Författare Ämne: Genus, är det nåt att ha?  (läst 45190 gånger)

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #20 skrivet: januari 17, 2010, 23:46 »
Jag håller med om att det är jättebra om man gör upp med gamla "sanningar" och omprövar antaganden vars förutsättningar har förändrats, men varför koppla det till kön? Att säga att ett felaktigt antagande beror på könet hos den som gjorde antagandet är som att avfärda personen för att h*n är troende jude, medlem i ett politiskt parti, har adliga anor eller är uppväxt i Norrland. "Du vet, de tänker ju lite annorlunda". Otroligt förnedrande för den som drabbas, för ju mer h*n försöker försvara sig, desto skyldigare verkar h*n.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #21 skrivet: januari 17, 2010, 23:48 »
Det Måns beskrev fick mig att tänka på en målning av Hendrik Münnichhoven från 1653.
Magnus Gabriel De la Gardie fick ta ett kliv ner för han hade inte lika fin härstamning
som Maria Eufrosyne.

Målningen

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #22 skrivet: januari 17, 2010, 23:57 »

Jag frågade även, något provocerande, varför de som är genuskritiska här på forumet är män och över 30. Varför är det så?

/Johan

Något provocerande svar.


Därför att de över 30 har skaffat sig lite mer erfarenhet och kan se saker i ett större perspektiv, och på så sätt får en lite annan uppfattning om orsak och verkan.

Därför att de över 30  inte är lika benägna att förändra världen då de inte är lika bombsäkra på just vad som är fel och ska ändras.

Därför att de över 30 ofta har mer att förlora på en ändrad ordning.


och varför män?
Ja om det gäller det här forumet så är det ju klart fler män över 30 än kvinnor, så det går faktiskt inte att säga om kvinnor och män över 30 generellt har olika åsikter.



Motfråga vars svar är minst lika relevant.   Varför är det mest kvinnor under 30 som genuspositiva?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #23 skrivet: januari 18, 2010, 00:12 »
Nils,
Har du något bra uttal på h*n? Jag gillar ordet.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #24 skrivet: januari 18, 2010, 00:19 »
Jag märkte att det gled lite från ämnet i denna diskussion så jag fortsätter här. Det har hänt flera gånger här på forumet att genus anses vara populistiskt, onödigt och irrelevant. Mina frågor är:

  • Är det irrelevant varför Bäckaskogskvinnan första ansågs vara en man utifrån gravfynden?




/Johan

I allra högsta grad relevant. Det stora problemet är dock inte att tolkarens perspektiv vilket fick denna att tro att en fiskare och jägare är en man. Problemet är att man tog en genväg som ingen ifrågasatte vetenskapligt på 30 år.  Lösningen på problemet är alltså inte att ta hänsyn till genusperspektiv, utan lösningen är att arbeta vetenskapligt. [/list]
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #25 skrivet: januari 18, 2010, 00:27 »
Fanatiker av alla slag och alla kön är av ondo oberoende om det är frimärken, Gud, politik, eller framhärdande av kön av olika slag.

Män över 30 vill inte, som Yngwe skriver, förändra världen. De har redan gjort det – precis på samma sätt som kvinnor över 30 har förändrat den. En liten bit alltså, mycket liten – och man är inte riktigt säker på åt vilket håll det blev…

Är man som jag 2 X 30 + så har man klivit ned från barrikaderna, slängt slagorden och eldat upp banderollerna. Man tänker så mycket skrik för så lite ull….och istället för att kämpa högt och gällt - och få jäkligt små saker att hända - så jobbar man med små saker - och får stora resultat.

Förresten…
Jag gick till min granne idag, och sa att jag är genuspositiv. Han såg beklämd ut och frågade ”hur faan fick du det då”? Så tvekade han lite och frågade ”smittar det”?
Jag sa: nej - det är nåt som kommer med åren…och så suckade jag tungt…
Han tyckte uppriktigt synd om mig.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #26 skrivet: januari 18, 2010, 00:28 »
Nils,
Har du något bra uttal på h*n? Jag gillar ordet.


Tyvärr inte, men "han/hon/den/det" ligger väl rätt nära tillhands.

Ett ord som har föreslagits ett par gånger är hen. Tyvärr har det i vissa sammanhang förknippats med personer som aktivt tagit avstånd från könstillhörigheter, och då fått en innebörd som inte är den tänkta neutrala. Att kalla någon för hen kan därför bli lika knasigt som att kalla en kvinna för han eller en man för den.

Mer läsning: http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsneutrala_pronomen

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #27 skrivet: januari 18, 2010, 09:20 »
Det här med att högar/stensättningar med (rest) mittsten sägs innehålla en man, och högar/stensättningar med gravklot innehåller kvinnor, är det en så'n här "Bäckaskogsgrej"? Dvs. dålig forskning med bristande medvetande om genusperspektivet? Eller är det styrkt statistiskt, med osteologiska analyser och allt?

