Författare Ämne: Män levde längre än kvinnor  (läst 3462 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Män levde längre än kvinnor
« skrivet: februari 09, 2010, 10:41 »
Jag tittar på statestiken från Bögebakken(!) och Holmsmalma över begravda 5000-4800 f Kr
iNordstedts:Sveriges historia I ,2009,avStig Welinder sid 35.
Man ser hur stor skillnad det var på könens livslängd, hur männen överlevde kvinnorna.
Orsaken var naturligtvis födslarna. Det kanske förklarar varför kvinnorna lever längre idag; bättre bbvård.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Män levde längre än kvinnor
« Svar #1 skrivet: februari 09, 2010, 10:49 »
Men, eftersom bara 14% av kvinnorna begravda 6000-3000 f Kr enligt Welinder sid 34 ibid hade fyllt 50 år, mot 87% åren 1200-1 och 51% åren 1-1000 e kr, måste något ha inträffat långt före den moderna medicinens tid.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Män levde längre än kvinnor
« Svar #2 skrivet: februari 09, 2010, 12:01 »
Om man tittar på skelettmaterialet efter eventuella skador kan man kanske sluta sig till att detta var en fredlig period, där männen inte dog i klanstrider och liknande?

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Män levde längre än kvinnor
« Svar #3 skrivet: februari 10, 2010, 13:25 »
Det stora problemet med dessa typer av slutsatser är att de dels baseras på små material dels på det rör sig om starkt selekterade material. Den första selekteringen är förhistorisk; vilka begrovs på ett gravfält och på vilket sätt begravdes de, den andra rör vilka lämningar vi gräver - det mesta som grävs är beroende på exploatering vilket leder till att man gräver halva gravfält eller delar av gravfält och fram för allt inte där det är vetenskapligt mest intressant, den tredje om man har råd att göra osteologiska analyser samt en form av naturlig selektering allt går inte att analysera pga av att skeletten inte finns kvar eller bevarats dåligt.

I slutändan står man med ett litet material och drar stora slutsatser; Medellvislängdsbedömingar blir med andra ord varken säkra eller särskilt intressanta.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Män levde längre än kvinnor
« Svar #4 skrivet: februari 10, 2010, 19:38 »
Denna diskussion fördes redan på 1960-talet, minns ej var.  Slutsatsen då, efter långa diskussioner var att   egentligen endast i vår tid OCH i det västerländska samhället kvinnor har haft en längre genomsnittlig livslängd än män.

  Alla andra tider, och på alla andra platser, har män haft längre livslängd.  Om jag minns rätt så hade statistiker tagit hänsyn till populationernas storlek (så gott det gick).

  Har ej sett någon vetenskaplig diskussion som tagit upp detta sedan dess.  Eftersom jag läste detta före internets tid, så vet jag ej var någonstans jag läste detta.   




Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Män levde längre än kvinnor
« Svar #5 skrivet: februari 10, 2010, 21:50 »
I min släkt, på min mors sida, avlider nästan hälften av alla män före 40 års ålder – resten brukar passera 90 med råge. Barnadödligheten var ca 50 % (uppskattar jag den till) och man fick ganska många barn, oftast mellan 6-12 barn per familj.

Jag roade mig med att göra olika genomsnitt av medelåldern genom seklerna 1500 –2000 och siffrorna blev lite märkliga eftersom alla födda och döda var med. Medelåldern var skrämmande låg – men de som överlevde blev nästan alla över 90…

Då slutade jag att tro på uppgifter om medellivslängder…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Män levde längre än kvinnor
« Svar #6 skrivet: februari 10, 2010, 22:27 »
Jo man kan räkna på lite olika sätt  -  har för mej att man gjorde beräkningarna -   "beräknad livslängd efter uppnådd vuxenålder"   och även andra varianter.

  Jag har alltid gillat statistik!!  Man måste kolla statistik noga - annars kan det bli fel.  Man måste även fråga "vem har ställt frågan och hur var frågan EXAKT".  Det finns ett gammalt ordspråk "som man ropar i skogen, får man svar"!
     Därför bör man även granska nutida "sanningar",  - tex kvinnor har längre livslängd än män.

Dessutom är släktforskning mkt intressant, - man får verkligen en bred kunskap om historia, sin egen släkts historia, på gott och ont. 

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Män levde längre än kvinnor
« Svar #7 skrivet: februari 10, 2010, 22:28 »
Jag roade mig med att göra olika genomsnitt av medelåldern genom seklerna 1500 –2000 och siffrorna blev lite märkliga eftersom alla födda och döda var med. Medelåldern var skrämmande låg – men de som överlevde blev nästan alla över 90…

Då slutade jag att tro på uppgifter om medellivslängder…

Men det ar ju just det som ar medellivslangden... (!) alldeles for lag for de som overlever den.  ;)
Qui tacet, consentit