Författare Ämne: När började man måla i runristningarna?  (läst 5605 gånger)

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
När började man måla i runristningarna?
« skrivet: januari 05, 2010, 17:56 »
Många runstenar och runhällar har i sen tid blivit imålade med röd färg för att ristningen ska synas bättre. Ungefär när började man göra detta?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: När började man måla i runristningarna?
« Svar #1 skrivet: januari 05, 2010, 20:46 »
"Vet du hur man rista skall, vet du hur man färga skall, vet du hur man sända skall, vet du hur man slopa skall?"

Bildstenen med Ormhäxan från Närs socken på Gotland (500-t) hade röd färg kvar på sig. Vi kan nog utgå ifrån att stenarna från början blivit målade. Den röda färgen torde stå för blod.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: När började man måla i runristningarna?
« Svar #2 skrivet: januari 05, 2010, 21:14 »
...Den röda färgen torde stå för blod.

Någon verklighetsförankring eller bara rent tyckande?  ;)
Qui tacet, consentit

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: När började man måla i runristningarna?
« Svar #3 skrivet: januari 05, 2010, 21:57 »
Jag undrar om imålning i sen tid, inte den ursprungliga. Pratar vi 1850-talet, förra sekelskiftet, 1950-talet, eller vad?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: När började man måla i runristningarna?
« Svar #4 skrivet: januari 06, 2010, 13:08 »
Någon verklighetsförankring eller bara rent tyckande?  ;)

Kvalificerad gissning kan vi väl kalla det. De tidigaste runinskrifterna är ofta av magisk karaktär och blodet är s.a.s. bränslet i den magiska motor som besvärjelsen är. Därmed inte sagt att man bemålade runstenarna med riktigt blod. Fast när det gäller vapen, som svärd, var tanken att fiendens blod skulle stärka kraften hos vapnet när det färgade runorna. "Måtte Marr icke skona".
Blod är för övrigt den mest potenta beståndsdelen i (svart-) magi, varför man brukar avråda från att använda det. De samiska trolltrummornas röda färg, som efter vad jag har förstått även ska symbolisera blod, fick man genom att tugga albark. Runstenarnas röda färg är väl rödockra om jag inte missminner mig.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: När började man måla i runristningarna?
« Svar #5 skrivet: januari 06, 2010, 13:11 »

[/quote]
Jag undrar om imålning i sen tid, inte den ursprungliga. Pratar vi 1850-talet, förra sekelskiftet, 1950-talet, eller vad?

Sverige har, efter vad jag förstått, världens äldsta fornminneslagstiftning. Redan på 1600-talet var sockenprästerna skyldiga att inventera fornminnen, och det skulle inte förvåna mig om man redan då även började måla upp dem.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: När började man måla i runristningarna?
« Svar #6 skrivet: januari 11, 2010, 22:35 »
Här finns allt du vill veta ...

http://fornvannen.se/pdf/1930talet/1931_171.pdf

Enligt Gustaf  Hallströms uppsats "Böra runstenar och hällristningar uppmålas?" (1931) började det experimenteras kring förra sekelskiftet med att stenarna på Skansen målades i rödockra, snart därefter målade Uppsala universitet sina stenar vid domkyrkan i samma färg. "Experimenten ha fortsatt, alltmer som en systematisk åtgärd", kontaterar författaren.

Ett experiment från 1904 att måla bohusländska hällristningar i vit oljefärg ska tydligen ha gett "avskräckande resultat". Oklart på vilket sätt.  Framgår också att de danska antikvariska lagarna redan på 1600-talet fordrade att runskrifter ifylldes med krita. Det spekuleras i texten om ifall det går tillbaka på en äldre folklig tradition i norden.

Uppsatsen är intressant, framför allt ger den en ordentlig sammanställning över de stenar som uppvisat ursprungliga färgrester. De är betydligt fler än jag trodde.


Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: När började man måla i runristningarna?
« Svar #7 skrivet: januari 11, 2010, 22:54 »
Ett stort tack!  :)