Författare Ämne: Vad betyder "genusmärkning"  (läst 7280 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vad betyder "genusmärkning"
« skrivet: januari 14, 2010, 19:20 »
Vad betyder uttrycket "genusmärkning" som diskuterats i Svenska Dagbladet? Inom arkeologin är ju kvinnliga forskare en stor andel så jag antar att vårt forskningsfält inte ingår.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vad betyder "genusmärkning"
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2010, 11:50 »
Tore Frängsmyr anser att genusmärkningen håller på att underminera den intellektuella grunden för forskarnas arbete:

Citera

Genusmärkta universitet välkänd diktatortaktik


Den intellektuella grunden för forskarnas arbete håller på att undermineras av universitetets genusmärkning. Tore Frängsmyr undrar varför de flesta forskare tiger.
----
För tvåhundra år sedan förklarade Wilhelm von Humboldt att grunden till den akademiska friheten bestod i att lärarna själva skulle välja ämne, teori och metod för sin forskning samt – givetvis – själva formulera sina resultat. Med genusmärkning skulle denna grundläggande frihet utplånas. Som en våt filt skulle genusforskningens teorier, metoder och målsättning läggas över all forskning. Med välkänd diktatorisk taktik skulle det politiskt korrekta uppförandet belönas med högre status och mera resurser.

http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kulturdebatt/genusmarkta-universitet-valkand-diktatortaktik_4080851.svd



Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad betyder "genusmärkning"
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2010, 15:40 »
Han har naturligtvis rätt. Tokfeministerna har fått alldeles för mycket svängrum i det här landet. Det där med genus tror jag inte ett förbannade dugg på, det är rena efterkonstruktioner.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad betyder "genusmärkning"
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2010, 16:51 »
Håller också med Tore helt, genusandet är i högsta grad ohälsosamt och fungerar idag som köksväg på kunskapens bekostnad, vare sig det handlar om arkeologi eller något annat ämne. Det är ett populistiskt fenomen som motverkar verklig rättvisa och öppenhet genom att genusperspektivet framställs som det viktigaste vilket aldrig kan vara sant.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vad betyder "genusmärkning"
« Svar #4 skrivet: januari 16, 2010, 18:11 »
Man gör sig en otjänst när man gör kön till det enda som spelar nån roll. Kan det inte vara lika viktigt med människors etniska eller klassmässiga bakgrund? Samtidigt ska vi inte kasta ut barnet med badvattnet, ett genusperspektiv kan tillföra mycket i tolkningen av ett material men det bör inte vara det enda allenarådande perspektivet. Detta gäller f ö alla perspektiv.

Med tanke på folk här på forumet reagerar när genus tas upp och gör kopplingar till rabiata feminister så kan jag ställa mig fråga vilka som är rabiata? Jag efterlyser en sansad och konstruktiv diskussion kring genus här på forumet, något jag inte sett ens ett spår av än. Beror det på att de flesta som skriver här är män över 30?? ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad betyder "genusmärkning"
« Svar #5 skrivet: januari 16, 2010, 18:28 »
Du menar den sista generationen riktiga män? ;) Skämt åsido anser jag den moderna människan tillräckligt vilsen idag utan att man behöver krångla till det ytterligare för dem. Men du har rätt i att man inte bör reta sig i onödan på något som, förhoppningsvis kommer att blåsa över så småningom. Ismer och ideér kommer och går, men de är ju endast intellektuellt utanverk och inget som för all framtid är ristat i sten.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Vad betyder "genusmärkning"
« Svar #6 skrivet: januari 16, 2010, 23:16 »
"Beror det på att de flesta som skriver här är män över 30??"

Är det verkligen en sansad och konstruktiv inställning? Tänk på att om du bytt ut epitetet män mot t ex "kvinnor", "bögar" eller "muslimer" hade du sannolikt gjort dig skyldig till en straffbar handling.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Vad betyder "genusmärkning"
« Svar #7 skrivet: januari 16, 2010, 23:43 »
Ang. genusmärkning inom humaniora, läs gärna här:
http://www.uu.se/nyheter/nyhet.php?typ=artikel&id=871.
Just nu är allt som betecknas med "genus" politiskt korrekt. Även om jag ser det mer som "vänster" än den "högerregering" vi har nu, vilket möjligen kan innebära att om vi vår en rödgrön regering efter höstens val, att detta med "genus" kan få ytterligare en tid på sig att påverka forskning, utbildning m.m. innan något nytt "mantra" tar över.
/Jan

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vad betyder "genusmärkning"
« Svar #8 skrivet: januari 17, 2010, 09:00 »
Professorn och prefekten vid Nationalekonomiska institutionen i Uppsala, Bertil Holmlund, kallar genusnormen en "Sovjetmodell":

Citera
Uppsala universitets "genus­certifiering" gör genus till norm på ett sätt som för tankarna till marxism-leninismen i Sovjet. Men en samhällsforskare måste få välja teoretiska perspektiv efter eget huvud, utan genus­inspektörer. Det skriver professor Bertil Holmlund.
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=2-AV_ID=989193,00.html


Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Vad betyder "genusmärkning"
« Svar #9 skrivet: januari 17, 2010, 09:04 »
Under mellankrigstiden fick rasistiska ideologier ibland påverka forskningen. Detta har gjort att hela forskningsområden från denna tid har brännmärlts i eftervärldens ögon. Även forskning och forskare som varit oberoende av dessa strömningar har ofta blivit negligerade av eftervärlden. Det finns många exempel på detta inom arkeologin.

Risken är att den nutida genusinspirerade forskningen kommer att få en motsvarande stämpel, som kommer att påverka synen på nutidens forskning i framtidens ögon.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vad betyder "genusmärkning"
« Svar #10 skrivet: januari 17, 2010, 11:09 »
"Beror det på att de flesta som skriver här är män över 30??"

Är det verkligen en sansad och konstruktiv inställning? Tänk på att om du bytt ut epitetet män mot t ex "kvinnor", "bögar" eller "muslimer" hade du sannolikt gjort dig skyldig till en straffbar handling.

Det var en fråga ställd med glimten i ögat men det är intressant att du reagerar som du gör, genom att använda retoriskt grepp för att flytta fokus från sakfrågan (kan ju tillägga att jag själv är man och över 30). Att hävda att de som är emot genus på forumet är kvinnor/bögar/muslimer skulle knappast anses vara brottsligt. Känns som denna del glider iväg lite, jag startar ett nytt ämne.

Jag tror absolut att det finns mycket att tjäna på att granska lärosätena (eller låta dem granska sig själva) men då bör man se det ur ett inkludera-exkluderaperspektiv, genus är då en variabel tillsammans med etnisk bakgrund, klasstillhörighet, funktionsnedsättning, språk mm

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vad betyder "genusmärkning"
« Svar #11 skrivet: januari 17, 2010, 11:55 »
Bures Johan !

Tur att det finns kloka män över 30 som Du !  :-*

Det är ju ingen hemlighet att forskning över huvudtaget fram till nu i västvärlden har varit dominerad av män från borgar- eller småborgarklassen och av manligt tänkande. En förändring är på väg. Jag tror att det kommer mycket gott och vetenskapligt hållbart ut av genusforskning. Men som Johan säger, så bör det inte vara det allenarådande perspektivet. Etnicitet och klassbakgrund mm. spelar också roll.

Kersin Eidlitz Kuoljok skriver i boken "Bilden av universum bland folken i norr", s. 29:
"En svaghet i forskningen anser jag vara att forskare stadigt har lutat sig mot varandra. I arbetena redovisar man ofta och noga vad kolleger tidigare har skrivit, så jag lär mig mer om dem än om samer. Om de flesta forskare i dag är överens om något, tar jag det som en varningssignal. Det låter betryggande men betyder bara att det som upprepas många gånger till sist kan ha blivit en sanning, som man inte anser behöver styrkas."

Dessa forskare har huvudsakligen varit män. Det är ett sisyfos-arbete att slå hål på deras
"sanningar".

Rauna Kuokkanen, född och uppvuxen vid Deatnu (Tanaälven) på finsk sida, är assisterande professor vid "Department of Political Science/ Aboriginal Studies Program" vid universitetet i Toronto. I förordet till boken  "Reshaping the University - Responsibility, Indigenous Epistemes, and the Logic of the Gift" skriver hon: 

"As an institution, the academy supports and reproduces certain systems of thought and knowledge, and certain structures and conventions, that rarely reflect or represent indigenous worldviews. In this way, it silences and makes invisible the reality of many indigenous students. To a large extent, the academy remains founded on epistemological practices and traditions that are selective and exclusionary and that are reflective of and reinscribed by the Enlightenment, colonialism, modernity, and, in particular, liberalism. These traditions, discourses, and practices have very little awareness of other epistemologies and ontologies, and offer them heavily restricted space at
best."


MVH
Návdi
Návdi

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad betyder "genusmärkning"
« Svar #12 skrivet: januari 17, 2010, 23:44 »
Tycker du har en poäng Navdi i det att forskare lutar sig mot varandra och att man aktivt bör motverka detta då för att främja forskningen.  Bara här på forumet framgår med all tydlighet att det inte gäller bar män över 30, utan också en mängd andra grupperingar, inte minst "genus"förespråkarna själva.  Det är ett rätt kraftigt underbetyg åt institutioner som sysslar med kunskap och forskning att man inte lyckas upprätthålla en tillräckligt vetenskaplig nivå att grupperingarnas betydelse kan hållas nere, vare sig det rör sig om kursare, män över 30 eller rabiata feminister.

Att försöka genus balansera på det sätt som beskrivs i SvD måste vara ett påhitt av just en sån gruppering då det saknar alls sans.  Hur räknas t.ex. transsexuella , hur räknas det att vissa kvinnor till stor del formats i en manlig miljö, med ensam pappa och tre bröder och så vidare och så vidare. Att bedöma vetenskapligt arbete utifrån kön är direkt fel till den dag vi kan klart påvisa vad olika perspektivförskjutningar beror på, alltså om det är kön, social miljö, geografiskt ursprung eller något annat som är avgörande, och det kan vi inte fullt ut, troligen inte ens nästan.   Eftersom vi inte vet om föreläsare X säger som han säger på grund av att han är man, transsexuell, judisk, sladdbarn, gammal eller för att han är från Pajala så är det rent vansinnigt att göra en poäng av att han är man eller kvinna.

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad betyder "genusmärkning"
« Svar #13 skrivet: februari 12, 2010, 18:29 »
Glädjande för många kan jag meddela att Uppsala Universitet backat inför den massiva kritiken och drar tillbaka genusmärkningen.