Författare Ämne: Gammal liten gubbe?  (läst 4624 gånger)

Utloggad ola

• Medlem
  • Antal inlägg: 40
Gammal liten gubbe?
« skrivet: februari 07, 2010, 21:22 »
Den här figuren fick jag för länge sen av en släkting på andra sidan atlanten.
Det sas att den är gammal och bringar lycka om man gnuggar den på magen, magen är mkt riktigt alldeles blank.
Materialet ser ut att vara ben eller horn, elfenben finns ju inte på den sidan atlanten. Den ska förmodligen komma från Syd eller latin amerika.
Någon som känner igen eller sett nått liknande?
Det kanske bara är ngn turistsouvenir??

Utloggad ola

• Medlem
Liten gubbe
« Svar #1 skrivet: februari 07, 2010, 21:23 »
En bild till

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Gammal liten gubbe?
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2010, 13:03 »
Alltså, det där med att gnugga magen för tur är något jag förknippar med buddhafigurer, som ju brukar avbildas med stora magar. Men det här ser absolut inte ut som någon Buddha. Snarare för den tanken till syd- och mellanamerikanska svampgudar, små idoler med svampformade huvudbonader, hos dem som rituellt intar hallucinogena svampar.

Då det funnits mastodonter och mammutar i amerika är det kanske inte så långsökt att den kommer från amerika ändå. Annars tänkte jag att det kunde vara spetsen på en valrossbete, men då är vi lite längre upp. Hur som helst tror jag att den kan vara hur gammal som helst.

Utloggad Tobias

• Stammis
  • Antal inlägg: 120
« Svar #3 skrivet: februari 09, 2010, 09:30 »
Tror det är en japansk netsuke som föreställer Hotei, glädjens och framgångens gud. Toppigheten kommer nog från att den är skuren ur en tand. Ålder vet jag inte men om du tar med den till ett bättre auktionshus kan de nog upplysa dig eftersom netsuke är ett populärt samlarområde.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Leif

• Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
« Svar #4 skrivet: februari 09, 2010, 10:19 »
Toppigheten kommer nog från att den är skuren ur en tand.

OT: Valtänder (Narval) var populärt att arbeta med bland sjömän. Scrimshaw (=skära in och färga mönster/konst i föremål av valtand/elfenben/mammutbete) är fortfarande stort i USA. Handeln med mammutbetar börjar för övrigt bli rätt stor nu. Populärt för konsthantverk och knivmakeri, t.om. Slöjddetaljer i Skara sålde mammutbete för några år sedan (en liten bit 90x30x30 mm för ca 900 kr)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad ola

• Medlem
« Svar #5 skrivet: februari 09, 2010, 16:13 »
"Tror det är en japansk netsuke som föreställer Hotei".
Kollade runt på nätet på netsuke, magen stämmer men i övrigt är utformningen mkt mer primitiv och stiliserad.
Den ska vara köpt av min farmor under resa genom Mexico och centralamerika på 50-60 tal, tyvärr är hon inte i livet så det går inte att fråga.