/Mats

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #28 skrivet: januari 18, 2010, 09:52 »
Tyvärr inte, men "han/hon/den/det" ligger väl rätt nära tillhands.

Ett ord som har föreslagits ett par gånger är hen. Tyvärr har det i vissa sammanhang förknippats med personer som aktivt tagit avstånd från könstillhörigheter, och då fått en innebörd som inte är den tänkta neutrala. Att kalla någon för hen kan därför bli lika knasigt som att kalla en kvinna för han eller en man för den.

Mer läsning: http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsneutrala_pronomen

Det där måste ju vara ett I-landsproblem om något, som anarkister som ställer sig utanför samhället, eller rättare sagt TROR att de kan ställa sig utanför samhället. De enda som på allvar skulle ha en möjlighet att vara neutrala torde vara de asexuella.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #29 skrivet: januari 18, 2010, 10:21 »
Vi har två frågor här: statens roll i styrningen av universitet och genusperspektiv inom arkeologin.
Universitet och museer borde naturligtvis få bedriva oberoende forskning. Givetvis bör kurser och forskning vara öppna för alla behöriga.
Genusperspektiv är naturligtvis ett av flera perspektiv vid tolkningen av gravgåvor. andra kan vara social klass, religiös tillhörighet vid äldre gravar och etnisk bakgrund.
För Fotevikens del kan det ha betydelse att lyfta fram flickornas roll under vikingatiden, eftersom ett stort antal av intresserade barn och ungdommar tillhör det kvinnliga könet:
http://www.historiska.se/historia/jarnaldern/vikingar/barn/
utan att därför tona ner berättelsen om vikingapojkar, om vilka vi har en del skriftliga källor.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #30 skrivet: januari 18, 2010, 18:34 »
Jag tycker att det faller sig naturligt att de som utsätts för de svepande anklagelserna är de som reagerar starkast. Om någon skulle säga att muslimska forskare inte är tillräckligt objektiva så skulle de starkaste reaktionerna komma från muslimskt håll. Om någon skulle säga att samer är olämpliga som lärare i ämnen som berör samiska frågor så skulle de starkaste reaktionerna komma från samiskt håll.

Utifrån dina jämförelser så verkar det som om du tror att jag hävdar att män är sämre forskare p g  a att de är män. Det har jag aldrig påstått, och det gör inte genusperspektivet heller. Det är dock en vanlig missuppfattning.

Något provocerande svar.
Jag är ju själv ute efter att provocera så ett provocerande svar är såklart välkommet. :)

Därför att de över 30 har skaffat sig lite mer erfarenhet och kan se saker i ett större perspektiv, och på så sätt får en lite annan uppfattning om orsak och verkan.

Intressant eftersom genusperspektivet handlar om just detta, att se saker ur ett större perspektiv.

Därför att de över 30  inte är lika benägna att förändra världen då de inte är lika bombsäkra på just vad som är fel och ska ändras.

Borde inte detta också innebära att de över 30 har svårt att ta till sig nya idéer?

Därför att de över 30 ofta har mer att förlora på en ändrad ordning.

Kan jag hålla med om... :) Men jag tror inte heller att vetenskap handlar om att vinna eller förlora.

och varför män?
Ja om det gäller det här forumet så är det ju klart fler män över 30 än kvinnor, så det går faktiskt inte att säga om kvinnor och män över 30 generellt har olika åsikter.

Motfråga vars svar är minst lika relevant.   Varför är det mest kvinnor under 30 som genuspositiva?

Att det är främst män över 30 som kritiserar genus är nog ganska genomgående, även utanför forumet. Varför kvinnor har en tendens att vara mer intresserad av genus kan ju bero på flera saker men de tillhör ju den gruppen som osynliggjorts inom den tidigare forskningen, men det kan nog nån annan svara på bättre.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #31 skrivet: januari 18, 2010, 19:09 »
Varför är det mest män som debatterar i denna tråd?  ;)
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #32 skrivet: januari 18, 2010, 20:48 »
    I allra högsta grad relevant. Det stora problemet är dock inte att tolkarens perspektiv vilket fick denna att tro att en fiskare och jägare är en man. Problemet är att man tog en genväg som ingen ifrågasatte vetenskapligt på 30 år.  Lösningen på problemet är alltså inte att ta hänsyn till genusperspektiv, utan lösningen är att arbeta vetenskapligt. [/list]

    Och vad grundade sig denna genväg i? Detta är intressant eftersom ett genusperspektiv (bland flera) ingår i att arbeta vetenskapligt (imho).

