Författare Ämne: Mystiska träd  (läst 4220 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
Mystiska träd
« skrivet: januari 28, 2010, 20:23 »
Hittade en intressant sida om mystiska träd:

http://www.mystiska.se/news.php

Bl a kan man läsa om det märkliga nappträdet i Floda i Lerums kommun.


Själv kommer jag ihåg en s k tandvärkstall från min hemkommun, d v s en tall där man kunde bli av med sin tandvärk. Det gick till så att man tog en sticka och körde in i tandköttet eller in i den onda tanden. Sedan stack man in stickan i tallen i förhoppningen om att tandvärken gick över i trädet.
Att hugga ned ett sådant träd ansågs mycket farligt eftersom all den värk som fanns i trädet då kunde hoppa över till den person som fällde det.

Någon av er som har något mystiskt eller legendomsusat träd i närheten av där ni bor, eller som känner till något på en annan plats?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Mystiska träd
« Svar #1 skrivet: januari 29, 2010, 01:25 »
Det finns också ett nappträd i Stavanger. På gångvägen från stan till konstmuseet.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Mystiska träd
« Svar #2 skrivet: januari 29, 2010, 07:23 »
"Den som bröt en kvist av eken
bröt sig lycka här i livet;
den som tog en gren av kronan
fick en trollkraft att förvalta;
den som skar en ruska av den
vann beständig tur i kärlek."

(Ur Kalevala)

Vid Sjökullarna i Vada, en knapp kilometer från där jag bor, står en stor och märklig tall med många stammar och krokiga grenar. När jag var helt ung fick jag höra att såna träd, som alltså inte stått och hukat i stark vind vid havet, hade något som kallades för "trollvridning", vilket var ett tecken på att det fanns skatter i marken. Ett par kilometer härifrån, mot vallentuna över Angarn, står den största en jag någonsin sett. Den är tjock som en ung tall och säkert över fem meter hög. Den står vid ett vägskäl och har tydligen vårdats och vördats av bönderna i trakten i hundratals år.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Mystiska träd
« Svar #3 skrivet: januari 29, 2010, 14:33 »
"Tandvärksträd" är ganska vanliga. Jag känner till två i Östergötland, ett söder om Rejmyre och ett i Gårdeby.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Mystiska träd
« Svar #4 skrivet: januari 30, 2010, 08:32 »
Här kommer ett boktips i detta intressanta ämne:

http://www.skogssallskapet.se/skogsvarden/2007_2/sv31.php

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Mystiska träd
« Svar #5 skrivet: januari 30, 2010, 10:15 »
Också boken Mystiska träd i Västra Götaland (som det står om i länken jag lämnade i mitt första inlägg i den här tråden) av Göran N K Torin borde vara av intresse.

Här är en länk till en recension av den boken:

http://www.odla.nu/arkiv/rec/91-631-4935-4.shtml

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Mystiska träd
« Svar #6 skrivet: februari 26, 2010, 16:47 »
Sedan finns ju också Svenska vårdträd av Gustaf Ewald (1884-1976), postumt utgiven 1983.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Mystiska träd
« Svar #7 skrivet: februari 27, 2010, 01:11 »
En annan intressant skrift i sammanhanget är B. Olof Liljevalch (Lundabo - lite ovanlig titel?) avhandling - Om inskrifter i lefvande träd, Lund 1829, akademisk afhandling för filosofiska graden.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!