Författare Ämne: Indianska astronomer, Skorpionträdet  (läst 4906 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
Indianska astronomer, Skorpionträdet
« skrivet: februari 10, 2010, 08:32 »
På en gammal ek i Kalifornien, det s.k. Skorpionträdet, finns inristningar som man tidigare trott var gjorda av cowboys. Nu menar forskare att det haft en central roll i urbefolkningens timätning och astronomiska observationer. Att Maya var stjärnskådare torde vara allmänt känt, men det här kände åtminstone inte jag till. Det var svårt att hitta ett passande ämne för detta inlägg. Kunde inte arkeoastronomi bli ett eget, i kombination med andra svårplacerade ämnen?

http://www.time.com/time/nation/article/0,8599,1960661,00.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+time%2Fnation+%28TIME%3A+Top+Nation+Stories%29

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Indianska astronomer, Skorpionträdet
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2010, 15:30 »
Det här kan ju få en att undra hur vanliga ristningar på träd, arboglyfer, var i vår egen forntid. Kanske var de ganska vanliga, men eftersom träd åldras, dör och ruttnar så finns de idag inte bevarade för eftervärlden.

Dock finns ju några sentida ristningar kvar i träd här och var, men även de är ju ett hotat kulturarv.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Indianska astronomer, Skorpionträdet
« Svar #2 skrivet: februari 10, 2010, 15:57 »
Här är ett exempel på svenska ristningar från 1700-talet

http://www.flickr.com/photos/7881297@N06/2858706701/in/photostream/
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Indianska astronomer, Skorpionträdet
« Svar #3 skrivet: februari 11, 2010, 09:55 »
Tror att det ligger i människans natur att lämna meddelanden till eftervärlden. "Killroy was here." Jag har själv gjort inristningar på träd och även grävt ned lite småsaker här och var. Det stod om ett "skattfynd" i tidningarna för ett par år sen, där man hittade en burk full med ett-, två- och femöringar, ingen yngre än 1947 om jag minns rätt. Det får en onekligen att undra över vilka mekanismer som är i farten.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Indianska astronomer, Skorpionträdet
« Svar #5 skrivet: juni 22, 2011, 11:37 »
Det heter ju bokstav av en särskild anledning. Näverbreven från Novgorod är också intressanta. Jag har förresten också ristat in mitt bomärke på otaliga platser och offrat mynt och andra småsaker. ;)
Hell thir regin donaraz!