Författare Ämne: Kanibalerna i Jettböle,Åland?  (läst 12909 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kanibalerna i Jettböle,Åland?
« Svar #20 skrivet: februari 13, 2010, 22:37 »
Vi har en berättelse i Snorres kungasaga om Ane kung den gamle, när han fyllt 60 år krävde folket att han skulle följa seden och begå självmord.
Beträffande folkmängden, på vad baserar sig uppskattningar om jägarstenåldern. På fynd av boplatser?
De har uppskattas att det fanns ca 10 000 vikingar utomlands på 800-talet, vidare att varje kvinna hade i snitt 3 levande och 4 döda barn, och att ca 25 % av befolkningen var trälar.Vidare ett antal fria hantverkare, bönder och fiskare. Om detta stämmer borde krigarätten vara drygt
 400 000 i hela Skandinavien vid mitten av 800-talet. Antalet hittade gravar är klart färre, hur man än räknar.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Kanibalerna i Jettböle,Åland?
« Svar #21 skrivet: februari 13, 2010, 22:41 »
Bristen på gravar handlar nog mycket om tafonomi jämte resurs och inventeringsmetodologiska brister också.

/Micke

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Kanibalerna i Jettböle,Åland?
« Svar #22 skrivet: februari 14, 2010, 00:16 »
Vi har en berättelse i Snorres kungasaga om Ane kung den gamle, när han fyllt 60 år krävde folket att han skulle följa seden och begå självmord.
Beträffande folkmängden, på vad baserar sig uppskattningar om jägarstenåldern. På fynd av boplatser?
De har uppskattas att det fanns ca 10 000 vikingar utomlands på 800-talet, vidare att varje kvinna hade i snitt 3 levande och 4 döda barn, och att ca 25 % av befolkningen var trälar.Vidare ett antal fria hantverkare, bönder och fiskare. Om detta stämmer borde krigarätten vara drygt
 400 000 i hela Skandinavien vid mitten av 800-talet. Antalet hittade gravar är klart färre, hur man än räknar.

Blev nyfiken och googlade. Det ingår även i berättelserna om honom att han offrade nio av sina tio söner för att slutligen bli 200år. Det förklarar hans tillnamn "den gamle", men mot slutet av sin levnad kunde han tyvärr bara dia flytande föda ur sitt horn.
An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Kanibalerna i Jettböle,Åland?
« Svar #23 skrivet: februari 14, 2010, 12:53 »
Nu har jag rensat en del i den här tråden.

Håll er till ämnet nu tack.

/Micke, moderator

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kanibalerna i Jettböle,Åland?
« Svar #24 skrivet: februari 14, 2010, 13:38 »
Bristen på gravar handlar nog mycket om tafonomi jämte resurs och inventeringsmetodologiska brister också.

/Micke

Ja fortfarande ligger ju stora arealer bland annat i skogsmark mer eller mindre oinventerade. Dessutom är det ju inte lätt att hitta gravar utan överbyggnad eller andra ovan jord synliga markörer vid en inventering.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Kanibalerna i Jettböle,Åland?
« Svar #25 skrivet: februari 14, 2010, 19:32 »
Lade man ut liken i skogen? Hängde man upp dem i träden? Styckade man liken och käkade upp dem? Exporterade man de döda till Norge? Malde man ned ben till benmjöl och hällde detta i vatten? Jag är öppen för alla alternativ.

Jag håller för troligt att "vi" har hunnit pröva alla ovanstående varianter, och många andra därtill, under den tid som har gått sedan landet befolkades. Dessutom vet vi från historisk tid att olika sorters gravskick har utövats parallellt och att det har funnits båda regionala och sociala skillnader.

Se bara på det utbud som finns idag: du kan bli begravd i kista, du kan få kistan placerad i gravkapell, du kan bli kremerad och få askan begravd i urna, du kan bli kremerad och få urnan placerad i kolumbarium, du kan bli kremerad och få askan begravd utan urna, du kan bli strödd i minneslund, du kan bli strödd i vatten, du kan t.o.m. bli frystorkad i kväve och få "pulvret" begravt i en liten kista av majsstärkelse.

Parallellt med dessa finns mer ovanliga sätt: du kan bli styckmördad och dumpad i sopsäckar i skogen, du kan få en ståplats i Nybroviken, du kan ramla ner i ett gruvhål och konserveras av kopparvitriol, du kan fastna i en skorsten och mumifieras, o.s.v. Bara fantasin sätter gränserna, och det gäller säkert lika mycket för de tider som vi bara kan spekulera om.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Kanibalerna i Jettböle,Åland?
« Svar #26 skrivet: februari 14, 2010, 20:12 »
OM nu siffran 280 miljoner är hyggligt korrekt så skall det alltså finnas en grav per, om jag minns rätt 1.000 kvm jämnt fördelat över landet. OM alla dessa hade kremerats så skulle alltså jag ha minst två kremeringsplatser och två gravar på min tomt som är 2000 kvm. Det har jag inte – alltså bör det finns någon som har 4 kremeringsplatser och 4 gravar på sin tomt…

Fråga på det: är du helt säker på att du inte har några gravar på tomten? Har du grävt precis överallt?

