Författare Ämne: När kan man tala om "etniska svenskar"  (läst 35895 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #40 skrivet: januari 31, 2010, 10:14 »
Men, till att börja med, du blir inte Japan för att du flyttar till Japan och får medborgarskap, det kommer aldrig att ske, lika lite som du blir neger för att du flyttar till Afrika, eller Kines för att du flyttar till Kina. Annars har du i princip rätt, även om den invandring vi ser idag saknar motstycke i historien. För mycket och för snabbt för att jag ska känna mig bekväm med det.
Dessutom har utvecklingen av nya snabbare transportmedel gjort att det kommit hit folkgrupper som, om de skulle tagit sig hit på naturlig väg, inte skulle vara här förrän om flera hundra år, om någonsin. Måste understryka att jag inte har något emot andra etniciteter eller kulturer, men för mig tar det liksom charmen av att resa och upptäcka nya länder när jag dagligdags har allt detta inpå mig, oavsett om jag vill eller inte. Ber om ursäkt om det blev lite OT där, men det var i alla fall inte PK gudskelov........ ;)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #41 skrivet: januari 31, 2010, 11:05 »
Men det är med olika folk som med språkcirkeln. Där det finns många människor förändras människan genom att människor blandar sig med varandra.
Andra folk bor mer avskilt, blandar sig inte med andra om de kan undvika detta – och de förändras inte i samma takt – de bibehåller sin ”särart” - eller sin etniska, genetiska tillhörighet. Dessa folk bor avskilt, i djupa skogar (Amazonas), i eller bakom höga bergsområden (Basker, Samer, mm) eller har vatten omkring sig (England, Påskön, Skandinavien) som i olika grad försvårar invandring.
I de lättillgängliga områdena kommer ständigt nya invandringsvågor, det uppstår erövringskrig, osv och dessa områden blir alltså en etnisk/genetisk smältdegel som alltid är under förändring med uppehåll kanske på ett eller annat sekel då och då.

Dagens etiopier har inte levt isolerade i alla tider, även de har nåtts av olika folkvandringar. England har vid ett flertal tillfällen nåtts av andra folk. Går man t ex tillbaka till vissa perioder av stenåldern så var det som idag är de brittiska öarna inte öar utan en del av det Europeiska fastlandet, vilket torde ha underlättat invandring. Även senare har ju de brittiska öarna nåtts av flera olika invandrare och erövrare, t ex kelter, romare, anglosaxare, juter, vikingar, normander.

Vad gäller Amazonas så har folken där också flyttat på sig. Vissa gruppers isolering under senare tid beror på att de tvingats fly till otillgängliga delar av regnskogen för att undgå övergrepp från exploatörer av olika slag.

Påskön har idag fler invandrare från Chile än de har polynesisk urbefolkning.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #42 skrivet: januari 31, 2010, 11:16 »
Men, till att börja med, du blir inte Japan för att du flyttar till Japan och får medborgarskap, det kommer aldrig att ske, lika lite som du blir neger för att du flyttar till Afrika, eller Kines för att du flyttar till Kina.

Neger är inte en etnicitet, nationalitet eller folkgrupp, det är en gammal samlingsbeteckning för mörkhyade människor som bodde i Afrika eller härstammade därifrån. Även en del andra folk har genom tiderna kallats negrer, t ex Australiens urinnevånare som tidigare ofta gick under beteckningen australnegrer. Från att från början ha varit en beteckning som indikerade att någon var mörkhyad eller svart har ordet neger med tiden ofta kommit att användas i nedvärderande och rasistiskt syfte.

Annars har du i princip rätt, även om den invandring vi ser idag saknar motstycke i historien. För mycket och för snabbt för att jag ska känna mig bekväm med det.
Dessutom har utvecklingen av nya snabbare transportmedel gjort att det kommit hit folkgrupper som, om de skulle tagit sig hit på naturlig väg, inte skulle vara här förrän om flera hundra år, om någonsin. Måste understryka att jag inte har något emot andra etniciteter eller kulturer, men för mig tar det liksom charmen av att resa och upptäcka nya länder när jag dagligdags har allt detta inpå mig, oavsett om jag vill eller inte. Ber om ursäkt om det blev lite OT där, men det var i alla fall inte PK gudskelov........ ;)

Lika snabbt som det går för människor från andra länder att ta sig till Sverige, lika snabbt går det för svenskar att ta sig till andra länder. Om invandrare i Sverige är ett problem så kan svenskar som flyttar till andra länder också vara ett problem.



Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #43 skrivet: januari 31, 2010, 21:55 »
Jag har ett långt perspektiv i det jag skrivit ovan, från nutid och så långt tillbaka vi kan komma. Visst har det under de senare seklerna hänt mycket, England har blivit ockuperat i olika vågor de senaste 2.000 åren. Men de 100.000 åren dessförinnan tror jag inte var så omtumlande för England. Mycket har alltså hänt i ”sen” tid.

Människor har alltid rört på sig. Innan vi fick teknik att i stora skaror färdas över vatten skedde dessa rörelser i mindre grupper, kanske till och med i mycket små grupper – men om man ser det som så att 5 människor vandrade ut från Afrika om året under 50.000 år så stack alltså 250.000 människor därifrån under denna tid. Samtidigt förökade sig de första som stack därifrån i de områden där de slagit sig ned.
Det är en stor skillnad på att fem personer kommer till en plats per år – jämfört med att 50.000 människor plötsligt poppar upp på en ny plats. Både för vad som händer på platsen – och för att det skall kunna ske behövs en avancerad teknik och en fungerande logistik.

Alla människor har förändrats, även naturligtvis Etiopier. Men, frågan är, om vi hade stannat kvar i Etiopien – hade vi sett ut rent fysiskt som Etiopier gör idag då? (Under förutsättning att vi alla härstammar just från detta område som idag är Etiopien).

Jag tror inte det, inte exakt så, men högst troligt mycket snarlikt. Vi hade varit fler människor på platsen – och där många människor bor händer saker och ting genetiskt på ett annat sätt om det var få människor som bodde där.

Ett gemensamt drag för oss människor är att vi flyttar på oss till och från. Vi har i dag befolkat hela vår jord vilket är ett bra bevis på just benägenheten att vi rör på oss. Skälen har naturligtvis varit olika, från ren nyfikenhet och att söka en bättre plats att leva på till sjukdomar, farsoter och krig. Vi fortsätter än idag att röra på oss vilket visar att vi har kvar detta drag från våra förfäder. Det är alltså en helt naturlig sak som sker än idag – men detta sker snabbare än tidigare beroende på den teknik vi har lärt oss att använda.

Det är alltså en mycket naturlig sak för oss att flytta. Motsatsen till att inte flytta är ju att vi skulle vara stationära – och det tror jag knappast att någon av oss är. Frågan är om vi bytt bostad, jobb, landskap, land eller kontinent.

Allt detta påverkar naturligtvis hela vårt folks (och andra folks) etniska bakgrund och vi är ständigt utsatta för en förändring. Förändringen går sakta i och med att nytt blod droppar in i vår befolkning – och vårt blod droppar in i andra länders befolkningar – så förändringen sker överallt, ständigt och parallellt – och lite olika på alla platser.

Det viktiga är, som jag ser det, att vi idag inser att vi inte är samma folk som vi var för 1.000 år sedan. Vi har förändrats – och denna förändring fortgår dagligen och stundligen – och det är positivt att det sker.

Jag ser ut som en typisk Svensk (enligt andra) - men min fars släkt kommer från Bohuslän = Norskt påbrå. Min mors släkt har också Norskt påbrå (ingift Norsk kvinna på 1800 talet) samt lite Finlandsvenskt påbrå från 1700 talet (ingift Finlandsvensk kvinna) Samt långt tillbaka lite Tyskt påbrå från 1500 talet (Invandrad Tysk bergsman). Jag är alltså, vad jag tror, en ganska typisk svensk idag, lång, blond, blåögd - med diverse inslag av invandrat folk under seklernas gång.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #44 skrivet: januari 31, 2010, 22:39 »
Tusen år är väl för vår del ändå inte så mycket, tjugofem generationer. Själv har jag kommit ner trettiofem och hittar såväl anglosaxare som franker och daner. Men som jag ser det är det egentligen samma folk. Tyskt och vallonskt påbrå är det många av oss som också har. Utomeuropeer däremot har inte kommit i några större skaror förrän för några årtionden sen.

Tar man exemplet Cheddarmannen så visar det med all önskvärd tydlighet att det är fler som stannar kvar än som rör på sig. Fast den nu levande person som var mest besläktad med Ötzi är tydligen en irländsk kvinna.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #45 skrivet: januari 31, 2010, 23:06 »
Jag har ett långt perspektiv i det jag skrivit ovan, från nutid och så långt tillbaka vi kan komma. Visst har det under de senare seklerna hänt mycket, England har blivit ockuperat i olika vågor de senaste 2.000 åren. Men de 100.000 åren dessförinnan tror jag inte var så omtumlande för England. Mycket har alltså hänt i ”sen” tid.

England har åtminstone sett en hel del ganska dramatiska förändringar under de senaste 10 000 åren. Bla så var ju de brittiska öarna i kontakt med kontinenten via det s k Doggerland, d v s det som idag är Nordsjön, vilket innebar att människor kunde röra sig och vandra mellan det som idag är England och det som är fastlandseuropa. Dessa landmassor försvann slutgiltigt under vatten när havsnivån höjdes under atlantisk tid. Men inte heller därefter har  de brittiska öarna varit isolerade. Redan på stenåldern hade man säkert båtar som kunde ta sig över Engelska kanalen och under bronsåldern hade man det definitivt. Bl a ser man ju att storbritannien ligger inom utbredningsområdet för megalitkulturen under bondestenåldern vilket är ett tecken på att det inte var isolerat då heller.

Alla människor har förändrats, även naturligtvis Etiopier. Men, frågan är, om vi hade stannat kvar i Etiopien – hade vi sett ut rent fysiskt som Etiopier gör idag då? (Under förutsättning att vi alla härstammar just från detta område som idag är Etiopien).

De människor som utvandrade från Afrika för kanske 100 000 år sedan skall enligt en del forskare eventuellt ha liknat de khoisanfolk som än idag bebor de sydligaste delarna av den Afrikanska kontinenten. De måste inte nödvändigtvis ha kommit från Etiopien, det finns områden i hela södra och östra Afrika varifrån de ursprungligen kan ha kommit. När det gäller Etiopien så kan man förövrigt se att senare adaptationer och folkvandringar i Afrika troligen har förändrat sammansättningen av befolkningen där väldigt mycket. Överhuvudtaget lär den genetiska diversiteten bland Afrikanska folk vara den högsta i världen, och många grupper har hunnit flytta på sig en hel del (ta t ex de folk som bodde i Sahara under de fuktiga faser då detta område var bördig savann och som tvingades flytta åt olika håll när öknen tog över igen).




Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #46 skrivet: februari 01, 2010, 09:55 »
Den "etniska nationella identiteten" är naturligtvis en myt, däremot började folk vid en viss tidpunkt i Europa känna sig som medborgare i en stat, med blandad etnisk bakgrund.
Tidigare hade man en vag lojalitet med en stam, som inte alltid hade ett fast landområde, goter, heruler, kimbrer, teutoner, kelter med flera tyck ha funnits i många länder.
Själv träffade jag en ung man från den ryska exilkolonin i Japan, vars mor och farföräldrar flydde under revolution, Han räknade sig som japan.
Sedan har vi etniska minioreteter som inte känner sig som medborgare i sin stat, ungrare i Transylvanien till exempel vill ofta inte kallas rumäner.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #47 skrivet: februari 01, 2010, 10:47 »
I ett land med en homogen befolkning kan man, enligt mitt förmenande, visst tala om en etnisk nationell identitet, sedan spelar det ingen roll om dessa från början hör till olika stammar, de tillhör samma folkgrupp, i detta fall germaner eller indoarier som det också heter.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #48 skrivet: februari 01, 2010, 11:11 »
Frågan är bara vilka länder som är homogena? Frankrike, Tyskland, Polen, Österrike,Ryssland  med flera har en minst sagt brokig etnisk bakgrund. Skottland och Irland har även nordisk påbrå, och Spanien moriskt och judiskt.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #49 skrivet: februari 01, 2010, 11:38 »
I ett land med en homogen befolkning kan man, enligt mitt förmenande, visst tala om en etnisk nationell identitet, sedan spelar det ingen roll om dessa från början hör till olika stammar, de tillhör samma folkgrupp, i detta fall germaner eller indoarier som det också heter.


