Författare Ämne: Forntida besökare från rymden - ren fantasi?  (läst 4225 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Forntida besökare från rymden - ren fantasi?
« skrivet: januari 20, 2010, 11:53 »
Det finns en otrolig mängd oseriösa böcker om förhistoriska besök från rymden. Det borde väl vara gamska lätt för en arkeolog att avvisa de påstådda fynden,
Ett till äventyrs verkligt fynd av rester av UFO med utrustning från forntiden vore väl
ganska lätt att fastställa?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Forntida besökare från rymden - ren fantasi?
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2010, 12:20 »
Skulle man mot förmodan hitta sådana rester så vore det ju minst sagt revolutionerande.

Kanske chansen att hitta ett krashat UFO är störst på havsbottnen, eftersom 70% av jordens yta består av hav.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Forntida besökare från rymden - ren fantasi?
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2010, 13:15 »
Jag har läst att 70% av alla U.F.O.-observationer sker i anslutning till vatten.....

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Forntida besökare från rymden - ren fantasi?
« Svar #3 skrivet: januari 20, 2010, 13:28 »
Kanske förklarade man redan på forntiden mystiska himlafenomen med att gudarna (utomjordingar) steg ner på jorden?

Någon som sett TV-serien Stargate SG-1? Där är de egyptiska gudarna utomjordingar som kidnappar människor och sätter dem på andra planeter där de sedan utvecklar olika kulturer. Intressant nog är hjältarna asagudar som tillbes av vikingar...
Pyramiderna är egentligen inga gravkamrar, utan plattformar för rymdskepp...

Jag tror att hela alltet med utomjordingar har uppkommit av människans längtan efter samhörighet. Vi vill veta att vi inte är ensamma i ett oändligt universum. De som säger att de sett UFOn får en samhörighet med andra som också säger att de sett ett osv.

Personligen så tror jag på utomjordingar den dagen en av dem står framför mig. Är vi ensamma i universum? Nej, det är vi inte. Det finns bakterier, amöbor och liknande även på andra planeter, samma byggstenar som en gång skapade liv på Jorden. Men jag tror inte att det står en kopia av mig där ute på en annan planet och uppfinner hjulet  ;)

För att citera en av 90-talets mest berömda FBI-agenter: "The truth is out there".  :o

/Åsa.


Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Forntida besökare från rymden - ren fantasi?
« Svar #4 skrivet: januari 20, 2010, 13:42 »
Scania skrev citat:
Citera
Men jag tror inte att det står en kopia av mig där ute på en annan planet och uppfinner hjulet 
Det får vi verkligen hoppas att det inte gör. Anhängarna av ett parallellmultiversa (många universum) anser att det kan finnas ett oändligt antal parallella världar och där allt som kan hända någonstans verkligen händer.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Forntida besökare från rymden - ren fantasi?
« Svar #5 skrivet: januari 20, 2010, 13:46 »
Ungefär som "butterfly-effekten"? Om en fjäril slår med sina vingar på ena sidan jorden så inträffar ett vulkanutbrott någon annanstans.

Är det inte så att om man gör något som kan förändra historien (t.ex. uppfinner hjulet två gånger) så startar en händelsespiral som kan leda till att något ändras så radikalt att personer kan försvinna utan anledning?

/Åsa.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Forntida besökare från rymden - ren fantasi?
« Svar #6 skrivet: januari 20, 2010, 14:41 »
Tja...läser man lite om den nya matematiken så är väl det mesta numera möjligt?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Superstr%C3%A4ngteori

Har dock lite småsvårt att greppa det hela :)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Forntida besökare från rymden - ren fantasi?
« Svar #7 skrivet: januari 25, 2010, 11:56 »
Ny artikel i ämnet i Aftonbladet idag:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6481620.ab

Intressant slutsats för övrigt, att om man går efter evolutionsteorin så innebär den per automatik att liv måste uppstå överallt. Något tillspetsat/tolkat av mig?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Forntida besökare från rymden - ren fantasi?
« Svar #8 skrivet: januari 25, 2010, 12:26 »
De kemiska ämnen som ingår i förutsättningarna för liv har ju konstaterats även utanför jorden, bla finns det komplexa organiska molekyler i gasmoln ute  rymden. Och vi upptäcker ju hela tiden nya planeter runt främmande solar så chanserna för att någon av dem skulle kunna ha de rätta betingelserna för att liv skall uppstå borde väl kunna finnas där. Livet tycks ju följa vissa universella naturlagar som vad vi förstår gäller överallt och inte bara på vår jord.

Och ser man det rent matematiskt så borde chanserna till liv därute vara ganska stora. Bara i vår galax finns ju ett par hundra miljarder stjärnor, varav åtminstone en del borde kunna ha planetsystem. Och det tycks ju finnas åtminstone hundra miljarder galaxer. Så det räcker med att det bara uppstår liv på en plats i varje galax för att det ändå skall kunna finnas hundra miljarder världar med liv. Och om intelligent liv och civilisationer uppstår bara på en bråkdel av alla dessa planeter med liv så blir det ändå en hel del civilisationer. Det enda problemet är ju att dessa civilisationer ligger så glest utspridda (både i rummet och kanske också i tiden) att det skall mycket till innan de träffar på varandra.
Ju äldre desto bättre.