Författare Ämne: Genus, är det nåt att ha?  (läst 45194 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #80 skrivet: januari 26, 2010, 12:29 »
Bures !

Får jag föreslå läsning av denna skrift:

"Genusforskning inom arkeologin", skriven av Elisabeth Arwill-Nordbladh

http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800094025/isbn91-88874-74-5.pdf

MVH
Návdi

Har läst nu Navdi.  Det här är politik.  Innehåller mycket lite om hur genusperspektivet kan bidra till ett bättre forskningsresultat inom arkeologi, och det är inte heller skriftens syfte. Syftet är att utveckla genusforskningen i sig!  Genusforskningen har alltså ett egenvärde!


" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #81 skrivet: januari 26, 2010, 13:17 »
Bures !

När man inte finner på annat så kallar man genusforskning för "politik" och feminism".
Men nu är genusforskning varken det ena eller andra. Genusforskare forskar både på mäns och kvinnors roller.
T.o.m. Stig Welinder ägnar sig åt det:
http://www.miun.se/genusvetenskap/Forskning/Forskare/Stig-Welinder/

Den 18-19 februari är det "Genusmaraton" i Sundsvall. Läs mera här:
http://www.miun.se/genusvetenskap/Forskning/Genusmaraton/
Kanske något för herrarna ?

MVH
Návdi
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #82 skrivet: januari 26, 2010, 13:51 »
Bures !
Citat från: Herulen
Man vill ju gärna veta hur ett skuldbeläggande kan uppfattas annorlunda med detta tema:
http://www.tema.liu.se/tema-g/kritiska-studier-av-man-och-maskuliniteter?l=sv
Se också navdis inlägg.

I USA är ämnet misandry välbekant och en egen forskningsgren. Det mest klassiska verket är för den insatte naturligtvis Katherine K. Young, Paul Nathansons "Spreading Misandry". Skriven redan 2001.

Bara så att det är klart: Jag varken hatar eller föraktar män i allmänhet. Det är inte heller det som vetenskaplig genusforskning handlar om. Det handlar bara om att kritiskt granska mäns och kvinnors roller i olika sammanhang och vad dessa roller bygger på. Så som mansrollen har utvecklat sig i klassamhällena så är det ingen större konst att se att här är både kvinnor och män offer.

MVH
Návdi
Návdi

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #83 skrivet: januari 26, 2010, 14:26 »
Genusforskning borde alltså vara att försöka ta reda på hur könsrollerna har utvecklats och förändrats under tidens gång. Då blir ju bäckaskogskvinnan något intressant att bygga teorier kring och inte ett berömt misstag; Var hon kanske en man i kvinnokropp? Var hon en kvinnlig jägare, eller offrad/begravd i en manlig jägares ställe? Var uppdelningen mellan män o kvinnor likadan då som nu?
osv.
Nej, jag har inte studerat några länkar... ;-)
Qui tacet, consentit

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #84 skrivet: januari 27, 2010, 12:57 »
Där håller jag med. Genusforskningen är visst relevant och motiverad, framförallt för att skapa en medvetenhet som förhindrar schablonmässiga tolkningar. Och det kan visst kanske vara så att genusforskningen bör prioriteras och studeras mer än t.ex. skillnader mellan andra grupper, det är ju i mångt ett politiskt beslut.

Frågan är då hur man aktivt studerar något ur ett genusperspektiv utan att försumma de andra perspektiven? För om du inte beaktar dom så är ju risken fortfarande mycket stor att du missar sanningen och det är väl den vi vill komma så nära som möjligt. Eller?  Är det bättre att ha fel med ett genusperspektiv än med ett "mansperspektiv"? Ibland får jag uppfattningen att det är så, att genusperspektivet i sig ger dig godkänt trots allt. Och det kan aldrig vara bra!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Nils Johansson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 43
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #85 skrivet: januari 07, 2011, 21:08 »
Mycket intressant att följa...

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Genus, är det nåt att ha?
« Svar #86 skrivet: januari 10, 2011, 12:38 »
Detta ständiga teoretiserande är enligt mitt förmenande endast ytterligare ett tecken på att människan har kommit för långt från sin naturliga miljö och fått för mycket tid till att ägna sig åt ickefrågor. Genusvetenskap - Lappri!