Germaner är väl snarare en språklig tillhörighet än en etnisk. Och begreppet indoarier låter ju ganska föråldrat.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #50 skrivet: februari 01, 2010, 11:43 »
Frågan är bara vilka länder som är homogena? Frankrike, Tyskland, Polen, Österrike,Ryssland  med flera har en minst sagt brokig etnisk bakgrund. Skottland och Irland har även nordisk påbrå, och Spanien moriskt och judiskt.

Island, Japan, Finland och till helt nyligen även Sverige. Tittar på mitt klasskort från lekskolan och där är det bara lintottar.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #51 skrivet: februari 01, 2010, 11:49 »
Island, Japan, Finland och till helt nyligen även Sverige. Tittar på mitt klasskort från lekskolan och där är det bara lintottar.

Helt homogent har Sverige aldrig varit, folk från omvärlden har i alla tider invandrat hit, allt från de första som kom hit efter istiden till sådana sentida grupper som tyskar, valloner, holländare, engelsmän, skottar, finländare (åven om de tillhörde Sverige förut. Förövrigt har ju även Svenskar kommit till Finland, för att inte tala om ryssar) och ryssar.

Lintottar finns ju bland alla de nämda folken så barnen på skolfotot kan ha rötter från många olika ställen.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #52 skrivet: februari 01, 2010, 12:00 »
Island är befolkat från både Norden och Brittiska öarna, som i sin tur har tagit emot olika vågor av folk från kontinenten: pikter, kelter, anglosaxare ... Japan har alltid haft en minoritet, ursprungligen majoritet, av ainu, Finland har sedan länge samer, svenskar och stora genetiska skillnader mellan öst och väst. Nationalstaten är ju en ny företeelse och jag kan inte se att den någonstans faller helt samman med etniska gruppers utbredningsområden, även om det ibland har varit ambitionen.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #53 skrivet: februari 01, 2010, 12:04 »
Om du läste mitt tidigare inlägg, så räknar jag de flesta av dem du räknar upp till samma folkgrupp. Det var för övrigt Tacitus övertygelse att de olika germanstammarna tillhörde ett och samma ouppblandade folk/ras.

Som de flesta kanske lagt märke till vid det här laget, så är jag inte mycket för det moderna, mångkulturella pk-land som Sverige blivit de senaste årtiondena, inte för att jag har något emot andra folkslag och kulturer, tvärtom! Det är bara det att charmen med att resa och utforska andra länder, seder och bruk, faller platt när jag mer eller mindre mot min egen vilja konfronteras med detta misch-masch. Bara för att jag älskar pizza behöver väl inte varenda pizzabagare komma hit?

Det är väl för övrigt egentligen bara i de större städernas anonymitet man kan tala om ett mångkulturellt samhälle. Vi har inte haft städer i mer än tusen år, och fram till förra sekelskiftet bodde 80% av befolkningen fortfarande på landsbygden.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #54 skrivet: februari 01, 2010, 12:32 »
Om du läste mitt tidigare inlägg, så räknar jag de flesta av dem du räknar upp till samma folkgrupp. Det var för övrigt Tacitus övertygelse att de olika germanstammarna tillhörde ett och samma ouppblandade folk/ras.

Som de flesta kanske lagt märke till vid det här laget, så är jag inte mycket för det moderna, mångkulturella pk-land som Sverige blivit de senaste årtiondena, inte för att jag har något emot andra folkslag och kulturer, tvärtom! Det är bara det att charmen med att resa och utforska andra länder, seder och bruk, faller platt när jag mer eller mindre mot min egen vilja konfronteras med detta misch-masch. Bara för att jag älskar pizza behöver väl inte varenda pizzabagare komma hit?




Oftast är ju den utländska mat som man får sig till livs här i Sverige anpassad till svenska gommar. Den mat man kan äta när man verkligen reser till de länder denna mat sägs härstamma från är ju för det mesta ganska annorlunda och framförallt mycket mer varierad. Så det är nog ingen större risk att man blir blase på utländsk mat bara för att man ibland går på pizzeria eller kinarestaurant.
Dessutom blir det ju ganska tråkigt att äta köttbullar, pytt i panna och ärtsoppa jämt. Variation är bra.

Förövrigt är en del klassiska svenska maträtter också importerade från början, t ex kåldolmar som lär ha sina rötter i Turkiet.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #55 skrivet: februari 01, 2010, 12:40 »
Om du läste mitt tidigare inlägg, så räknar jag de flesta av dem du räknar upp till samma folkgrupp. Det var för övrigt Tacitus övertygelse att de olika germanstammarna tillhörde ett och samma ouppblandade folk/ras.

Tacitus är ju inte alltid att lita på som källa eftersom hans verk ofta hade en tendens eller ett budskap. T ex så gav Germania en något glorifierad bild av de oförstörda germanerna, en sorts ädla vildar som levde ett friskt, hälsosamt och moraliskt uppbyggligt liv, till skillnad mot vissa romare som blivit moralsikt korrumperade och förvekligade av stadslivet.

Dessutom kunde ju knappast Tacitus bedöma ifall dessa germaner var uppblandade eller inte, eller hur deras förhistoria såg ut. Inte ens idag är ju forskarna helt eniga om hur folkvandringar och olika härstamningar bland folken i Europa sett ut.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #56 skrivet: februari 01, 2010, 12:53 »
Ragnfast skrev:
Citera
Som de flesta kanske lagt märke till vid det här laget, så är jag inte mycket för det moderna, mångkulturella pk-land som Sverige blivit de senaste årtiondena,
Vi hade faktisk en stort antal tyskar och holländare i städerna i Sverige under medeltiden.
Fördelen med "moderna,mångkulturella pk-land" är att man som skandinav kan välja ett annat land att bo i, om man skulle känna för detta.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #57 skrivet: februari 01, 2010, 13:42 »
Hem är där man har sina gravar. Jag skulle kunna bo i ett annat skandinaviskt land eller i Storbritannien, men där går gränsen. Tacitus är högaktuell idag, såtillvida att vi förklenar människan på naturens bekostnad. Vi har alla blivit romare.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #58 skrivet: februari 01, 2010, 13:51 »
Men de 100.000 åren dessförinnan tror jag inte var så omtumlande för England.

Förutom att det kom en helt ny människoart för ungefär 40000 år sedan...

/Mats

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: När kan man tala om "etniska svenskar"
« Svar #59 skrivet: februari 01, 2010, 14:24 »
Hem är där man har sina gravar. Jag skulle kunna bo i ett annat skandinaviskt land eller i Storbritannien, men där går gränsen. Tacitus är högaktuell idag, såtillvida att vi förklenar människan på naturens bekostnad. Vi har alla blivit romare.
Storbritanien, där bor jag, men jag undrar om inte de flesta svenskar har mer gemensamt med Polen och Tyskland, om vi nu ska nämna länder utanför Skandinavien. Kanske har de baltiska staterna och västraste Ryssland mer "svenska gener" än GB? Just det ja, glömde Finland förstås, och USA - är inte det det land i världen där det bor flest "Svenskar".
Qui tacet, consentit