Författare Ämne: Tvåspråkiga barn  (läst 11516 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Tvåspråkiga barn
« Svar #20 skrivet: maj 02, 2010, 22:33 »
Onekligen ett mycket intressant ämne, och ännu konstigare blir det när man läser om folk som vaknar upp efter en olycka och talar en annan dialekt, eller t.o.m. ett annat språk.
Den senaste månaden har jag läst om två olika fall i tidningarna, så det måste hända oftare än vad man tror.

För att inte tala om dem som under olika seanser, tältmöten och andra dylika tillfällen börjar tala i tungor, tala baklänges, tala helt främmande språk eller tala idag utdöda språk  ;)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Tvåspråkiga barn
« Svar #21 skrivet: maj 02, 2010, 22:53 »
Antingen är hjärnan betydligt mer komplicerad än vi anar, eller också ligger det utanför hjärnan, men nu heter tråden "tvåspråkiga barn" och inte "besatta barn" (fast ibland vete f-n). >:D Alltså fenomenet existerar, men hur det fungerar är svårare att säga:

http://en.wikipedia.org/wiki/Xenoglossy

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Tvåspråkiga barn
« Svar #22 skrivet: maj 03, 2010, 09:12 »
Nyare pedagogisk forskning har visat att små barn runt 2-årsåldern  kan lära sig 2 - 3 - 4 och till och med fler språk, samtidigt, med olika grammatik och tala med olika personer på olika språk utan att behöva fundera på vem man pratar med.  I den åldern har man något som kallas "språkfönster".

Fantastiskt egentligen. Man skulle kunna säga att om människan vore gjord för att leva i en miljö med bara ett enda språk så är vårt språkcentrum i hjärnan kraftigt överdimensionerat.

Nej, jag tror som jag var inne på från början, att det var vanligt att barn hade mer än ett språk bland sina föräldrar och omgivning under avlägsen stenålder. Kanske vanligare än idag. Det bör alltså ha varit vanligt att en kvinna från ett språkområde flyttade över till en man i ett annat språkområde, eller vice versa. Om man utgår från att man inte reste så väldigt långt under stenålder (nu pratar jag alltså om tidigare skeden av paleolitikum) så betyder detta också att språkområdena inte var så stora, något som ju också bekräftas av det etnografiska materialet. En annan konsekvens är förstås att möten mellan grupper var vanliga. På något sätt: kanske formaliserade mötesplatser, kanske årstidsbundna resor, kanske mer fientliga raider där man rövade kvinnor.

/Mats

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Tvåspråkiga barn
« Svar #23 skrivet: maj 03, 2010, 10:04 »
Gränsen mellan språk och dialekt anses ofta vara flytande. Använder barn sin flerspråksförmåga också för att välja olika dialekt beroende på vem man talar med - skånska med pappa, småländska med mamma och västgötska med sin kamrater? Att jag tar upp detta är för att det kanske säger något om hur barn använder sin flerspråksförmåga och varför den alls utvecklats. Min egen erfarenhet är att barn bara använder en dialekt, och då väljer den som andra barn i omgivningen har - och snabbt byter dialekt efter en flytt. Någon som har någon annan erfarenhet?

 

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Tvåspråkiga barn
« Svar #24 skrivet: maj 03, 2010, 11:39 »
Själv växte jag upp i norrland och talade lokal dialekt-något anpassat- med mina skolkompisar och någon blandning mellan rikssvänska och östgötska ned min far och övrig släkt från södra Sverige.
I vuxen ålder märker jag inte alltid vilket språk jag talar, en gång när jag guidade kom jag inte ihåg vilket språk jag höll på att guida på-det visade sig vara tyska, en annan gång var jag mycket stressad i museibutiken och råkade svara på franska på en engelsk fråga.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Tvåspråkiga barn
« Svar #25 skrivet: maj 03, 2010, 17:10 »
Ragnfast -  Du är GARANTERAT  duktig i matematik om du är musikalisk, du har nog bara haft oturen att få en långtråkig matte-lärare någon gång i skolan.  Det finns ett STARKT positivt samband mellan anlag för matematik och musik,  sedan är det bara hur anlagen utvecklas.
På samma sätt som det finns ett "språkfönster"   så finns det "matte-fönster"  fast detta är inte lika markant.  Om man inte får positiv feedback under den perioden så blir det lite svårare, men inte omöjligt.   Du har chansen många årtionden än!  :)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Tvåspråkiga barn
« Svar #26 skrivet: maj 03, 2010, 19:41 »
Gränsen mellan språk och dialekt anses ofta vara flytande. Använder barn sin flerspråksförmåga också för att välja olika dialekt beroende på vem man talar med - skånska med pappa, småländska med mamma och västgötska med sin kamrater? Att jag tar upp detta är för att det kanske säger något om hur barn använder sin flerspråksförmåga och varför den alls utvecklats. Min egen erfarenhet är att barn bara använder en dialekt, och då väljer den som andra barn i omgivningen har - och snabbt byter dialekt efter en flytt. Någon som har någon annan erfarenhet?

