Författare Ämne: Jag vill bli arkeolog...  (läst 11224 gånger)

Utloggad Fredrik.K

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Jag vill bli arkeolog...
« skrivet: februari 04, 2010, 17:55 »
Precis så. Jag har alltid velat bli arkeolog. Anledningen att det inte blivit så är nog att framtidsutsikterna inte är särskilt fördelaktiga. Jag kom in på arkeologprogrammet vid HGO för ett gäng år sen men valde att fortsätta med mina andra studier istället.

Jag är inte intresserad av att byta ut min karriär som jag har nu mot att bli arkeolog, jag skulle däremot vilja vara med på utgrävningar nån-några månader per år. Kan man göra så? Är det svårt att bli anställd? Jag hade tänkt att påbörja studier i arkeologi i höst, på distans, vid HGO, är en kandidat tillräckligt för att få gräva lite?


Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Jag vill bli arkeolog...
« Svar #1 skrivet: februari 04, 2010, 18:22 »
Många äro kallade, men få äro utvalda. På Gotland är det svårt eftersom RAÄ:S uppdragsarkeologiska verksamhet inte omfattar Gotland. Där är det istället ett par privata firmor som utför grävningar av varierande kvalitet: Mycket snack och liten verkstad. Därför startar jag upp min egen firma, SPETSKULTUR - Kulturentreprenad. Annars finns det flera folkhögskolor som har sommarkurser i arkeologi, inte bara på Gotland. En kandidat räcker utmärkt för det syftet.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Jag vill bli arkeolog...
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2010, 12:01 »
Mängden grävningar i ett område är avhängig mängden exploateringsprojekt, inte vilka aktörer som verkar där.

Fredrik.K-> det är nog svårt att få avlönade säsongsjobb, branschen är nu och i överskådlig framtid rätt körd. Däremot så bör du kunna hitta volontärgrävningar eller "betalgrävningar" som du kan delta i.

Ragnfast -> f´låt m jag låter skeptisk men de företag som överlever drivs av arkeologer med mångårig erfarenhet innan de startade eget (och inte ens det är en garanti). Jag känner i dagsläget  inte till ett enda företag startat av nyexaminerade arkeologer som överlevt längre än den period man kan få starta eget bidrag. Men vem vet, spetskultur kanske blir undantaget som bekräftar regeln.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Jag vill bli arkeolog...
« Svar #3 skrivet: februari 08, 2010, 12:32 »
Jag utexaminerades för nio år sen och har deltagit i tretton grävningar.  ;)

Sen ska jag syssla med andra saker också; tidstypiska events som vikingagillen och medeltida bröllop, där jag fixar fram jonglörer och eldslukare och fan och hans moster. Gudade turer, föreläsningar och produktion av AV-material är annat, som jag delvis redan är sysselsatt med.

Med min utbildning, bakgrund och sociala kompetens torde det inte vara svårt att slå någon ur brädet om jag blir tvungen till det, men helst ser jag fler aktörer som samarbetar.

Ragnfast Gyldenstierne

Ad utrum que paratus

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Jag vill bli arkeolog...
« Svar #4 skrivet: februari 08, 2010, 13:41 »
Utländska utgrävningar kan få adresser till på följande svenska institut:
http://www.si.se/Svenska/Innehall/Stipendier-och-utbyte/Gastbostader/Svenska-institutet-Rom-/   
http://www.sia.gr/sv/om_institutet
http://www.sweden.gov.se/sb/d/3696/a/21823/l/sv/pd/3696
http://www.si.se/Svenska/Innehall/Stipendier-och-utbyte/Gastbostader/Forskningsinstitutet-Istanbul/
Egypten och Cypern tar betalt av deltagare. Ibland kam arkeologer få stipendium från medelhavsmuseet i Stockholm för utgrävningar utomlands, men det är kärva tider så man kan inte räkna med detta.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Jag vill bli arkeolog...
« Svar #5 skrivet: februari 08, 2010, 16:42 »
Visst är branschen "körd", men vem vet hur det ser ut om ett par år då du är klar med din utbildning. Om du har ett annat jobb och bara vill gräva några månader per år ser jag det som att du har bättre förutsättningar än flertalet. Många arkeologer jobbar bara ett par månader per år och stämplar eller försöker försörja sig på något annat vintertid - efter ett tag ger de upp.

Jag rekommenderar ingen att ta studielån för att läsa arkeologi, men kan du göra det samtidigt som du arbetar ska du naturligtvis göra det.

Utloggad Fredrik.K

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Jag vill bli arkeolog...
« Svar #6 skrivet: februari 09, 2010, 19:00 »
Tack för alla svar. Just nu doktorerar jag i nationalekonomi, ganska långt från arkeologi och andra närbesläktade ämnen alltså. Det är absolut inget jag tänker sluta med då jag trivs väldigt bra med det jag gör. Det enda jag egentligen vill göra inom arkeologi är att gräva, måste man ens utbilda sig då? Låter ju lite här som att det är helt oavlönat (att man tom måste betala för det under vissa utgrävningar).

Tack igen. Ska söka in til hösten tror jag. Någon som distansat och samtidigt haft ett ganska krävande jobb vid sidan av?

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Jag vill bli arkeolog...
« Svar #7 skrivet: februari 09, 2010, 19:03 »
Helt uppriktigt; arkeologiska utgrävningar är ofta bedövande tråkiga. Bevare mig väl för månader av stolphålssnittande eller rutgrävning i lera och ösregn. Det är inte alldeles säkert att du missar något spännande...

