårt arbete eftersom kolhydraterna då förbränns på ett effektivt sätt.

Problemet uppstår kanske först när man inte förbränner kolhydraterna. Jag kan tänka mig att kvinnor inte arbetade lika tungt som männen (när det gäller tungt kroppsarbete), alltså bör kvinnor vart mer ”utsatta” för kolhydraternas negativa effekt än männen eftersom de förbrände kolhydraterna mer effektivt. Jag förutsätter då att kvinnor och män åt samma kost.

Varför minskade medellängden efter vikingatid – och varför ökade den under 1900 talet? Kan kosten, t.ex kolhydrater, vara inblandade i detta? Eventuellt i kombination med minskat kroppsarbete?

Jag misstänker också att det hela har att göra med hur länge man ätit en speciell kost. Alltså Asiater kan ha ätit kolhydrater under så lång tid att de anpassat sig till denna föda – medan vi ätit protein-föda och ”plötsligt” gick över till kolhydratsföda. Kostbytet i sig kan alltså ha orsakat någonting.

Min teori, ej speciellt underbyggd måste jag erkänna, är att våra gener känner igen proteinföda och säger att ”nu är det goda tider, nu kan jag göra mig av med fettreserverna” vilket är orsaken till viktminskningen (jag gick ned 12 kilo). När vi äter kolhydrater säger generna att ”nu är det dåliga tider, nu måste jag samla på mig fett” och så går vi upp i vikt.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #87 skrivet: februari 21, 2010, 14:54 »
Att vikingarna var längre än medeltidsmänniskan kan också bero på att vi blev fler under medeltiden och att fler blev fattiga och mer och mer beroende av jorden och den mat jorden producerade. Det naturliga livet med jakt och fiske blev inskränkt och regelmässigt mycket svårare att utöva. Människor med makt (bl.a kyrkan) såg till att ta tionde och när nödår med torka eller mycket regn kom, försvann ju stora delar av skörden för många och svälten stod innför dörren. Människan fick inte den näringsmässigt sammansatta kosten som under vinkingatiden och växte inte lika mycket. Blev alltså kortare.

Att medellängden sedan ökade under 1900-talet är ju en annan sak. Freden, vaccinet och potatisen som bäddat för en längre generation.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #88 skrivet: februari 21, 2010, 18:35 »
Protein och fett är essentiella för vår kropp, kolhydrater är inte det. Lågfettsdieter kan påverka kroppen mycket mer negativt än lågkolhydratsdieter (med det sagt betyder det inte att LCHF-dieter är ultimata eller perfekta).

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #89 skrivet: februari 21, 2010, 19:37 »
Lite nyfiken på hur du Sockerfri ser på min fråga om återförenade folkgrupper. Du verkar ha bra koll på genetiska spår, och mina genetikkunskaper är högst begränsade.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #90 skrivet: februari 23, 2010, 19:57 »
Är det förhastat då att anta att dna inte kan användas för att datera Homo Sapiens ankomst till Europa?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #91 skrivet: februari 27, 2010, 12:36 »
Nya rön gör gällande att invandringen till nordamerika, längs den norra arktiska vägen, skedde minst 10.000 år tidigare än man hittills har trott:

http://www.vancouversun.com/technology/Scientists+turn+migration+theory+head/2615220/story.html


Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #92 skrivet: februari 27, 2010, 12:47 »
Nya rön gör gällande att invandringen till nordamerika, längs den norra arktiska vägen, skedde minst 10.000 år tidigare än man hittills har trott:

http://www.vancouversun.com/technology/Scientists+turn+migration+theory+head/2615220/story.html



Finns att läsa här (gratis tillgång för de som inte har tillgång annars):
http://www.cell.com/current-biology/abstract/S0960-9822(09)02066-1

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #93 skrivet: mars 23, 2010, 08:48 »
Som jag kommenterat tidigare, det var inte avstånden i sig som var problemet, det fanns gott om tid att färdas! Det var huruvida man permanent klarade/ville/behövde etablera sig på en ny plats, i en ny miljö.

Det intressanta med fynden av H. erectus-teknologi på Kreta är väl framförallt att dessa tidiga människor måste ha behärskat tekniken att bygga båtar. Det vore ju lite häftigt i så fall.

/Mats



Senaste rön från Indonesien, beträffande Homo Floriensis, kan tyda på att man förflyttat sej över hav något tidligare än man trott...

http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature08844.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #94 skrivet: mars 23, 2010, 08:57 »
"Hominins", är det samma som hominider? Trodde det hette "hominid" på engelska också?

/Mats

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #95 skrivet: mars 23, 2010, 09:30 »
"Hominins", är det samma som hominider? Trodde det hette "hominid" på engelska också?

/Mats


Här är en liten utredning angående dessa termer:

http://archaeology.about.com/od/hterms/g/hominin.htm

Citera
So, roughly speaking, a Hominin is what we used to call a Hominid; a creature that paleoanthropologists have agreed is human or a human ancestor. These include all of the Homo species (Homo sapiens, H. ergaster, H. rudolfensis), all of the Australopithecines (Australopithicus africanus, A. boisei, etc.) and other ancient forms like Paranthropus and Ardipithecus.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #96 skrivet: mars 23, 2010, 20:12 »
Tack!
Innebär det att vi ska (eller åtminstone kan) säga "homininer" på svenska? Låter lite fånigt, rimmar bra på kaniner, kanske träffande med tanke på den takt med vilken människosläktet tycks föröka sig nu!

/Mats

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #97 skrivet: mars 23, 2010, 20:39 »
Såsom jag uppfattat det är arter tillhörande pan (schimpanser) och homo (människor) klassificerade under hominini; hominini + gorilli är klassificerade som himininae och homininae + pongo (orangutanger) är hominider.

Således är alla homininer hominider, men alla hominider är inte homininer.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #98 skrivet: mars 23, 2010, 20:42 »
Sen finns det en del homininer som är homofober  :D

/Mats

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Skandinavien befolkat före istiden?
« Svar #99 skrivet: mars 23, 2010, 20:45 »
Vilket också klassas i samma grupp som homofiler. :)