Författare Ämne: Gotlands Museum och RAÄ i samarbete  (läst 2696 gånger)

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
Gotlands Museum och RAÄ i samarbete
« skrivet: februari 10, 2010, 09:20 »

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Gotlands Museum och RAÄ i samarbete
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2010, 09:44 »
Verkligen bra, men bara tre nya tjänster? Känns lite fjösigt tycker jag, som legat i startgroparna ända sen det beslutades av RAÄ skulle flytta och att bara en av sex ville flytta med. Mitt primära mål är att bo och verka på Gotland, ända sen jag var helt liten. Vad göra?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Gotlands Museum och RAÄ i samarbete
« Svar #2 skrivet: februari 10, 2010, 10:28 »
Det är Gotland det. Men hur ser det ut i resten av landet? Eller var Gotland speciellt eftersatt vad gäller konservering och sortering?

/Mats

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Gotlands Museum och RAÄ i samarbete
« Svar #3 skrivet: februari 10, 2010, 10:54 »
Vill man bo och verka på Gotland rekommenderar jag antingen jordbruk eller turism som huvudnäring eller att man är hantverkare (elektriker, rörmokare, snickare), jag tror även att vi har en läkarbrist här. Få platser i Sverige har nog fler förväntansfulla arkeologer per capita än denna Ö.
Mats det är ganska stora problem med konservering på många av landets museer, det som är speciellt med Gotland är att RAGU inte var organiserat som de vanliga UV kontoren utan fungerade mer som ett arbetsmarknadsprojekt. Det finns gott om rapport- och uppordningssynder runt om i landet även (och inte minst) vid våra universitet.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Gotlands Museum och RAÄ i samarbete
« Svar #4 skrivet: februari 10, 2010, 11:37 »
Jag får väl starta ett eget museum i värsta fall......

Det tråkiga är att man inte har en aning om vad man går miste om när man inte anställer mig. Ja, rekrytering pågår förvisso per löpande, men "har du sett nå´t på små barn", som min mormor brukade säga. ;D

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Gotlands Museum och RAÄ i samarbete
« Svar #5 skrivet: februari 10, 2010, 13:34 »
Detta rör sig om ett projekt och är inte direkt kopplat till RAÄs huvudsakliga verksamhet och är finansierat med externa medel.

F ö så består den största delen av personalstyrkan i Visby av icke kulturhistoriker, dvs administrativ personal (personal, ekonomi, IT, kommunikation osv). De tjänster som hittills rekryterats där en utbildning i arkeologi är relevant är spetstjänster där man även bör kunna t ex konservering, FMIS, digitala medier, systemutveckling mm.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :