Författare Ämne: Nordisk Hedendom kontra kristendom  (läst 3256 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Nordisk Hedendom kontra kristendom
« skrivet: januari 27, 2010, 10:28 »
Citera
Jag lärde mig inte skaldekonst vid källsprång. Jag uttalade aldrig trolldomsvers och satt aldrig undewr hängda
Citat Biskop Kolbeinsson Orkneyöarna 1200-tal, se Lotte Hedeager:Skuggor ur en annan verklighet,1997 sid 9.
Vad biskopen här förmodas mena är att han inte utövar det typisk hedniska, skaldekonst och trollformler. Eller finns detr möjligen en annan tolkning?

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Nordisk Hedendom kontra kristendom
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2010, 11:19 »
Det är svårt att göra en tolkning utifrån två lösryckta meningar. I vilket sammanhang säger han det?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Nordisk Hedendom kontra kristendom
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2010, 13:03 »
Jag tror ändå att man kan sluta sig till att kristendomen ännu på 1200-talet inte helt kopplat greppet om människors själar här i Norden.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Nordisk Hedendom kontra kristendom
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2010, 13:28 »
en snabbtitt i Lottes bok säger att hon använder citat för att belysa det faktum att begreppsvärlden var annorlunda mot idag. Hon säger att även om man på 1200-talet förmodligen inte satt under hängda för att lära sig skaldediktning var det viktigt att påtala detta eftersom det (antagligen) samtiden hade den kopplingen att det var så man gjorde, eller hade gjort tidigare. Motivet till diskussionen är att påtala att man inte kan använda dagens föreställningsvärld och dagens sunda förnuft(!) till att avgöra hur människor tyckte och tänkte på den tiden - för att förstå och tolka dåtidens dokument behöver vi inse att deras värld såg annorlunda ut även om vi förmodligen aldrig kan få reda på hur annorlunda den var i deras ögon.
Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Nordisk Hedendom kontra kristendom
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2010, 14:08 »
Biskopen skrev ett långt dikt kallad jomsvikingadrapa, jag har inte hittat en svensk översättning

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Nordisk Hedendom kontra kristendom
« Svar #5 skrivet: januari 27, 2010, 15:39 »
Kan det vara så att biskopen berättar att han inte lät sig ledas in i den muntliga berättartraditionen (skaldekonsten)? Många historier om asagudar spreds muntligen och kanske biskopen vägrat berätta om sin gud på detta viset. Trollformlerna kan vara visor till asagudarnas ära, exempelvis.

/Åsa.