    Genusperspektiv är inte lika med en dold könsmaktsordning. Genusperspektiv är inte lika med rabiata feminister. Genusperspektiv innebär inte att avfärda och förkasta "allt". Genusperspektiv är inte lika med att ha en dold politisk agenda. Ändå är detta som tas upp som argument om och om igen.

    Genusperspektiv är att ställa en viss sorts frågor till materialet på samma sätt som andra perspektiv ställer andra sorters frågor. Är det god vetenskap att undvika att ställa dessa frågor bara för att?

    /Johan
    : iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

    Utloggad Yngwe

    • Gode
    • Antal inlägg: 5 702
    SV: Genus, är det nåt att ha?
    « Svar #33 skrivet: januari 19, 2010, 00:06 »
      Och vad grundade sig denna genväg i? Detta är intressant eftersom ett genusperspektiv (bland flera) ingår i att arbeta vetenskapligt (imho).

      Genusperspektiv är inte lika med en dold könsmaktsordning. Genusperspektiv är inte lika med rabiata feminister. Genusperspektiv innebär inte att avfärda och förkasta "allt". Genusperspektiv är inte lika med att ha en dold politisk agenda. Ändå är detta som tas upp som argument om och om igen.

      Genusperspektiv är att ställa en viss sorts frågor till materialet på samma sätt som andra perspektiv ställer andra sorters frågor. Är det god vetenskap att undvika att ställa dessa frågor bara för att?

      /Johan
    Ja vad det grundar sig i är nog en mycket relevant fråga. Tyvärr är den nog oerhört svår att svara på. Det är säkert av vikt att i senare tider har jakt och fiske varit en manlig syssla, och även i en mängd lågteknologiska kulturer är förhållandet sådant, så slutsatsen att det är en man är alltså inte helt oförsvarbar. Det intressanta är att i en genusdebatt ligger en likartad statistiskt understödd generalisering till grund för resonemanget, att man skulle ha fixerat vissa roller för män och kvinnor och applicerat dom även på historien, att män respektive kvinnor tolkar utifrån olika preferenser, att forskarmiljön är präglad av män och eller kvinnor, och så vidare.

    Precis som Bäckaskogskvinnan mycket väl kan representera en vanlig företeelse såväl som något ovanligt eller till och med unikt, så kan varje enskild forskare representera motsvarande, och det finns alltså en avsevärd risk att vare sig vi tolkar Bäckaskogskvinnan eller en forskare så kan generaliseringar ge helt fel tolkning.   

    Så vad denna genväg grundade sig i vet jag inte, jag känner inte personen som tog den, jag känner inte dennes miljö och inte heller dennes underlag, jag har alltså mycket små möjligheter att kunna bygga en stark teori om dennes perspektiv vare sig det avser genus eller något annat.


    Vad gäller genusperspektivet i sig så upprepar jag min fråga från flera trådar, hur urskiljer du det från alla andra perspektiv?  Hur kan du isolera det ?  Denna fråga svarar ingen någonsin på....

    Och nej genusperspektivet är väl inget illa i sig, vad det nu än är, men det framförs ofta av rabiata och eller populistiska feminister med misstänkt dold politisk agenda, det kan ingen sticka under stol med. Dessutom tillskrivs genusperspektivet ibland ett sådant värde att man verkar tumma på den vetenskapliga kvaliten, och det är synnerligen allvarligt.[/list]
    " Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

    Utloggad Yngwe

    • Gode
    • Antal inlägg: 5 702
    SV: Genus, är det nåt att ha?
    « Svar #34 skrivet: januari 19, 2010, 00:40 »
    Orkar inte fokusera på tekniken, kommentarer till Gorms inlägg skrivet Januari 18:34
    Citera
    Citat från: Yngwe skrivet Januari 17, 2010, 23:57
    Därför att de över 30 har skaffat sig lite mer erfarenhet och kan se saker i ett större perspektiv, och på så sätt får en lite annan uppfattning om orsak och verkan.

    Intressant eftersom genusperspektivet handlar om just detta, att se saker ur ett större perspektiv.

    Nej, jag håller inte med, det är att se saker ur ett av olika anledningar självvalt, begränsat perspektiv

    Citera
    Citat från: Yngwe skrivet Januari 17, 2010, 23:57
    Därför att de över 30  inte är lika benägna att förändra världen då de inte är lika bombsäkra på just vad som är fel och ska ändras.

    Borde inte detta också innebära att de över 30 har svårt att ta till sig nya idéer?

    Jo, det gör det nog, men alla nya idéer är ju inte av godo, vilket 30-åringen hunnit upptäcka och säkert bidrar till en viss motvilja, på gott och ont.

    Citera
    Citat från: Yngwe skrivet Januari 17, 2010, 23:57
    Därför att de över 30 ofta har mer att förlora på en ändrad ordning.

    Kan jag hålla med om... Smiley Men jag tror inte heller att vetenskap handlar om att vinna eller förlora.

    Tyvärr kan jag inte hålla med om det här heller, hur gärna jag än skulle vilja. Det handlar i stor utsträckning om jobb, status, finansiering och så vidare. Speciellt i ett område som arkeologi med knapra ekonomiska resurser handlar det mycket om att vinna eller förlora, och i den kampen används många fula knep, den som är finansierad och framgångsrik behåller gärna den positionen, och är ibland beredd att tumma på en hel del för den saken.


    Citera
    Citat från: Yngwe skrivet Januari 17, 2010, 23:57
    och varför män?
    Ja om det gäller det här forumet så är det ju klart fler män över 30 än kvinnor, så det går faktiskt inte att säga om kvinnor och män över 30 generellt har olika åsikter.

    Motfråga vars svar är minst lika relevant.   Varför är det mest kvinnor under 30 som genuspositiva?

    Att det är främst män över 30 som kritiserar genus är nog ganska genomgående, även utanför forumet. Varför kvinnor har en tendens att vara mer intresserad av genus kan ju bero på flera saker men de tillhör ju den gruppen som osynliggjorts inom den tidigare forskningen, men det kan nog nån annan svara på bättre.

    Min gissning, om det nu är som du söger vilket jag inte är övertygad om, är att kvinnor har mer att förlora på att ifrågasätta genusandet, de skulle då flytta sig till en än mindre gruppering och riskera att försvaga sin position ytterligare gentemot traditionellt dominerande män och dessutom gentemot kvinnor med det populära genus på agendan.

    " Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

    Utloggad Herulen

    • Veteran
    • Antal inlägg: 624
    SV: Genus, är det nåt att ha?
    « Svar #35 skrivet: januari 19, 2010, 03:22 »
    Varför är det mest män som debatterar i denna tråd?  ;)

    Varför är det mest män, 30+, som skriver på arkeologiforum? Kan det vara så att många kvinnor anser att män, oavsett ålder, är pojkar varvid kvinnor anser sig inte vilja nedlåta sig att deltaga på detta forum?

    Utloggad Herulen

    • Veteran
    • Antal inlägg: 624
    SV: Genus, är det nåt att ha?
    « Svar #36 skrivet: januari 19, 2010, 03:26 »
    Som sagt; tråden startade med att forumets administratör ansåg att manliga 30+ på denna sajt uppfattade genusvetenskap som irrelevant? Jag har ännu inte fått svar av Gorm var han hämtade detta fakta från?

    Utloggad Herulen

    • Veteran
    • Antal inlägg: 624
    SV: Genus, är det nåt att ha?
    « Svar #37 skrivet: januari 19, 2010, 03:29 »
    Det är tyvärr så att en (liten) del män förutsätter att genusforskning och feminism utgår från ett skuldbeläggande av män som en grundförutsättning. Jag skulle kunna prata mig blå i ansiktet (och har det) att det inte alls är så, men det skulle nog inte övertyga någon som redan bestämt sig på den punkten.

    Vilka argument har du för dina ståndpunkter?

    Utloggad Jasaw

    • Stammis
    • Antal inlägg: 480
      • Archaeological Haecceities
    SV: Genus, är det nåt att ha?
    « Svar #38 skrivet: januari 19, 2010, 08:40 »
    Varför är det mest män, 30+, som skriver på arkeologiforum? Kan det vara så att många kvinnor anser att män, oavsett ålder, är pojkar varvid kvinnor anser sig inte vilja nedlåta sig att deltaga på detta forum?
    Jag fortsätter på den stereotypa vägen i mitt svar: Kvinnor har hand om hemmet och männen är ute i offentligheten. Det är därför de dominerar på detta forum. Männen är mer benägna att nätverka och käbbla i offentligheten (kvinnor skvallrar ju som bekant mer i det fördolda). Eller så är det så att sköta hem och barn (kvinnans roll) tar längre tid medan männens arbete genererar mer fritid. Det har mao att göra med evolutionära essentiella egenskaper som går tillbaka till man the hunter. Detta kan vi inte råda över.

    Finns det en smiley för ironi?
    Blogg: Archaeological Haecceities
    http://haecceities.wordpress.com

    Utloggad Mats Hansson

    • Gode
    • Antal inlägg: 1 806
    SV: Genus, är det nåt att ha?
    « Svar #39 skrivet: januari 19, 2010, 08:46 »
    Ja, männen är ute och jagar vargar, ställer upp i tusental, och skjuter redan första dagen ned större delen av de 27 troligtvis inavlade (?) exemplaren som annars skulle sprungit omkring därute och gjort livet otäckt för stackars kvinnor.  :-\

    /Mats