Det är en bra fråga. Utan att vara speciellt kunnig här skulle jag nog ändå instämma med dig - barn använder bara en dialekt, även om den kan förändra sig med tiden. Ev. kan nog barnet - precis som vuxna - anpassa ett och annat ord till lyssnaren, speciellt är det väl känt att man "halkar tillbaka" till dialekter man pratat tidigare när man på nytt träffar släkt och vänner från sitt tidigare dialektområde.

Att barnet håller fast vid en och samma dialekt tror jag helt enkelt beror på att det fungerar - mamma, pappa, syskon och vänner förstår ju i alla fall vad man säger och barnet förstår vad andra säger. Det är ur det lilla barnets synvinkel inte livsavgörande att anamma en dialekt, på samma sätt som det är att anamma ett språk. Språkcentrat behöver inte belastas med olika uttalsvarianter för varje ord som "slås upp i katalogen" för ett visst språk. Det har istället varit evolutionärt viktigare att låta språkcentrat ägna plats och energi åt det mer svårlösta problemet - att överhuvudtaget kunna förstå och göra sig förstådd bland människor som talar helt olika språk.

Fyll gärna på, någon som inte som jag bara sitter här och gissar...

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tvåspråkiga barn
« Svar #27 skrivet: maj 03, 2010, 21:20 »
Tror språket och dialekten inte bara handlar om förståelse utan också tillhörighet. Kanske därför pratar jag inte likadant med min pappa som bor kvar i Gävle som med min mamma, och inte lika dant med henne som med vännerna jag fick efter flytten till Småland. Jag tror att barn ännu tydligare använder sig av språket för att anpassa sig till situationen. Dom kan låta nog så lillgamla när det behövs för att i nästa sekund inte kunna säga R i syfte att verka mindre och därmed öka sin övertalningsförmåga.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Tvåspråkiga barn
« Svar #28 skrivet: maj 04, 2010, 00:58 »
Ragnfast -  Du är GARANTERAT  duktig i matematik om du är musikalisk, du har nog bara haft oturen att få en långtråkig matte-lärare någon gång i skolan.  Det finns ett STARKT positivt samband mellan anlag för matematik och musik,  sedan är det bara hur anlagen utvecklas.
På samma sätt som det finns ett "språkfönster"   så finns det "matte-fönster"  fast detta är inte lika markant.  Om man inte får positiv feedback under den perioden så blir det lite svårare, men inte omöjligt.   Du har chansen många årtionden än!  :)

Det fägnar mitt öra, man tackar och bockar! Menar du kanske att jag skulle bli bättre på musik om jag övade upp mina obefintliga kunskaper i matematik? Hur kan man göra det , när man tycker att det är så förbenat tråkigt.......? :)

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Tvåspråkiga barn
« Svar #29 skrivet: maj 04, 2010, 02:07 »
Nä, jag tror att du är bra på musik. Det man vet är att om man är bra på det ena så har man CHANSEN att bli bra på det andra (om man vill). Det beror på vad man lägger intresse och tid. Hur man gör om det är tråkigt?!?  Skaffa en bra och entusiastisk lärare. Kanske blondin som du vill imponera på  :)    Eller intala dej själv att ämnet är kul. 
OM ämnet är för lätt när man går i skola så lägger man intresse på annat. Och sen är det bara tråkigt.
Bästa sättet att lära sej språk när man kommit över barnaåren och språkfönstret, är att skaffa sej en älskarinna/fästmö/fru  från språkområdet :) , och så småningom skaffa barn tillsammans. Barnen kan lära föräldrarna.   
Musik är kul, själv har jag halkat in på ukulele  för tillfället, men det är  OT.