Författare Ämne: Vikingatidens hundar  (läst 19561 gånger)

Utloggad Scania

• Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vikingatidens hundar
« Svar #20 skrivet: januari 20, 2010, 13:47 »
När i historien är det belagt att man började använda hundar vid jakt? Är det på medeltiden eller tidigare?

/Åsa,

Utloggad Varga

• Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
« Svar #21 skrivet: januari 20, 2010, 16:27 »
2.   Mjöhund är en hundkategori som diskuterats en hel del. Ett förslag är att denna kategori endast täcker in vinthundar, en annan åsikt är att mjöhund avsåg alla typer av långbenta kontinentala och brittiska jakthundar som letat sig upp till norden.

Jag skulle gissa på att det är just vinthundar som avses. I Norge är ordet för vinthund mynde som troligen kommer av mjåhund/mjöhund.

Hur är det med grythundar (ja inte den sorten man lagar till med morötter och lök ;D), som t.ex cairnterrier? Cairn betyder kärna, som i kärnröse. Undrar om det är ett fornnordiskt ord eller ett lån från kelterna. Terriergruppen är en av de största, jag har själv räknat till över trettio olika raser, men den verkar inte ha funnits i Norden under vikingatiden. En inhemsk äldre terriervariant är skånsk terrier eller dansksvensk gårdshund, som liknar en Jack Russel med långa ben.

Man ska inte stirra sig blind på dagens raser när man tittar på forntida hundar. I princip alla de raser vi har idag avgränsas och blir rasindelade under 1800-talet. Innan det så avlade man på användning och de olika raserna är helt enkelt hundar av olika typer som härstammar från olika områden. När det gäller terrier så har vi tex Cairnterrier, Norfolkterrier och Norwichterrier som alla är extremt lika varandra till både bruksområde och utseende. de har helt klart samma ursprung men är idag skilda raser. Hos vinthundarna ser vi samma sak hos afghanhund, tazi, saluki, sloughi och azawakh (även om de geografiska områdena är större här).
Dansksvensk Gårdshund är f.ö. inte en terrier utan en liten gårdshund som har mer gemensamt med mastiffer och sennenhundar än jackrussel.

När i historien är det belagt att man började använda hundar vid jakt? Är det på medeltiden eller tidigare?

/Åsa,

Det beror på vad du menar med jakt. Menar du jakt på det sättet att hunden själv får fälla bytet (jakt med vinthund) så har man hittat spår av vinthundar (kvarlevor och avbildningar) i nordafrika och mellanöstern så tidigt som 3500 f.Kr. (jag har tom sett årtal som 7000-8000 f.Kr., men har svårt att hitta vilka fynd de hänvisar till) I norden har man hittat hundar av vinthundstyp i järnåldersgravar. Vill minnas att det stod ett hundskelett i SHMs vikingautställning tidigare, där man såg tydligt på bröstkorg, rygg och bakben att det var en vinthund.  

Att jaga med drev och hundar av stövartyp verkar man ha gjort väldigt tidigt i Egypten (lika länge som med vinthundar i princip), men här i Sverige blev inte den typen av jakt populär bland adeln föränn på 1700-talet. Vilket verkar ha konkurrerat ut vinthundarna.

Men skulle jag gissa så har man jagat med hundar sedan man började hålla dem som husdjur. I Sverige har vi många duktiga jagande hundraser av spetstyp (jämthunden, lapphunden osv) som dessutom är duktiga gårds och vakthundar. Och den typen av hundar verkar ju finnas i gravmaterial ända sedan stenåldern här uppe. Personligen så tror jag att de olika hundtyperna i detta fallet har med klimat att göra. Spetsraserna har inga problem med kyla medan vinthundarna ursprungligen är framavlade för att jobba i varma klimat med öppna vidder (även om det finns några nordliga raser).

/Camilla

När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
« Svar #22 skrivet: januari 20, 2010, 16:45 »
Nej, knappast besläktad med mastiff, som är en dogg, om du inte menar en helt annan hund. Kika på den här: http://www.gardshund.com/
« Senast ändrad: januari 20, 2010, 16:57 av Gorm »

Utloggad Varga

• Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
« Svar #23 skrivet: januari 20, 2010, 18:34 »
Nej, knappast besläktad med mastiff, som är en dogg, om du inte menar en helt annan hund. Kika på den här: http://www.gardshund.com/

Jag skrev inte besläktad, utan mer gemensamt. Du får resten av mitt inlägg som PM då jag inser att det är alltför OT.

/Camilla

När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
« Svar #24 skrivet: januari 21, 2010, 16:50 »
Finns det några källor rörande inkorsning av varg hos hundar i historisk tid? Har sjäv träffat ett par varghybrider (75 resp. 50%, som var hur trevliga som helst. Såg ett inslag på TV om att det i Småland finns en gubbe som föder upp hybrider.

Jag kom att tänka på detta, eftersom det i dagarna kanske kommer att tas ett beslut om att förbjuda s.k. "kamphundar" i Danmark. Detta är, som alla seriösa hundkännare vet, ren idioti, eftersom det först och främst är ett hundägarproblem. Nästan alla hundar kan bli farliga i händerna på en olämplig husse (eller matte).