Författare Ämne: Bronsålderns kvinnliga artister/akrobater  (läst 4361 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Bronsålderns kvinnliga artister/akrobater
« skrivet: februari 05, 2010, 16:53 »
Man har hittat hällristningar med unga kvinnor som tydligen är någon sorts akrobater klädda som egtvedpigen i snörkjol , och även små bronsstatyer av dessa. Någon som har en susning om dessa var prästinnor, eller fanns någon annan orsak till deras uppträdande. På en hällristning tycks de till och med genomföra dem ombord på en båt..

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bronsålderns kvinnliga artister/akrobater
« Svar #1 skrivet: februari 08, 2010, 12:36 »
Ja, det förekommer på sina håll hällristningsbilder av människor som akrobatiskt kastar sig bakåt, de kallas ofta för "voltigörer". Ofta finns de i/ovanför en båt, t.e.x. på dessa länkar:
http://www.rockartscandinavia.se/pdf/DOC3%20lille%20GM-kopi.pdf
http://www.landskapsarv.se/index.php?id=procession
Om ristningarna helt säkert är kvinnor ska jag låta vara osagt, bronsstatyetterna från Grevensvaenge verkar dock vara det. Burenhult gör ett visst nummer av att dessa voltigörer kan kopplas antingen till skeppskult i t.ex. Egypten, eller till tjurkult i den minoiska kulturen på Kreta.

/Mats

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Bronsålderns kvinnliga artister/akrobater
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2010, 13:15 »
Det var just denna hällristning jag undrade över vad betydde. Eftersom figurinerna var kvinnor utgick jag ifrån att även den på hällristningen var det. (Ännu mera genusperspektiv)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bronsålderns kvinnliga artister/akrobater
« Svar #3 skrivet: februari 08, 2010, 19:24 »
Det var just denna hällristning jag undrade över vad betydde.

Precis som med det mesta kring hällristningar kan man nog inte ställa frågan som om någon verkligen skulle veta svaret. Just de här voltigörerna är väl en av de enskilda motiv i hällristningsfloran som det spekulerats mest kring, möjligen undantaget "brudparet" i Vitlycke. Men man kan väl vara säker på att en avbildning av en människa i så onaturlig position som i en baklängesvolt verkligen hade en speciell mening på den tiden. Tittar man på ristningen i Högsbyn (länken ovan) så verkar voltigören ingå som en komponent i en tillställning med flera människofigurer, några verkar hållla upp föremål, andra är försedda med horn som det ser ut. Någonting spelas upp inför våra ögon, ett skådespel, eller en religiös rit, där voltigörerna bara verkar vara en av aktörerna. Det är onekligen fantasieggande - men vad det betyder....?

/Mats