Sedan måste jag säga att jag faktiskt skulle bli förvånad om det verkligen fanns en grav per 1.000 kvm jämnt fördelat över landet. Att samla sina döda på särskilda platser är gemensamt för många kulturer runt om på jorden.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Kanibalerna i Jettböle,Åland?
« Svar #27 skrivet: februari 14, 2010, 20:34 »
Nils Ristare, jag har lite svårt att tänka mig ett antal miljoner människor mumifierades i skorstenar – innan skorstenar uppfanns.  ;)

Men visst har du delvis rätt i det du skriver, folk dog förr ungefär som folk dör idag, man kan dö på många olika sätt och på många olika platser. Men, det jag diskuterar, och söker svar på, är så stora tal, oavsett om man tror på 280 miljoner, 140 miljoner, eller bara 70 miljoner människor totalt, att vi bör ha hittat betydligt fler gravar än vad vi har gjort. Vissa dog säkert som du beskriver, andra dog på andra sätt, några dog utomlands, drunknade och försvann i havet osv – men man kommer inte ifrån frågan eftersom det kan knappast vara många som dog i skorstenar eller nere i gruvor – om man ser på totalsiffran.

För att försöka hitta en lösning på denna fråga kan vi alltså inte leta efter lik i gruvor, dom är alltså inte ens en promille av en promille av en promille - av alla döda som saknas.

Om 10.000 vikingar dog utomlands i varje generation blir det 100.000 döda vikingar som alltså saknar gravar i Sverige – men det fanns ca 5 miljoner vikingar totalt under 300 år. Det bör alltså då finnas 4,9 miljoner vikingagravar kvar i landet. Hur många har vi hittat – och var finns de som vi inte hittar – och varför hittar vi dom inte?

Säg att ytterligare 10.000 i varje generation mumifierades i skorstenar, dog i gruvor, försvann i skogen, styckmördades och gömdes, drunknade under fiske - i varje generation – då skall det alltså finnas ca 4,8 miljoner gravar kvar…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Kanibalerna i Jettböle,Åland?
« Svar #28 skrivet: februari 14, 2010, 21:47 »
Jag vet inte riktigt vad denna diskussion har med kannibaler på Åland att göra....

Nils Ristare, jag har lite svårt att tänka mig ett antal miljoner människor mumifierades i skorstenar – innan skorstenar uppfanns.  ;)

Just mumier hade vi kanske haft en rimlig chans att hitta, så att vi inte hittat dem kan vi ju tolka som ett tecken på att det inte fanns skorstenar  ;D

Vad gäller dina räkneexempel Tomas, så har jag lite förslag:
- Vi antar att befolkningen var 200000, som är en av de siffror du föreslagit, och vi antar att detta bara inkluderar individer som uppnår vuxen ålder eftersom de som dör i späd ålder lämnar ett så litet bidrag till folkmängden.
- Eftersom vi räknat bort barnadödlighet räknar vi med en medellivslängd på 60 år.
- Totala antalet individer under vikingatiden blir då 1 miljon
- Du har själv förklarat bort 100000 som dog utomlands och 100000 som styckmördades (mm)
- Kvar blir då ca 800000 avlidna
- Du har själv gissat att vi hittat 100000 gravar. Jag har ingen uppfattning om det är ungefär rätt, men vi kan anta att det stämmer.
- Det innebär i så fall att vi hittat ungefär var 8:e grav vilket kanske är rimligt, med tanke på tex Håkans inlägg i någon annan tråd om förhållandet i Skåne.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Kanibalerna i Jettböle,Åland?
« Svar #29 skrivet: februari 14, 2010, 22:25 »
Om skärskador på ben enbart tyder på kannibalism – eller kan det tyda på att man skar bort kött för att få fram benen istället för att låta köttet ruttna bort…

Njaaa, om 200.000 individer fanns blir det 2 miljoner vikingar totalt på 300 år – du tappade bort en miljon redan i starten…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Kanibalerna i Jettböle,Åland?
« Svar #30 skrivet: februari 15, 2010, 08:45 »
Räkna om igen Tomas,

Är befolkningen 200000 och medellivslängden 60 år blir det 100000 per generation, och vikingatiden är väl ungefär 10 generationer?