Författare Ämne: Kan man se att naturen är avsiktligt skapad?  (läst 9335 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kan man se att naturen är avsiktligt skapad?
« Svar #20 skrivet: januari 25, 2010, 11:54 »
På ett område har vi dock kommit vidare- på vikingatiden trodde man att världens undergång var gudabestämt med ragnarök- nu kan vi fixa undergångenn själva med global uppvärmining, kärnvapen och annat.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kan man se att naturen är avsiktligt skapad?
« Svar #21 skrivet: januari 25, 2010, 12:10 »
Vi har väl hört ateistiska röster ganska länge: Sovjetynionen sedan 1917. Östeuropa sedan 1945,
I Sverige Hedenius 1949.
Den förste namngivne Ateisten skall enligt koranen vara kung nimrod, i antika Grekland och Rom var icke-troende belagda i texterna.

Ändå har de religiösa rösterna under många århundraden nära nog haft en monopolställning här i västerlandet och i många fall har ateistiska röster tystats. Ta t ex vårt eget land, att vara "gudsförnekare" i gamla dagar var inte alltid så lätt. På 1600-talet kunde man t o m bli avrättad för en sådan sak.

Personligen tycker jag vi inte har kommit längre sedan bronspåldern: vi vet inte varför universum uppstod eller vad som kommer att hända mede detr i framtiden eller om det är ändligt eller oändligt.
Gamla myter ersätts av nya myter

Man kan fundera på om frågan varför universum uppstod överhuvudtaget är meningsfull? Kanke är det ungefär som att fråga sig hur färgen grönt smakar eller vad stenar tänker på.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kan man se att naturen är avsiktligt skapad?
« Svar #22 skrivet: januari 25, 2010, 12:38 »
Piankhy skriver:
Citera
Man kan fundera på om frågan varför universum uppstod överhuvudtaget är meningsfull? Kanke är det ungefär som att fråga sig hur färgen grönt smakar eller vad stenar tänker på.
Jag hänger inte med - universums existens måste rimligen ha en logisk,naturvetenskaplig förklaring, inte som Piankhy antyder ett rent fantasifoster. Om man inte anser livet vara en dröm eller illusion.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kan man se att naturen är avsiktligt skapad?
« Svar #23 skrivet: januari 25, 2010, 13:12 »
Piankhy skriver:Jag hänger inte med - universums existens måste rimligen ha en logisk,naturvetenskaplig förklaring, inte som Piankhy antyder ett rent fantasifoster. Om man inte anser livet vara en dröm eller illusion.


Jag tror inte att universum är ett fantasifoster, men jag undrar om man verkligen kan fråga sig varför universum finns? Kanske det inte finns någon orsak till att det finns, det bara finns? Varandet kanske är sin egen orsak.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kan man se att naturen är avsiktligt skapad?
« Svar #24 skrivet: januari 25, 2010, 13:12 »
Piankhy skriver:Jag hänger inte med - universums existens måste rimligen ha en logisk,naturvetenskaplig förklaring, inte som Piankhy antyder ett rent fantasifoster. Om man inte anser livet vara en dröm eller illusion.


Nja... detta är ju egentligen pudelns kärna: vi människor anser oss kapabla att greppa allt, att allt går att förklara...
..men när vi inser motsatsen infinner sig ett ganska behagligt lugn. ;)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kan man se att naturen är avsiktligt skapad?
« Svar #25 skrivet: januari 25, 2010, 13:30 »
Piankhy skrev:
Citera
Jag tror inte att universum är ett fantasifoster, men jag undrar om man verkligen kan fråga sig varför universum finns? Kanske det inte finns någon orsak till att det finns, det bara finns? Varandet kanske är sin egen orsak.
Är vi inte nu tillbaka i en religion - dogmer som inte får ifrågasättas?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kan man se att naturen är avsiktligt skapad?
« Svar #26 skrivet: januari 25, 2010, 13:37 »

Piankhy skrev: Jag tror inte att universum är ett fantasifoster, men jag undrar om man verkligen kan fråga sig varför universum finns? Kanske det inte finns någon orsak till att det finns, det bara finns? Varandet kanske är sin egen orsak.



Är vi inte nu tillbaka i en religion - dogmer som inte får ifrågasättas?

Ingen hindrar väl att man kan ifrågasätta ovannämnda fundering. Jag bara undrar ifall frågan varför universum finns är rätt ställd?
Ju äldre desto bättre.