Författare Ämne: Stenristning vid Hallamölla  (läst 4940 gånger)

Utloggad kennethm

• Novis
  • Antal inlägg: 3
Stenristning vid Hallamölla
« skrivet: augusti 17, 2009, 14:36 »
Var vid Hallamölla (Verkeån) för en månad sedan och fick plötsligen se en sten med någon slags ristning en liten bit från själva kvarnen. Ser allmänt märklig ut med ett X blandat med runliknande tecken.
Ingen som helst info på platsen trots flera informationsskyltar etc.
Undras vad detta skulle kunna vara?

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Stenristning vid Hallamölla
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2009, 15:28 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad kennethm

• Novis
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2009, 17:42 »
Testade tidigare med Fritext: Hallamölla och då kommer mycket riktigt tomten upp men inget om någon sten med text där. Borde kanske stått i dom inscannade anteckningarna, tycker man

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2009, 18:19 »
Testa att zooma in till det aktuella området och välj "sök inom befintlig kartbild" (kräver att du zoomat in till minst 1:75000) så visas alla registrerade lämningar som finns i databasen för det området.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad kennethm

• Novis
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2009, 18:52 »
Enbart Eljaröd 13:1 kommer upp. Stenen står fullt synlig vid stigen mellan själva kvarnhuset (Hällamölla) och en nyare husgrund strax öster därom. Det som fick mig att reagera var dom lite märkliga tecknen på stenen som dessutom nästan verkar fortsätta under mark?

Antagligen vet dom som underhåller själva kvarnen vad det rör sig om.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2009, 08:35 »
Kolla med Albo Härads Hembygdsförening om du inte får någon annan träff:
http://web.alboharad.org/Kulturbyggnader/Ah_hallamoella.htm
http://web.alboharad.org/
Såg på nätet att det var någon som hade fått en mycket initierad guidning av någon från föreningen där. Hembygdsföreningarnas gubbar och gummor brukar inte missa sådana här stenar.

Min gissning är att det är en mer sentida (kanske 1800-tal) försök till runristning i nationalromantisk anda, ristningen ser inte så väldigt gammal ut men det kan vara svårt att se på ett foto.

Rapportera vad du får fram, ska bli spännande att höra. Var själv vid Hallamölla för två år sedan men missade stenen. Såg däremot strömstare, en trevlig bekantskap.

/Mats

Utloggad Iohannes

• Novis
  • Antal inlägg: 2
« Svar #6 skrivet: januari 29, 2010, 19:55 »
Vad kul det var att hitta denna tråden. Förrförra hösten lade jag också märke till ristningen och även jag försökte lete reda på lite mer info om den. Fmis gav som sagt ingenting men jag hittade en nästan identisk ristning: http://www.arild-hauge.com/raa-se/Soe-24-Berga.htm
Bergastenens inskrift lyder alltså: Fino saligastiz och på stenen i Hallamölla ses endast början på fino? medans hela saligastiz syns.
Om ristningen inte är modern borde den ju absolut vara känd då den står på ett sådant turistigt ställe. Därför tror jag att det är en modern kopia av Sö 24 i Berga.
Möjligen ett lite tydligare foto av ristningen: