Författare Ämne: Kvinnooffer i danska mossar  (läst 7522 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Kvinnooffer i danska mossar
« skrivet: januari 29, 2010, 09:27 »
Jag är förvånad över det stora antal kvinnooffer som hittats i danska mossar. Vilka var de och varför offrades de? De flesta tycks vara från brons eller järnålder.
Offrade män kan ju förklaras med krigsfångar, upprorare, förbrytare eller kungens rivaler.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kvinnooffer i danska mossar
« Svar #1 skrivet: januari 29, 2010, 16:24 »
Det måste vara av stark symbolisk karaktär, mossen är den kvinnliga principen, skötet som kvinnan återbördas till för att säkra årsväxten? Jmf. Skede mosse (sköte) eller Fittja (liten tuva, våtmark).

Utloggad bornfalk

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Kvinnooffer i danska mossar
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2010, 14:14 »
Offrade män kan ju förklaras med krigsfångar, upprorare, förbrytare eller kungens rivaler.


Inte för att dra detta till genus-tråden men jag kan nog föreställa mig att en del kvinnor kunde tas som krigsfångar, ses som förbrytare eller vara inblandade i fatala politiska spel.
You dig?

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Kvinnooffer i danska mossar
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2010, 14:28 »
Med risk för påhopp och att få mina egna fördomar slängda i mitt ansikte, men... många kvinnliga offer skulle väl kunna tyda på en manligt dominerad krigsvänlig organisation ety en kvinna i ett sådant sammanhang skulle kunna anses "disposable", jmf med dagens krig där kvinnor o flickebarn ofta utsätts för övergrepp. Det kan kanske ha ett sammanband med att männen o pojkarna deltar i kriget och därför inte finns närvarande under övergreppen (jag menar, annars skulle de också kanske ha offrats/förnedrats av erövrarna).
Ren spekulation alltså, något jag dock är ganska bra på.
Qui tacet, consentit

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kvinnooffer i danska mossar
« Svar #4 skrivet: januari 30, 2010, 15:02 »
Bornfalk skrev:

Citera
Inte för att dra detta till genus-tråden men jag kan nog föreställa mig att en del kvinnor kunde tas som krigsfångar, ses som förbrytare eller vara inblandade i fatala politiska spel.
Enligt isländska sagorna var det endast män som avrättades av krigsfångar, kvinnor blev trälar. Undantag fanns : http://no.wikipedia.org/wiki/Gunhild_Kongemor
I alla andra kända samhällen med dödsstraff avrättas mycket flera män för mord än kvinnor,
och det vikingatida straffet för häxeri var strening på Island.
Om mossliken var förbrytare borde med andra ord vara en tydlig övervikt av män.

Utloggad pentakel

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
SV: Kvinnooffer i danska mossar
« Svar #5 skrivet: januari 30, 2010, 15:40 »
Bornfalk skrev:
Enligt isländska sagorna var det endast män som avrättades av krigsfångar, kvinnor blev trälar. Undantag fanns : http://no.wikipedia.org/wiki/Gunhild_Kongemor
I alla andra kända samhällen med dödsstraff avrättas mycket flera män för mord än kvinnor,
och det vikingatida straffet för häxeri var strening på Island.
Om mossliken var förbrytare borde med andra ord vara en tydlig övervikt av män.

De isländska sagorna är dock ifrågasatta som källor redan vad gäller vikingatid (även om jag inte motsäger att de kan ha intressanta och korrekta detaljer) - men de bör knappast användas för att förklara förhållanden under äldre järnålder och bronsålder.

För övrigt var väl de flesta som dömdes för häxeri på Island just män, om jag minns rätt?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Kvinnooffer i danska mossar
« Svar #6 skrivet: januari 30, 2010, 19:02 »
Såvitt jag vet var alla som dömdes till döden för häxeri på Island män. Detta beroende på att man där trodde på trollkarlar men inte på häxor. Det fanns f ö andra områden där en stor proportion av "häxorna" också var män, Skottland och Estland t ex.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kvinnooffer i danska mossar
« Svar #7 skrivet: januari 31, 2010, 10:21 »
Bornfalk skrev:
Enligt isländska sagorna var det endast män som avrättades av krigsfångar, kvinnor blev trälar. Undantag fanns : http://no.wikipedia.org/wiki/Gunhild_Kongemor
I alla andra kända samhällen med dödsstraff avrättas mycket flera män för mord än kvinnor,
och det vikingatida straffet för häxeri var strening på Island.
Om mossliken var förbrytare borde med andra ord vara en tydlig övervikt av män.

Vi kan ju inte veta vilka juridiska förhållanden som gällde på den tiden, eftersom det inte finns någon dokumentation, utan endast hörsägen upptecknad långt senare, men jag har för mig att en man var juridiskt ansvarig för sin kvinna. Det var först någon gång på 1800-talet som en ogift kvinna blev myndig, vid 25 års ålder, något som hon gav upp om hon gifte sig.

