Författare Ämne: de första människorna  (läst 3028 gånger)

Utloggad Lord Ribbe

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
de första människorna
« skrivet: april 29, 2010, 21:54 »
hej jag sitter och kollar på Sveriges historia och de säger att det har varigt manmutar i Stockholms centrum. De levde för ca 50000 årsedan kan det ha varigt människor som följde efter dem in till Sverig

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: de första människorna
« Svar #1 skrivet: april 30, 2010, 12:11 »
Ja, under den senaste istiden har det varit några perioder av mildare klimat då man anser att stora delar av Skandinavien var isfria, de perioderna kallas för interstadialer. Det kan ha följt med människor upp på jakt bland betande mammuthjordar i mellan-Sverige, ja. Tyvärr är chanserna att hitta rester efter människor från denna tid ganska små. När inlandsisen på nytt bredde ut sig, och nådde sin största utbredning för c:a 20000 år sedan, så sopades nästan alla spår av människor, djur och vegetation bort av ismassorna.
Om det hade varit människor här då för 50000 år sedan så hade de sannolikt varit Neanderthal-människor, den moderna människoarten invandrade till Europa c:a 10000 år senare.

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: de första människorna
« Svar #2 skrivet: april 30, 2010, 12:16 »
Ja, och går vi ytterligare 70- 80 000 år tillbaka i tiden så verkar det i alla fall som om neandertalarna varit närvarande i Finland, om man tolkat fynden från Varggrottan rätt.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: de första människorna
« Svar #3 skrivet: april 30, 2010, 12:19 »
Fanns det inte något fynd från Halland (?) som tolkades som möjlig närvaro av neandertalare? Eller är det något jag drömt?

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: de första människorna
« Svar #4 skrivet: april 30, 2010, 17:51 »
Fanns det inte något fynd från Halland (?) som tolkades som möjlig närvaro av neandertalare? Eller är det något jag drömt?

Tråd fanns det visst...

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,885.0.html

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: de första människorna
« Svar #5 skrivet: april 30, 2010, 18:53 »
Jag är litet tveksam till neandertalare i Sverige under mittweichsel (MIS 3). Neandertalarna anträffas knappast i fullt arktisk miljö. I motsats till Homo sapiens tycks de inte ha kunnat leva i sådana omgivningar. Den "kallaste" neandertalbosättning jag känner till är Salzgitter Lebenstedt, och så "varmt" var det nog inte i Skandinavien under MIS 3.
Osvuret är dock bäst. Kulturen i Salzgitter Lebenstedt är ovanlig i flera avseenden (benredskap t ex, mycket ovanligt för neandertalare), och det är möjligt att den avspeglar en nordlig variant av Mousterien som är okänd i övrigt.