Författare Ämne: Ibn Fadland och kvinnooffer  (läst 6509 gånger)

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Ibn Fadland och kvinnooffer
« skrivet: januari 13, 2010, 15:14 »
M Warmid skriver 1995, i The ships and symbols in Prehistoric and Medieval Scandinavia, red O Crulin-Pederden& B Munch Thye, Köbenhavmn Nationalmuseum 1995,
att kvinnan som offras av vikingarna i Ibn Fahdlands berättelse troligen inte var slavinna utan friboren kvinna, och att hennes sex med olika män bara är elakt förtal.
http://wadbring.com/historia/undersidor/ibnfadlan.htm
Detta låter sannorlikt, är det någon som har en annan uppfattning?

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Ibn Fadland och kvinnooffer
« Svar #1 skrivet: januari 13, 2010, 16:21 »
Det finns några saker som jag hänger upp mig på. Jag kan köpa det där med att kvinnan har sex med hövdingens närmaste män, men att hon senare skulle våldtas precis innan hon skulle till att dö tror jag inte ett dugg på. Jag tror inte heller på att "tvagningsritualen", för det verkar vara en parodi på en sån, säger något om rusernas hygien i allmänhet. Tvärtom är jag övertygad om att de var betydligt renligare av sig än de flesta andra. Såna här äckeltävlingar känner annars alla som gjort lumpen mer eller mindre till. Prålet och divalaterna vid hovet känns som orientaliskt (persiskt) inflytande eller bara degenererat.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #2 skrivet: januari 14, 2010, 00:03 »
Vad vi kan notera att Ruser tvättade sig varje morgon, det tycker jag är positivt.

Att dom var tatuerade över hela kroppen (i grönt?) och att motivet verkar vara ett träd?
(Var fick de grön färg ifrån)?

Att man artigt frågade om någon ville följa sin herre i döden – alltså var det frivilligt enligt denna berättelse – men om man anmält intresse - fanns ingen ångervecka.

Att man sände hälsningar till den döde genom att pippa den som anmält sig frivilligt…(Hur gjorde man om denna var en man? Satte man på honom också?
Eller framförde man någonting helt annat till sin döde herre om man pippade en man?!

Att en Rus-hövding bara satt på sin tron och aldrig steg ned på marken känns väldigt främmande för mig. Kanske var just denna hövding handikappad, eventuellt halvt lam i benen, och detta tolkades som om alla hövdingar betedde sig just på detta sätt. Jag tycker att naturbehov och samlag inför 400 män och kvinnor närmast tyder på att någon form av handikapp fanns, likaså att man ledde fram hästen ända till tronen.

Att våra förfäder inte torkade sig ändan efter att ha bajsat har jag svårt att tro på. Försök själva får ni se. Jag har alltså en rent  praktisk syn på detta problem – det blir jäkligt kletigt och klibbigt - och det luktar en del…Jag tror att det är svårt att vänja sig vid allt detta obehag när det mycket enkelt går att undvika genom att torka sig i häcken..

Han nämner rituella samlag flera gånger. Detta borde alltså då verkligen ha utförts. Han är så fascinerad av detta att han ställer frågor och han får till svar att det sker av kärlek till den döde. Samlag utförs av många män med samma kvinna.
Vad är det då de ”skickar” till den döde? Sperma? Eller är det själva akten som är det viktiga? Skulle samlagen verkligen fullbordas (vem kollade detta) eller var det själva jukkandet som var det viktiga?
Skulle den offrade kvinnan rituellt göra motstånd? Om så var fallet såg han ju en skenbar våldtäkt - som alltså inte var en våldtäkt – osv. Alltså, vad var det han verkligen såg hända?

Det viktiga att förstå är ju att en sydländsk man försöker beskriva ett för honom chockerande möte med en mycket nordlig kultur – och då blir det som det blir - eftersom han jämför allt han ser med de referenspunkter han har med sig hemifrån.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
« Svar #3 skrivet: januari 14, 2010, 08:45 »
Fan vad kul skrivet. Tack för skratt till kaffet! Men naturligtvis torkade man sig i ändan, förmodligen med en s.k. rövsticka. Det hade man tills toapappret kom i början på 1900-talet. Påminner om glasskedarna på McDonalds..... :P

Man hoppas ju att den där killen som ville haka på fick sätta ett gäng tjejer själv först, fast man vet ju aldrig.

Jag var in och letade efter uppslag till den gröna färgen, men hittade inget direkt. Vejde är en kvalificerad gissning. Den ger en blå färg på tyg, men jag kan tänka mig att den upplevs som grön på hud. Den var lätt att tillgå och tämligen ofarlig. Sot och rödockra är annars de tidigaste pigment man känner till. Svar och grönt är de färger som är lättast att ta bort, så det borde vara något enkelt, vanligt förekommande och förmodligen ingen metalloxid eller mineral.

Den här sidan var ganska intressant:

http://oskorei.motpol.nu/?p=196

Utloggad Leif

• Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
« Svar #4 skrivet: januari 14, 2010, 09:08 »
Jag var in och letade efter uppslag till den gröna färgen, men hittade inget direkt. Vejde är en kvalificerad gissning. Den ger en blå färg på tyg, men jag kan tänka mig att den upplevs som grön på hud. Den var lätt att tillgå och tämligen ofarlig. Sot och rödockra är annars de tidigaste pigment man känner till. Svar och grönt är de färger som är lättast att ta bort, så det borde vara något enkelt, vanligt förekommande och förmodligen ingen metalloxid eller mineral.

Vad jag läst i analysrapporter så är det uteslutande sot som gäller i äldre tiders tatueringar. En urblekt gammal sottatuering uppfattas som blå, men om motivet är ett träd kanske den beskrivs som grön?

Att sedan få någon riktig rätsida på slavinnor/frillor/kvinnor/husfruar etc under vikingatiden är inte helt lätt. Däremot kan vi konstatera att det finns arkeologiska exempel på kvinnor som är begravda tillsammands med vad som bör vara krigare. Men om det är slavinnor som först haft sex med hövdingens krigare för att sedan avrättas är rätt svårt att bevisa eller ens argumentera för annat än att falla tillbaka på just Ibn Fahdlan.

För övrigt kan rövslevar vara rätt stora och se ut ungefär som de träslevar man kan köpa på IKEA.... Träffade en tant i norra bohuslän som hade ett gårdsmuseum, hennes stora passion var just rövslevar.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #5 skrivet: januari 14, 2010, 10:39 »
Jag trodde att den gröna färgen kom från träkol, vilket dessutom lär ska ha en viss antibakteriall inverkan på såret.
Qui tacet, consentit

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
« Svar #6 skrivet: januari 14, 2010, 19:16 »
Att andra etniska grupper är smutsiga och har dålig hygen är väl en klassisk myt,däremot finns det enstaka individer, exempelvis bakfulla, som spottar överallt och luktar svett.

Utloggad iznogoud

• Medlem
  • Antal inlägg: 32
« Svar #7 skrivet: januari 14, 2010, 19:46 »
Att andra etniska grupper är smutsiga och har dålig hygen är väl en klassisk myt,däremot finns det enstaka individer, exempelvis bakfulla, som spottar överallt och luktar svett.

Men det var kanske inte den kulturella eliten som for iväg på upptåg.
Inte ens dagens skandinaviska ungdomar är särskilt kända för sin måttfullhet när de är utomlands.