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Jag vill bli arkeolog...
« Svar #8 skrivet: februari 09, 2010, 20:07 »
Jösses va negativt....  konstigt egentligen med tanke på litterära framgångar med historisk anknytning, både i Sverige och internationellt....    kanske behöver man ruska om och tänka nytt, inte bara avhandlingar, institutioner och damm.  Lär av de som misslyckades och gör det bättre, nyare och annorlunda! Så av mig får du ingen skeptisism Ragnfast, istället en stor ryggdunk! Kör så det ryker!

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Jag vill bli arkeolog...
« Svar #9 skrivet: februari 09, 2010, 20:07 »
Jag har läst arkeologi både på det traditionella viset (dvs på ett universitet med föreläsningar) och på distans, bland annat vid HGO. Jag har jobbat vid sidan om studierna och det har funkat bra för mig, det gäller att ha disciplinen till att sätta sig och plugga när man kommer hem från jobbet.

Ofta kan man få prova på att gräva som amatör på somrarna, här nere i Skåne brukar det finnas några grävningar igång varje sommar där amatörer kan komma och gräva (dock kostar det en del). Kontakta studieförbunden där du bor, ibland är det de som håller i grävningarna tillsammans med "riktiga" arkeologer.

Sen kan du ju alltid göra som vissa av mina kursare gjorde när jag pluggade...arbetade gratis på utgrävningar under sommaren (vilket jag ansåg och anser är ren idioti, särskilt med tanke på att de, trots sitt oavlönade jobb, inte fick jobb som arkeologer efter utbildningen). :o

Oavsett vilket du bestämmer dig för, arkeologi är roligt och det är så mycket mer än bara utgrävningar. Det finns ingen annan känsla som överträffar det man känner när man håller i ett föremål som inte sett dagens ljus på flera tusen år. Fast det är inte kul att stå ute i snålblåst, ösregn och med lera upp över öronen (t.o.m. inne i öronen), men det får man ta, det är ju en del av arkeologlivet!


/Åsa.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Jag vill bli arkeolog...
« Svar #10 skrivet: februari 09, 2010, 20:09 »
Jag utexaminerades för nio år sen och har deltagit i tretton grävningar.  ;)

Sen ska jag syssla med andra saker också; tidstypiska events som vikingagillen och medeltida bröllop, där jag fixar fram jonglörer och eldslukare och fan och hans moster. Gudade turer, föreläsningar och produktion av AV-material är annat, som jag delvis redan är sysselsatt med.

Med min utbildning, bakgrund och sociala kompetens torde det inte vara svårt att slå någon ur brädet om jag blir tvungen till det, men helst ser jag fler aktörer som samarbetar.

Ragnfast Gyldenstierne

Ad utrum que paratus

Jag hejar på dig! Det behövs fler arkeologer som tar steget och startar eget.
Har själv haft planer på detta och jag hoppas på att de ska bli verklighet så småningom.

/Åsa.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Jag vill bli arkeolog...
« Svar #11 skrivet: februari 09, 2010, 21:05 »
Hej på dig själv!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Jag vill bli arkeolog...
« Svar #12 skrivet: februari 10, 2010, 08:18 »
Det behövs fler arkeologer som tar steget och startar eget.

Som i det exploateringsarkeologiska skräckexemplet England?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Jag vill bli arkeolog...
« Svar #13 skrivet: februari 10, 2010, 22:58 »
Bara det enkla exemplet att man faktiskt betalar för att få praktisera som arkeolog i sin iver att få en examen trots att man vet att chansen att få jobb är liten visar på en enorm inneboende potential.  Man kan välja att se dessa som några udda stackare som inte är vid sina sinnes fulla eller som toppen på ett historieintresserat isberg. Återigen med litterära framgångar i minnet så tror jag på det senare. Folk är intresserade, kanske inte så mycket av arkeologin i sig utan i arkeologins resultat, teorier om vår historia. Man kan ju fråga Guillou om han tror det går att tjäna pengar på historia....      men nej det klart... då blir det exploatering och då minskar det vetenskapliga värdet....  då blir man ju inte mer värd än kemister, ekonomer, biologer och andra universitetsutbildade. Marknadsberoende och korrumperade!!!   

Eller är det så med tanke på det utbredda historieintresset att den begåvade och nytänkande egentligen har en enorm marknad om han bara kan komma på hur han ska exploatera den. Att det finns alternativ som trots en vetenskapligt relativt hög nivå inte bara resulterar i arkiv med kilometervis av sällan lästa avhandlingar utan istället i något som folk är villiga att betala för....


Att de i dagens system etablerade och ledande säger sig inte tro på detta... ja det kan man ju ana inte bara beror på erfarenheter utan också att det faktiskt skulle hota deras position och man ska därför kanske inte lyssna allt för mycket på dom!







" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Jag vill bli arkeolog...
« Svar #14 skrivet: februari 15, 2010, 08:40 »
Som i det exploateringsarkeologiska skräckexemplet England?


Jag vet inget om situationen i England så jag kan inte uttala mig om det  ;)

Men jag står fast vid att det behövs fler arkeologer som startar eget och det behöver inte nödvändigtvis handla om utgrävningsföretag. Själv har jag kommit till den punkten att jag mer än gärna överlåter grävandet till de som vill göra det. Det behövs fler som kan förmedla vår historia i olika former, det kan handla om föreläsningar för den intresserade allmänheten, guidningar, böcker samt mycket mer.

/Åsa.