Författare Ämne: Jobb i England så småningom?  (läst 4668 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
Jobb i England så småningom?
« skrivet: februari 06, 2010, 12:08 »
Nära tusen nya arkeologiskt intressanta platser har hittats vid Northumberlands kust, skeppsvrak, ruiner och fornborgar (hill-forts). Detta tack vare pengar från The English Heritage. Ska vi gissa på att de kommer att vilja hyra in folk utifrån igen? De är som bekant mycket bättre på att sköta om sitt kulturarv än oss. Eller? Här är artikeln, enjoy!:

http://www.northumberlandgazette.co.uk/features/Hidden-Wrecks-Revealed.4926218.jp

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Jobb i England så småningom?
« Svar #1 skrivet: februari 06, 2010, 12:41 »
Risken finns väl att de istället tar in amatörarkeologer. I England finns ju mängder av föreningar för amatörarkeologer som redan gör en stor del av grävarbetet och dokumentationen vid utgrävningar. Se bara på Time Team, många av ställen de gräver på har hittats av amatörarkeologer.

Vi går ju lite mot samma utveckling här i Sverige där amatörarkeologer får komma och gräva mot betalning.

/Åsa.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Jobb i England så småningom?
« Svar #2 skrivet: februari 06, 2010, 12:58 »
I agree that it´s an unfortunate development, as well as in Sweden as in the U.K., but never the less, you have to try, don´t you? Här är länken för dem som är intresserade av arbete i Storbritannien:


Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Jobb i England så småningom?
« Svar #3 skrivet: februari 06, 2010, 13:01 »
I agree that it´s an unfortunate development, as well as in Sweden as in the U.K., but never the less, you have to try, don´t you? Här är länken för dem som är intresserade av arbete i Storbritannien:



http://www.bajr.org/

teknikens (bl)under

Utloggad TedBorg

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
  • Det här är min bra sida.... ;)
SV: Jobb i England så småningom?
« Svar #4 skrivet: februari 09, 2010, 14:22 »
Jag sitter på lite inside info vad gäller arbete på öarna i väst.

Det senaste jag hörde från min gamla arbetsplats Cambridge Archaeological Unit var att man var ganska försiktig, men att folk skulle antagligen behövas runt mars, april igen för högssäsongen som vanligt. Där hade man dock känslan av att alla var väldigt försiktiga, och alla eventuella kontrakt mer eller mindre skulle gå på en site, ett kontrakt. Så en ganska osäker situation för nyanställda.

För övrigt kan jag ju tipsa om Oxford archaeology som hade mycket gott ryckte som en bra och professionell arbetsgivare, och Archaeological solutions, som jag hörde levde upp till sin förkortning AS(S) med råge.

Om man är sugen på mycket pengar i England säger rycktet att ska man leta efter pipeline works. De betalar ofta mat och husrum, samt okej med pengar, dock är tydligen arbetet otroligt slitigt, många övertidstimmar (samt mycket OB då ;) och ganska hjärndödande då endast 1 till 2 meter, kilometer efter kilometer grävs ut. Ingen vidare chans för överblick.

Hoppas det hjälper någon  :)