Utloggad pentakel

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
SV: Kvinnooffer i danska mossar
« Svar #8 skrivet: januari 31, 2010, 12:10 »
Man kan tycka att det borde vara skillnad på en kringsfånge eller härskarrival och en förbrytare; att personen har blivit utsatt för rituellt mord behöver inte betyda att den är offrad. Ett offer förutsätter en mottagare och det vore underligt att ge den mottagaren något man själv uppfattade som dåligt, som en förbrytare. Britt-Marie Näsström har nog skrivit en del om detta.

Tänker man på det viset kan de offrade kvinnorna snarare ha varit värdefulla på ett eller annat vis - högt uppsatta, ur en viss grupp eller klass eller liknande. Men det förutsätter att man tror att de är just offrade och inte "bara" rituellt tagna av daga.

Vi vet f.ö lite om hur män och kvinnor förhöll sig juridiskt till varandra under bronsålder och äldsta järnålder. Skillnaden kan ha varit lika stor mellan 1800-tal och yngre järnålder (då kvinnor i de övre samhällsskikten i vissa regioner helt uppenbart kunde äga egendom och agera självständigt) som mellan yngre järnålder och bronsålder.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kvinnooffer i danska mossar
« Svar #9 skrivet: januari 31, 2010, 14:00 »
Good point! Tacitus beskriver de germanska kvinnorna i berömmande ordalag, att man håller dem i hög aktning.
Hos kelterna drog hela klanen i krig och kvinnorna var med och uppmuntrade sina män och förband deras sår. Därför var också deras nederlag lika totala som deras segrar.

Det finns en bok som heter "Skuggor av måsar", vem författaren är har jag glömt, som handlar om de iriska kelterna. Där berättas det bl-a. om ett matriarkalt samhälle där den unge "sädeskungen" får leva med den åldrade drottningen i högönsklig välmåga ett år, innan han offras till gudarna. Det var många år sen jag läste den, men jag tyckte den var riktigt bra. Läste faktiskt om den.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Kvinnooffer i danska mossar
« Svar #10 skrivet: januari 31, 2010, 14:09 »
Good point! Tacitus beskriver de germanska kvinnorna i berömmande ordalag, att man håller dem i hög aktning.
Hos kelterna drog hela klanen i krig och kvinnorna var med och uppmuntrade sina män och förband deras sår. Därför var också deras nederlag lika totala som deras segrar.

Ett gott exempel på det är ju drottning Boudiccas nederlag, år 61, i vad kelterna trodde skulle bli en överlägsen seger mot romarna. I det slaget fanns ju både kvinnor och barn med för att se hur deras män skulle krossa romarna. Nu blev det istället tvärtom och även kvinnorna och barnen drabbades av romarnas vrede.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kvinnooffer i danska mossar
« Svar #11 skrivet: januari 31, 2010, 14:14 »
tty citat:
Citera
Såvitt jag vet var alla som dömdes till döden för häxeri på Island män. Detta beroende på att man där trodde på trollkarlar men inte på häxor. Det fanns f ö andra områden där en stor proportion av "häxorna" också var män, Skottland och Estland t ex.
I sagorna nämns också kvinnor som stenas för häxeri. Jag gick igenom alla som fanns översatta för Fotevikens räkning. Jag minns inte sagen just nu, det var fråga om blodshämnd på hennes son, hon "förvände synen" på förföljarna tre gånger och blev stenad.
Detta utesluter givetvis inte att män dömdes som trollkarlar.

Utloggad flintskärvor

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Kvinnooffer i danska mossar
« Svar #12 skrivet: augusti 27, 2012, 16:33 »
Kan man vara säker på att de kvinnor som offrats i mossarna verligen har offrats? Hur kan man vara så säker på att den mossen eller våtmarken vid den tidpunkten i forntiden inte var utdikad mark alternativt en öppen sjö --- och att kroppen hamnade där av någon helt annan anledning? Sänktes från en båt, grävdes ned i en grav?

(Egentligen skulle man kunna fråga sig samma sak om män och metallföremål i mossar)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kvinnooffer i danska mossar
« Svar #13 skrivet: augusti 28, 2012, 16:42 »
Den enda skriftliga källan om avrättning i mossarna är den ovannämnda:
Citera
Gunhild kan ha dødd hos datteren Ragnhild på Orknøyene, siden Ragnhild var gift der, angivelig først med Arnfinn og deretter to av hans brødre. Ágrip forteller imidlertid at hun ble tatt til fange av Håkon jarl, og av danekongens menn søkket ned i en myr nær Vejle. Selv om Gunhild i virkeligheten var Blåtanns søster, kan han likevel ha ønsket henne død. Hun hadde rykte på seg for å oppmuntre sin sønn, kong Harald, til onde handlinger slik hun hadde gjort med sin mann, og for å bruke trolldom til å forføre islandske reisende. Ca 970 fikk Harald Blåtann lurt Harald Gråfell til Danmark, hvor han ble drept i et bakhold. De gjenlevende sønnene etter Gunhild og Eirik Blodøks gjenvant aldri makten i Norge.[9]

Citat Wikipedia